maanantai 26. elokuuta 2013

Vinkkejä stressiä vastaan


3 VAIHTOEHTOA, JOTKA TEHOAVAT PAREMMIN KUIN ALKOHOLI

Arviolta joka neljäs nainen juo enemmän kuin suositellut alkoholiannokset – ja valtaosa alkoholista valuu alas epämiellyttäviä tunteita tukahduttaessa. Kerromme, miten käsittelet tunteesi terveellisemmin.

Lasi viiniä raskaan päivän päätteeksi. Ei kai se vielä tee kenestäkään alkoholistia? Totuus kuitenkin on, että joka neljäs nainen juo enemmän kuin yhden alkoholiannoksen päivässä (tai seitsemän viikossa) – ja valtaosa alkoholista kuluu epämiellyttäviä tunteita tukahdutettaessa.

Stressin poistamiseen ei tarvita lasillista chardonnayta eikä mojitoakaan. Seuraavat kolme tapaa ovat terveellisempiä – ja tehokkaampia – tunteiden käsittelyyn.

01. Puhu ystävän kanssa

Kunnon rupattelu kahvikupposen äärellä antaa helposti tunteen siitä, ettei ihan kaikki olekaan niin pielessä kuin luulit. Tutkimus osoittaa, että naiset käsittelevät tunteensa parhaiten puhumalla niistä keskenään.

02. Käy hieronnassa

Hieronta saa oksitosiinin virtaamaan, ja oksitosiini rauhoittaa ja tekee onnelliseksi. Toivo lahjaksi hierontalahjakorttia tai varaa itse aika hyvälle hierojalle.

03. Syö kaurahiutaleita

Kyllä, se saattaa kuulostaa merkilliseltä, mutta hiilihydraattipitoinen ruoka, kuten kaurahiutaleet ja muut täysjyvätuotteet, kohottaa serotoniinitasoa, mikä puolestaan rauhoittaa aivoja.

Julkaistu lehdessä: KUNTO PLUS nro 12/2013 • Päivitetty: 6.8.2013


11 RUOKAVINKKIÄ STRESSIÄ VASTAAN

Kuitu sekä B- ja C-vitamiinit ovat elimistösi parhaat ystävät, kun stressi uhkaa.

01. Syö terveelliset välipalat aamu- ja iltapäivällä.

02. Älä syö liikaa äläkä liian vähän.

03. Tankkaa C-vitamiinia esimerkiksi kiivistä ja punaisesta paprikasta.

04. B-vitamiinit ovat myös tärkeitä, kun stressi painaa. Valitse munia, broileria ja juustoa.

05. Älä syö hedelmiä tai leipää nauttimatta niiden kanssa hiukan rasvaa tai proteiinia.

06. Lisää pääaterioille kuitua, esimerkiksi täysjyväleipää ja vihanneksia, vaikkapa kaalia.

07. Vaihda kahvi rauhoittavaan yrttiteehen.

08. Kehosi menettää magnesiumia, kun kärsit stressistä, joten tankkaa sitä. Syö manteleita, kaurahiutaleita ja kuivattuja papuja.

09. Omega-3-rasvat auttavat pitämään elimistön terveenä stressaantuneenakin. Omega-3-rasvoja saat mm. rasvaisesta kalasta, saksanpähkinöistä ja rypsiöljystä.

10. Pyri laittamaan yksinkertaista ruokaa. Esimerkiksi vokkivihanneksia kannattaa pitää aina pakastimessa – ja ne ovat yhtä terveellisiä kuin tuoreetkin vihannekset.

11. Vältä makeisia ja makeita leivonnaisia.

Julkaistu lehdessä: KUNTO PLUS nro 8/2013 • Päivitetty: 6.5.2013

Lisätietoa stressistä löydät osoitteesta: 

PÄIVÄN AJATELMA

Joskus pitää uskaltaa 
SANOA EI!

En halua kieltäytyä, koska
  • Ihmiset saattavat loukkaantua.
  • Minua ei saateta enää pyytää toista kertaa.
  • Haluan, että ihmiset uskovat minun pärjäävän.
  • Haluan mieluummin sanoa kyllä.
  • Haluan näyttää avuliaalta.
  • Tunnen syyllisyyttä.
  • Ihmiset tarvitsevat minua.
  • Ihmiset saattavat pettyä.
  • Saatan olla ainoa, joka voi auttaa.
  • Minun tehtävänäni on sanoa kyllä.
  • Tunnistatko tästä itsesi?
David Cormack

Ei kommentteja: