perjantai 8. marraskuuta 2013


HIIHTOKAUSI ALKAMASSA

Täällä Turussa ei ole vielä lunta, vaan sää on pilvisen ja vesisateisen nihkeä plusasteineen. Onneksi Suomi on niin pitkä maa, että huomattavasti pohjoisimmissa osissa on jonkinmoista valkoista maassa. Niinpä nyt viikonloppuna alkaa hiihdon kilpailukausi meillä Suomessa.  Itseäni ei kiinnosta jääkiekko eikä Champions-liiga jalkapallossa. Olen yleisurheilun ja hiihdon fani. Tuntuu siis mukavalta, kun on taas jotain mukavaa urheilua seurattavana.

Uusimmassa Pirkka-lehdessä (sivu 36) on Tuomas Lehtosen kirjoittama artikkeli:
Nauti hiihdosta
Pian on hiihtokauden avajaiset. Näillä maajoukkuehiihtäjä Krista Lähteenmäen vinkeillä uusi hiihtokausi lähtee liukkaasti liikkeelle.
1. Panosta välineisiin. Hanki omalle painoluokallesi sopivat sukset ja asianmukaiset vaatteet. Lämpimät urheiluvaatteet saavat hiihdon maistumaan. Hiihtoon sopiva lämmittelyasu on oiva valinta ladulle. Asiantuntevaa apua varustehankintoihin saat urheilukaupasta.
2. Suosi molempia hiihtotapoja. Perinteinen ja vapaa kehittävät eri lihaksia. Tyylejä on hyvä vuorotella, jotta lihaksisto pääsee mahdollisimman monipuolisesti töihin. Kovilla pakkasilla perinteisen latu luistaa liukkaammin, joten kyyti on tällä tyylillä joutuisampaa.
3. Valitse maasto kuntosi mukaan. Harrastusta aloittaessa on paikallaan armahtaa itseään, ja valita hieman helpompia latuja. Kun nousut ja laskut pysyvät kohtuullisina, hiihdosta pystyy nauttimaan enemmän. Kunnon ja taitojen karttuessa maaston tuomia haasteita voi kasvattaa veto kerrallaan.
4. Juo riittävästi. Keho kuluttaa kovalla pakkasella yhtä paljon nestettä kuin helteelläkin. Muista siis juoda hiihtolenkkisi aikana saman verran nestettä kuin juot kesäkeleillä liikkuessasi.
 5. Muista voidella. Suksien säännöllinen voitelu on sekä sinun että suksiesi etu. Matka taittuu oikein voidelluilla suksilla sukkelammin, ja hyvin huolletut sukset myös palvelevat pidempään. Voiteluun ei tarvita erikoisosaamista. Kuntoilijalle riittää muutama vaha sekä pitopurkki ja pari erilaista liisteriä.
6. Rytmitä harjoittelusi. Raskaan työpäivän jälkeen ei kannata tehdä viikon kovinta harjoitusta. Tiukan työrupeaman päälle voi tehdä keveämpiä hiihtoharjoitteita, jotka valmistavat kroppasi viikon pääharjoitukseen. Kova harjoitus on silloin tällöin paikallaan kuntourheilijallekin. Tiukka treeni saa sydän- ja hengityselimistön tosissaan töihin, ja kunto nousee.

SUPER- JA TRIPLASARJOJA

Nyt marraskuussa teen lihaskuntotreenit itse kehittämälläni kaksijakoisella ohjelmalla, jossa vuorokertoina ovat suuremmat (rinta, selkä ja reidet) ja pienemmät lihasryhmät (hartiat, ojentajat, epäkkäät, kaula, hauikset, kyynärvarret, vatsa ja pohkeet). Pyrin vetämään treenin jokatoinen päivä eli näin noille kullekin lihasryhmälle tulee vähintään kolme välipäivää.

Kierrätän lihasryhmien ja niiden liikkeiden järjestystä, jotta kukin pääsee vuorollaan "tuoreena" työhön.

Aloitin tämän treenivaiheen tekemällä 2-3 kasia ja lopuksi yhden ysin. Lisään jokaisena treenikertana yhden toiston kuhunkin sarjaan kunnes lopulta teen 3-4 x 12.

Eilen (torstai 7. marraskuuta) oli seuraavanlainen systeemi:

Alkuverryttely (8 minuuttia)
Punttiosuus (57 minuuttia)

Supersarjat 1. (kolme kierrosta)
Triplasarjat 1. (kolme kierrosta)
Triplasarjat 2. (kolme kierrosta)
Supersarjat 2. (kolme kierrosta)
Jäähdyttely (8 minuuttia)
Lyhenteet: sl=steppilauta, kp(t)=käsipaino(t) ja pl=painolevy.

Kuvassa oikealla uusi vatsapyöräni (Casall)

PÄIVÄN AJATELMA

Epäonnistumisia ei ole - ON VAIN TULOKSIA
  
Mikäli laivan peräsin on laivan jommallakummalla sivulla eikä keskellä, täytyy perämiehen olla jatkuvasti ruorissa korjaamassa kurssia. Ellei hän näin tee, laiva alkaa pyöriä ympyrää. Miltä tuntuu lähteä matkaan, kun tietää heti ensimmäisistä metreistä alkaen joutuvansa viettämään ruorissa koko ajan? 

Usko epäonnistumisiin on peräsin, joka on alun pitäen kiinnitetty väärin. Usko onnistumisiin on peräsin, joka on oikeassa paikassa ja jonka avulla tehdään ne pienet korjaukset, jotka pitävät kurssin oikeana. 

Usko epäonnistumisiin on samaa kuin myrkyttäisi tieten tahtoen oman mielensä. Kun varastoimme kielteisiä tunteita, vaikutamme samalla terveyteen, ajattelutapaan ja mielialaan.

Anthony Robbins

positiivarit.fi


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...


Ei kommentteja: