maanantai 30. syyskuuta 2013


LÖYDÄ LUOMUSI

Epäröitkö tarttua kiinni luomutuotteeseen kaupan hyllyllä? Älä turhaan, sillä tie luomukäyttäjäksi on paljon helpompi kuin moni kuvittelee. Pro Luomu -yhdistyksen toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila kannustaa lähtemään liikkeelle pienin askelin.

Kaikkea ei tarvitse kokeilla kerralla, vaan aloittaa jostakin yksittäisestä tuotteesta. Kun saa luomuajatuksesta kiinni, tuotteita löytää enemmän, ja niiden käyttämisestä tulee tapa. Kottilan mukaan luomutuotteiden valikoima on kasvanut parin viime vuoden aikana reilusti. Omastakin lähikaupasta löytyy varmasti jotakin. Kottila antaa uudelle luomutuotteiden kokeílijalle varmat vinkit helppoon aloittamiseen.

Maitotuotteita löytyy kaupasta kuin kaupasta sekä rasvattomina että vähärasvaisina.

Viljatuotteet, varsinkin ruisleipä ja puurohiutaleet, ovat luomuna sangen yleisiä. Leivät ovat usein paikallisten pienleipomoiclen tuottamia.

Kananmunia löytyy luomuna runsaasti. Eläinten hyvinvointi ja ruokinta vaikuttavat monen mielestä makuun, ja kanojen elinolosuhteet kiinnostavat.

Luomutomaattia on tarjolla kotimaisena tuotantona ympäri vuoden. Sama pätee salaattiin. Juurekset, kuten porkkana, sipuli ja peruna, ovat satokauden jälkeen parhaimmillaan, ja niitä riittää luomuna pitkälle kevääseen.

Jauhelíha on yleinen raaka-aine kotitalouksissa, ja sitä löytyy hyvin luomuna. Samoin kuin kananmunissa, lihatuotteissa ajatellaan eläintä. Miten ja millaisissa olosuhteissa eläin on kasvatettu sekä mitä se on syönyt.

Kottila korostaa, että luomu on tuotantotapa, jonka tavoitteena on tuottaa mahdollisimman luonnollista ruokaa sopusoinnussa luonnon kanssa. Eläinten lajinmukaisten tarpeiden kunnioittaminen on niin ikään tärkeää. Luomutuotteissa ei käytetä turhia lísäaineita lainkaan. Esimerkiksi keinotekoisten aromi-, makeutus- ja väriaineiden käyttö on kiellettyä. Mainio tapa tutustua luomuun on 30.9.-6.10. (juuri nyt) vietettävä kansallinen luomuviikko. Perustietoa luomusta: www.luomunjuuret.fi.

Lähde: Pirkka 10/2013, sivu 8.



LEUKOJA

Fit-lehden lukijan kysymys

Olisi kiva oppia vetämään leukoja. Minulla on tosi heikot käsivoimat, joten miten voisin harjoitella?


Personal trainer Timo Haikaraisen vastaus

Leuanveto vaatii tosiaan paljon paitsi käsivarren koukistajilta, myös yläselältä. Mutta leuanvedossa kehittyy parhaiten vetämällä leukoja! Etene näin:

Jos et olejuurikaan harjoitellut kuntosalilla, aloita 4-6 viikon totuttelujaksolla, jossa teet kaksi kertaa viikossa joko ylätaljaa vastaotteella tai Ieuanvetoa kevennetyssä laitteessa. Tee toisessa treenissä 12 toiston ja toisessa 6-8 toiston sarjoja. Tee 3-4 sarjaa ja huilaa niiden välissä noin puolitoista minuuttia. Näin luot pohjaa lihasvoimalle ja totutat kroppaasi rankkaan mutta antoisaan haasteeseen.

Leuanvetoa harjoitellaan keventävällä laitteella tai kuminauhoilla usein liian pitkään. Nopeammin kehityt kun rohkeasti pakotat itsesi kontrolloimaan kehosi painoa ilman kevennystä. Puhtaasti kuminauhoihin ja laitteisiin turvautuvat treenaajat kun vetelevät pelkkiä avustettuja leukoja usein vielä vuodenkin päästä.

Jatka kakkosvaiheeseen näin: Vie tangon alle koroke, josta voit hypätä ylös tangolle. Kun pääset näin leuanvedon yläasentoon, jarruta itseäsi hitaasti alaspäin viiden sekunnin ajan. Alussa rintakehäsi tulisi olla hieman rottingilla tankoa kohti. Hartiat pysyvät alhaalla, kunnes lähestyt liikeradan alinta kolmannesta. Tämä on tärkeää, sillä leuanvedoissa tekniikka on kaikki kaikessa, muuten nivelet kipeytyvät. Tee yhdessä sarjassa kolme tällaista toistoa, lepää pari minuuttia ja toista pari kolme kertaa. Tee tätä treeniä pari kertaa viikossa.

Kun jarruttaminen alkaa tuntua helpolta ja pystyt tekemään kolme 6-8 sekunnin jarrutusta hallitusti, siirry seuraavaan vaiheeseen. Pienennä nyt jalkapomppua ja vedä itsesi ylös käyttämällä mahdollisimman paljon omaa voimaa. Jarrutus on edelleen kontrolloitu mutta kestää vain parisen sekuntia. Treenaa jälleen pari kertaa viikossa. Pystyt todennäköisesti vetämään ensimmäisen leuan 2-4 viikon päästä tämän jakson aloittamisesta. Pyri sitten lisäämään toistoja niin, että vedät ensin pari kolme omaa leukaa ja teet päälle saman verran leukoja pienellä pompulla.

Leuanvedossa kehittymiseen vaikuttavat paino ja rasvamäärä, raajojen mittasuhteet, lihasten kiinnityskohdat ja geneettinen lahjakkuus voiman kehittymiselle. Tällä sapluunalla asiakkaani tyypillisesti kehittyvät nollatasolta 2-15 kokonaiseen toistoon 3-6 kuukauden aikana, vaikka leuanveto ei olisi ykköstokus harjoittelussa. Tsemppiä!

Lähde: fit 9/2013, sivu 92.


Oma kommentti

Netistä löydät mainoksia ovirekistä (kuvassa alla). Se toimii, jos ovenpielesi ovat lujaa tekoa, eivätkä muovista kuten minun asunnossani.  En siis voi käyttää välinettä siinä. Se on kuitenkin hyvä etunojapunneruksiin.



PÄIVÄN AJATELMA

Asiat joille et voi yhtään mitään, ovat ne, 
jotka olet tehnyt tähän päivään mennessä.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Miksi oululaisen jälkiuuniruisleivässä ja oululaisen jälkiuuniruisleivässä on eri ravintoarvot ?
Luomussa on 10 kcl enemmän ja 2 g enemmän hiilareita sadassa grammassa kuin normi jälkiuuniruisleivässä?

Arto Painilainen kirjoitti...

Tsekkasin tiedot netistä vertailemalla näitä toisiinsa:

http://www.oululainen.fi/Oululainen/Tuotteet/Jalkiuunileipa/Jalkiuunileipa-luomu/

http://www.oululainen.fi/Oululainen/Tuotteet/Jalkiuunileipa/

Koska luomussa on hieman vähemmän proteiinia ja rasvaa kuin
tavallisessa, pitäisi energiamäärässäkin olla eroa 3.3 kcal noiden ravintoarvotietojen mukaan.

Kiitos kommentistasi ja hyvää syksyn jatkoa.