perjantai 18. lokakuuta 2013


TREENAAJAN PAHIMMAT VIRHEET

Viiden vuosikymmenen aikana, joina olen ollut tekemisissä kuntoiluvalmennuksen kanssa, olen havainnut monenmoista ongelmaa harjoittelussa. Yleisin on ollut pitkäjänteisyyden puute. Se kun on vaivannut ja vaivaa yhä kaikilla elämänalueilla koko yhteiskunnassa. Kaikki pitää saada nopeasti, ilman vaivaa, hikoilua tai muutakaan panostusta. Kannattaa pitää mielessä, että "menestys on ennen työtä vain sanakirjassa". 

Muista virheistä kertoo fit-lehden (10/2013) artikkelissa (sivut 38-39) onnistuneesti Timo Haikarainen otsikolla:


Treenaajan 10 syntiä

1. Et huilaa

Treeni on pelkkä ärsyke, kehittyminen tapahtuu Ievossa. Tämä sääntö tuppaa unohtumaan monelta.

Tunnista ylitreenaamisen merkit: lihaksesi ovat jatkuvasti kipeät, sinun on vaikea nukahtaa tai heräilet usein, saat raivareita tuon tuosta ja sykkeesi pomppaa helposti ylös. Jos nyökyttelit, huilaa suosiolla 5-7 päivää ja vähennä sen jälkeen treenimäärääsi.


2. Poukkoilet

Harjoittelu kehittää kroppaa treenin mukaiseksi: runsas kestävyystreeni muokkaa vartalosta kevyen ja pienentää lihasmassaa, kova kuntosalitreeni lisää voimaa ja lihasmuotoja ja venyttelemällä saa notkeutta. Juoksu kehittyy juoksemalla, uinti uimalla.

Varmista, että vähintään kaksi kolmasosaa harjoittelustasi keskittyy ykköstavoitteesi treenaamiseen - niin mukavaa ja tärkeää kuin monipuolinen harjoittelu onkin.


3. Haasteet puuttuvat

Kroppa kehittyy vahvemmaksi ja kestävämmäksi vain, jos sen on pakko. Niinpä harjoittelun pitää muuttua hiljalleen haastavammaksi. Samojen painojen nosteleminen tai saman lenkin hinkkaaminen samalla vauhdilla vain ylläpitää kuntoasi.

Treenaa rohkeasti isommilla painoilla, juokse pitempi lenkki tai kiristä vauhtia. Pyri päättäväisesti parempaan ja parempaan.


4. Hötkyilet

Vaihdatko viikoittain treeniohjelmaa tai harjoitusliikkeitä löytääksesi sen "juuri parhaan ja optimaalisen treenitavan”? Hötkyily on tyypillinen syy kehittymisen tyssäämiseen.

Samaa treenlohjelmaa kannattaa noudattaa ilman isompia muutoksia vähintään kaksi kuukautta.


5. Stressaat

Stressaavassa elämäntilanteessa palautuminen hankaloituu ja kehittyminen hidastuu. Jos on murhetta ilmassa, vähennä hyvällä omallatunnolla harjoittelua ja pyri pikkuhiljaa karsimaan arjen stressiä. Myös harjoittelusta ja ruokavaliosta angstaaminen saattaa hidastaa kehittymistä.

Muista, että kroppa ei muokkaannu eikä kunto kehity yhdessä yössä. Tulokset vaativat pitkäjänteistä työtä, joten ota iisisti.


6. Jumitat

Liika poukkoilu ei ole hyvästä, mutta jos teet täysin samaa treeniä kuukausi-, tai jopa vuositolkulla, kehittyminen pysähtyy varmasti.

Vaihda tutut ryhmäliikuntatunnit rohkeasti uusiin, muokkaa saliohjelmaa ja muuta lenkkiesi vauhtia ja kestoa kahden kuukauden välein.


7. Syöt väärin

Lihasmuotoja himoitseville hiilihydraattien kammoksuminen on tyypillistä. Tiukka karppaaminen sopii kuitenkin lähinnä vähän liikkuvalle laihduttajalle tai tavoitteelliseen rasvanpolttoon. Kehittävään kestävyys- tai kuntosalitreeniin se ei istu.


8. Kyttäät muita

Vahtaatko vieruskaveria jumpassa? Kuluvatko päiväsi treeniblogeja ja keskustelufoorumeita selaillen? Muiden tekemisten vahtaaminen saattaa saada sinut kyseenalaistamaan oman liikkumisesi: "Tuokin treenaa noin, ehkä minunkin pitäisi.”

Keskity omaan treeniisi. Tai jääkiekkotermein: pelataan vain omaa peliä, eikä mennä mukaan vastustajan hötkyilyihin.


9. Rääkkitreenaat

Etenkin kestävyyspuolella yleisin moka on liian kova teho: jos viikko on täynnä intervalleja ja rääkkijumppia, et kehity.

Jos sykkeesi hypähtää liikkuessa heti kattoon, pidä 6-8 viikon jakso, jonka aikana suurin osa harjoittelustasi on peruskestävyystreenejä ”pitää pystyä puhumaan puuskuttarnatta" -periaatteella. Kun palaat takaisin tehotreeniin, kehityt huimasti.


10. Et kirjaa tuloksıası

Muistatko, kuinka kauan lenkin taittaminen kesti puoli vuotta sitten? Tai millaisilla painoilla teit askelkyykkyjä kaksi kuukautta sitten? Jos et, niin ala kirjata tuloksia ylös.

Muutoin sinun on vaikea haastaa itseäsi parempiin suorituksiin. Motivaatio laskee helposti, jos et tiedä, tuottaako kova työsi tuloksia.




PÄIVÄN AJATELMA

Kohteliaisuus on kuin ilmatyyny. Se saattaa olla tyhjää täynnä, mutta se vaimentaa mukavasti elämän kolhaisut.

Samuel Johnson

positiivarit.fi 



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...


Ei kommentteja: