maanantai 18. marraskuuta 2013


TERVEELLISTÄ VAI EI

Karppausta suurehkolla rasvan nauttimisella vai runsaasti sekä hiilihydraatteja ja proteiinia vähällä rasvalla. Niinpä, aina on kaksi vastakkaista mielipidettä jopa niin sanotuilta huippuasiatuntijoilta, ja niitä, jotka kelluvat "epätietoisina" välimaastossa. 

Minulle tulleessa Kunto Plussan sähköpostissa esitetään muun muassa:
5 VALINTAA, JOTKA EIVÄT EHKÄ OLEKAAN NIIN TERVEELLLISIÄ KUIN VÄITETÄÄN
Tiedätkö todella, mikä on terveellistä ja mikä ei? KUNTO PLUSsan asiantuntija katkaisee harhaluuloilta siivet.
Mainosten ja myyntimiesten levittämän sumuverhon läpi voi olla vaikea nähdä totuutta. KUNTO PLUSsan liikuntafysiologi Ida Krag osoittaa, mitkä valinnat eivät välttämättä olekaan niin terveellisiä kuin väitetään.

1) Luonnolliset makeat
Vaikka pakkauksen päällä lukisi "Ei lisättyä sokeria" tai "Vain hedelmän oma sokeri", ei pidä tuudittautua siihen luuloon, että kuivahedelmät olisivat silti kevyitä tai edes terveellisiä.
Kun pussin päällä lukee ”Luonnollinen”, ”Luontaisia väriaineita”, ”Ei keinotekoisia makeutusaineita”, ”Ei lisättyä sokeria”, on syytä valpastua ja tarkistaa silmä tarkkana, mitä tuote oikein sisältää.
Jos valmistusaineluettelo on pitkä kuin nälkävuosi, ja E-koodeja on enemmän kuin kädessä sormia, pussi kannattaa jättää hyllyyn.
Makeita ostaessa tulee helposti vedettyä yhtäläisyysmerkki sokerin vähyyden ja terveellisyyden välille. Kun mainos kertoo, ettei tuote sisällä lisättyä sokeria tai että siinä on 35 % vähemmän sokeria, tulee helposti haksahdettua luulemaan, että nyt on käsillä terveellinen valinta.
Tyhjiä kaloreita
Paljonko on jäljellä, jos tuotteessa on "35 % vähemmän"? 35 % mistä?
Se, mikä on makeaa mutta kaloritonta, on yleensä keinotekoisesti makeutettua. Luonnollisesti makeassa tahtoo väkisinkin olla sokeria.
Esimerkiksi kuivatut banaanit eivät ole yleensä mitenkään terveellisiä, jos ne ovat hyvänmakuisia. Useimmat banaanilastut on paistettu kookosöljyssä ja kastettu sokeriin tai hunajaan, ja niissä on rasvaa noin 35 g/100 g.
Kuivatut hedelmät ja pähkinät ovat kuitenkin yleensä terveellisempiä kuin varsinaiset makeiset, joissa ei ole MITÄÄN muuta kuin keinotekoisia aromeja ja erilaisia sokereita.

2) Soijamaito
Oletko lehmänmaidon epäterveellisten ominaisuuksien pelossa vaihtanut soijamaitoon? Muista, että soijamaitoa ei ole hyvä ryystää litratolkulla.
Joka toinen tuntuu nykyisin saavan ilmavaivoja tavallisesta maidosta ja loput pelkäävät maidon sisältämää rasvaa. Näöistä syistä moni on vaihtanut soijamaitoon.
Soijassa on runsaasti kasviestrogeeneja - siksi sitä suositellaan vaihdevuosivaivoihin. Ellet ole menopaussi-ikäinen nainen, ei soijamaitoa kannata käyttöää kovin runsaasti, ettei suotta horjuta hormonitasapainoaan.
Piilosoija
Soijaa on yllättävän usein valmisruuissa ja kaikessa, miknkä kehutaan olevan runsasproteiinista. Jos proteiinipitoisten tuotteiden lisäksi käytät soijamaitoa, määrät saattavat huomaamatta kasvavan turhan suuriksi.
Jos olet herkkä estrogeenille, soijaakaan ei kannata syödä paljoa.

3) Spelttivehnä
Spelttikin on vehnää.Speltti on vain yksi vähäsatoinen vehnätyyppi. Sen tervellisyys riippuu enemmänkin siitä, käytetäänkö täysjyvää vai ei.
Valitse täysjyvä
Täysjyvävilja on aina terveellisempää kuin kuorittu vilja. Täysjyvässä on mukana jyvän kuoret, joissa terveellisyys asuu.
Kuidut ovat pääosin kuoressa samoin hivenaineet ja vitamiinit.

4) Hedelmäjogurtit
Hedelmät ja marjat + jogurtti. Kuulostaa terveelliseltä. Niinpä. Kuulostaa. 
Useimmissa maustetuissa jogurteissa on sokeria yhtä paljon kuin virvoitusjuomissa.
Jos haluat olla varma, ettei sinulle myydä sokeria hedelmän nimellä, kannattaa valita maustamaton jogurtti ja lisätä marjat tai hedelmät itse.
Voit kokeilla myös stevialla makeutettuja jogurtteja. Lisätietoa steviasta täältä.

5) Terveellinen aamiainen
Kannattaa katsoa, mitä terveellisyyttä kehuvat aamiaistuotteet sisältävät.
On aamiaistuotteita, joita mainostetaan kuitupitoisiksi, mutta se ei sinänsä vielä takaa terveellisyyttä.
Usein kovin kuitupitoisissa aamiaistuotteissa on paljon sokeria peittämässä leseiden kitkerää makua.
Itse olen kaurahiutaleiden ja maidon kannattaja. Halutessaan niistä saa puuron ja joukkoon voi lisätä tuoreita hedelmiä tai manteleita.
Kun aikaa riittää, proteiinipitoiseksi aamiaiseksi voi valmistaa munakkaan.
Lähde: kuntoplus.fi


KÄNNYKKÄSOVELLUKSIA

Vaidoin jokin aika sitten tavallisen Nokian kännykkäni Samsungin Android-puhelimeen, jota makselen joka kuukausi jonkin euron. En siis hankkinut sitä käteisellä. Moiseen ei yksinkertaisesti olisi varaa.

Tiesitkö, että Android-puhelimeen voi asentaa kuntoiluun sopivia sovelluksia, ja vielä aivan ilmaiseksi? Valittavissa on treeni- ja ravintotiedostoja ja apuvälineitä kuntotilan mittaamiseen, kuten yllä olevassa kuvassa pulssiin.


HANKI JOULULAHJAT AJOISSA

Olet varmasti huomannut mainokset blogini oikeassa reunassa:
  • Kaipaatko juuri Sinulle soveltuvaa ohjelmaa?
  • Englanninkielisiä treenioppaita
  • Fitnesstukku
  • Stadium
  • CDON.COM
  • Check My Level
  • Kahvakuulat, oppaat ja intervalliajastimet

Niitä klikkaamalla löydät monenmoista kuntoiluun ja muuhun vapaa-aikaan liittyvää tarpeistoa omaa mieltäsi ja kehoasi piristämään - tai jonkun muun iloksi.



PÄIVÄN AJATELMA

Elämää mutkistaa se, että sen on ehtinyt elää puoliksi, ennen kuin tajuaa, että se onkin eräänlainen tee se itse -vekotin.



Ei kommentteja: