maanantai 25. marraskuuta 2013


HYVÄ NUKKUMINEN ON TÄRKEÄ OSA HYVINVOINTIA

Kaikkialla ja kaikessa on havaittavissa erilaisten jaksojen vaihtelua. On eri vuodenaikoja omine sääolosuhteineen, on kuukiertoa, on nousuvettä ja laskuvettä. Meille on annettu myös vuorokaudenajat, joita olisi tarkoitus noudattaa. Pysyäksemme henkisesti ja fyysisesti terveinä, olisi meidän muun terveellisen elämän ohella nukuttava määrällisesti ja laadullisesti riittävästi nimenomaan silloin kun on yön hämäryys tai pimeys. Erityisen tärkeää tämä on kuntoilijalle tai raskaan fyysisen työn tekijälle. Palautuminen ja kudosten suurin uudistuminen kun tapahtuu syvän yöunen aikana.

Kunto Plus antaa hyvään nukkumiseen seuraavat kymmenen vinkkiä:



TYHJENNÄ MIELI JA NUKU HYVIN
Kuulutko niihin, jotka murehtivat kaikkea mahdollista juuri unen tuloa odotellessa, ja sitten nukkumatti ottaakin hatkat. Täältä saat 10 vinkkiä mielen tyhjentämiseen ja unen tulon helpottamiseen.
Vuorokauden mittaan mielessä kulkee noin 90 000 ajatusta ja monet niistä tostuvat. Joskus ajatusmylly käy niin kovilla kierroksilla, että yökin kuluu vatvoen päivän aikana tapahtuneita asioita.
Asioiden alituinen murehtiminen, ei varasta vain yöunia, se verottaa myös jaksamista ja voi johtaa sairastumiseen ja depressioon. Täältä saa parhaat vinkkimme, joilla saat mielesi rauhoittumaan ja nukut hyvin. Joka yö.

4 VINKKIÄ ILTAAN
Vaivaavatko ahdistava ajatukset nukkumaan mennessä? Näin voit saada levollisen mielen ja unen päästä kiinni.
1. Liiku
Liikunta pakottaa ajatukset pois vanhoilta urilta, sillä liikkuessasi tarkkailet, mitä kehossasi tapahtuu. Kuntoilu myös väsyttää luonnollisesti, joten nukahdat illalla helpommin ja vältät ikävät ajatukset. Kävele, juokse, joogaa tai valitse itsellesi jokin muu mieluisa laji.
2. Ota lämmin kylpy tai suihku
Sukella suloiseen kylpyyn tai ota lämmin suihku ennen nukkumaanmenoa. Nauti eteeristen öljyjen ja lämmön rentouttavasta vaikutuksesta. Se laskee kierroksiasi.
3. Soita hyvälle ystävälle
Tiedät varmasti kenelle. Hänelle, joka saa sinut aina nauramaan olitpa kuinka väsynyt tahansa. Soita hänelle tai käy kylässä. Nauti täysillä naurusta, ilosta ja mukavasta yhdessäolosta.
4. Rauhoitu
Käytä 3 minuuttia seurataksesi hengitystäsi ja kuinka se muuttuu koko ajan syvemmäksi. Voit kuvitella hengittäväsi kuin nukkuva vauva. Toista hengitysharjoitus aamulla.

6 VINKKIÄ UNETTOMUUDEN ENNALTAEHKÄISYYN
Näiden neuvojen avulla voit päästä eroon unet vievistä murheista.
1. Mieti, miksi murehdit
Johtuvatko kehää kiertävät ajatuksesi siitä, että elämässäsi on todellisia ongelmia? Murheiden märehtiminen voi paljastaa, että lähipiirissäsi on ratkaisemattomia konflikteja tai että työpaineesi ovat liian kovat. Pääset näiden asioiden märehtimisestä, kun teet asioille jotain.
2. Luovu epärealistisista tavoitteista
Jos pidät kiinni tavoitteista, jotka eivät ole toteutettavissa, päädyt murehtimään, sillä moitit itseäsi saavuttamattomista tavoitteistasi. Aseta itsellesi sellaisia tavoitteita, jotka pystyt saavuttamaan.
3. Suhtaudu elämään myönteisesti
Älä keskity niihin asioihin elämässäsi, jotka voisivat olla paremmin, vaan iloitse kaikesta siitä, mikä menee hyvin. Ehkä sinulla on kiinnostava työ, ihana kumppani tai maailman suloisimmat lapset tms.
4. Aseta murehtimiselle rajatKerää kaikki murheet yhteen tai kahteen hetkeen päivässä, niin huolimylly ei valtaa ajatuksiasi koko ajaksi. Chris McDonald suosittelee murehtimisen enimmäisajaksi 2 x 15 minuuttia päivässä.
5. Etsi konkreettisia ratkaisuja
Paljon murehtivät ihmiset ajattelevat usein "miksi juuri minä"? Se ei ole rakentava tapa ajatella. Ajattele sen sijaan, miten ratkaiset ongelman ja pääset eteenpäin. Jos haluat apua, soita ystävällesi.
6. Opettele sanomaan ei
Stressi johtuu usein siitä, että sanomme liian usein kyllä. Opettele sanomaan ei kaikille niille velvollisuuksille, joita et halua ottaa vastaan.


PÄIVÄN AJATELMA

Ethän anna sen tosiasian, että et osaa tehdä kaikkea, estää sinua tekemästä kaikkea sitä mitä osaat?

positiivarit.fi


2 kommenttia:

orvokki kirjoitti...

Tulin tässä vaan kertomaan, että sinulla on tosi hyvät kirjoitukset. Kiitos niistä kaikista.
Sivusikin olet vaihtanut uuteen uskoon. Kivan näköinen ja toimivan tuntuinen.
Terkuin.

Arto Painilainen kirjoitti...

Kiitos Orvokki.