perjantai 23. elokuuta 2013

Treenaajan lisäravinteet


Olet varmasti kuullut ja lukenut väitettävän, että monipuolinen ravinto takaa kaikki välttämättömät ravintoaineet niin liikuntaa harrastamattomalle kuin himoliikkujallekin. Monipuolinen ravinto tarkoittaa kokonaisuutta, jossa on sekä eläin- että kasvikunnan tuotteita:
  • siipi- ja nautakarjan tuotteita, kalaa ja muuta riistaa
  • maitotuotteita
  • kasviksia, viljatuotteita, hedelmiä ja marjoja
Valitettavasti on paljon ihmisiä, joilla ei ole varaa syödä riittävän monipuolisesti. Minä olen yksi heistä. Jotta jaksaisin viedä päivän toiminnat läpi ja muutamana päivänä viikossa treenata niin, että jotain tulosta syntyisi, on pakko ottaa avuksi lisäravinteet.

A. KUNTOILIJA

Jos olet kuntoilija, Sinulle riittävät palautumis-, monivitamiini-/mineraali- ja omega-3-rasvahappotuote.

01. Palautumistuote 

Mitä intensiivisempi kuntoilukerta on ollut eli mitä kovemman rasituksen kohteeksi lihaksisto on joutunut, sitä tärkeämpää on välittömästi treenin jälkeen täydentää glykogeenivarastot ja antaa aminohappoja korjaamaan vaurioita. Siksi palautumistuotteet sisältävät nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja ja aminohappoja. 

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Tähän kategoriaan on valittu tuotteet, jotka on kehitetty yksi tavoite mielessä, optimaalinen palautuminen.
  • Palautumistuotteet ovat pääosin energiarikkaita, ja niihin sisältyvillä raaka-aineilla on synergistinen vaikutus lihasten palautumisen edistämiksessä.
  • Termiin `palautuminen` voidaan yhdistää monen tyyppisiä tuotteita, mutta tässä kategoriassa on ainoastaan eksklusiivisesti suunnattuja palautumistuotteita - toisin sanoen gainerit, proteiinilisät ja hiilihydraattijauheet löytyvät muista kategorioista
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Palautuminen.

02. Monivitamiini- ja mineraalituote

Mitä puutteellisempaa ravintosi on, sitä vahvempaan tuotteeseen kannattaa satsata. Helpointa on ottaa nestemäistä tuotetta yksi annos aamiaisen yhteydessä ja toinen mahdollisimman pian treenin jälkeen. Välipäivinä riittää yksi annos.

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Vitamiinit ja mineraalit ovat elintärkeitä aineita normaalien kehontoimintojen ylläpitämisessä.
  • Näitä aineita löytyy luonnostaan syömässämme ravinnossa ja jokaisella niistä on erilaiset ominaisuutensa ja toimintonsa.
  • Eri vitamiinien ja mineraalien tarve vaihtelee mikrogrammoista grammoihin. Kaikkia niistä kuitenkin tarvitaan jossain määrin, ja vitamiini- sekä mineraalilisillä täydennät näiden tärkeiden ravintoaineiden saantisi.
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Vitamiinit & Mineraalit.

03. Omega-3-rasvahappotuote

Proteiinipitoiset ruoka-aineet sisältävät riittävästi rasvaa. Yhdet välttämättömättömistä näkyvistä lisistä ovat omega-3-rasvahapot.

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Rasva on runsaasti energiaa sisältävä ravintoaine, jolla on tärkeä rooli kropan perustoimintojen ylläpitämisessä. Rasva toimii energiavarastona, iskunvaimentimena, se suojaa elimiä ja ylläpitää kehonlämpöä.
  • Rasvahapot jaetaan ei-välttämättömiin ja välttämättömiin rasvahappoihin; keho ei pysty valmistamaan välttämättömiä rasvahappoja, jolloin niitä on ehdottomasti saatava ravinnosta. Omega-3 on esimerkki välttämättömästä rasvahaposta, ja se sisältää pitkiä rasvahappoja (EPA ja DHA), jotka tunnetaan positiivisista terveysvaikutuksistaan.
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Omega-3 & Rasvahapot.


B. TOSISSAAN BODAAVA

04. Perusproteiinituote (hera-)

Tosissaan bodaavan on saatava jokaisesta päivittäisestä ateriastaan useita kymmeniä grammoja proteiinia. Jos tuntuu etteivät eläinkunnan tuotteiden (broileri, kala, lihat ja maitotuotteet) proteiinit riitä, on hyvä ottaa avuksi heraproteiinituote. Se soveltuu nopeasti imeytyvänä hyvin aamiaisen yhteyteen, ennen treeniä ja vaikka osaksi palautumisjuomaa.

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Proteiini on energiaa antava ravintoaine, joka on elintärkeä kropan toiminnoille. Proteiini osallistuu muun muassa entsyymireaktioihin ja hormonien tuottamiseen. Lisäksi lihakset koostuvat pääasiassa proteiinista.
  • Proteiinimolekyyli rakentuu 20 yksiköstä, niin kutsutuista aminohapoista. Runsaalla proteiininsaannilla on useita positiivisia vaikutuksia niin lihaskasvun kuin painonpudotuksen kannalta, mutta optimaalisen proteiinimäärän saaminen pelkästään päivittäisistä elintarvikkeista voi tulla sekä kalliiksi että hankalaksi.
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Proteiini.

05. Massanlisäystuote

Joidenkin treenaajien on vaikea saada riittävästi kaloreita kattamaan tai jopa ylittämään energiantarpeensa. Silloin hyvä apuväline on "gaineri".

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Massanlisäykseen tarkoitetut lisäravinteet eli gainerit auttavat nimensä mukaisesti lisäämään lihasmassaa, palautumaan nopeammin ja täyttämään energiavarastoja.
  • Tämän kategorian tuotteet sisältävät runsaasti energiaa, joista pääosa tulee hiilihydraateista ja proteiinista. Joissakin on myös rasvaa ja tehonlisääjä kreatiinia.
  • Massanlisäysjauheiden sisältämät hiilihydraatit ovat pääasiassa nopeita, minkä ansiosta nämä tuotteet toimivat erinomaisesti treeneistä palautumiseen sekä energialataukseen ennen seuraavia treenejä.
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Massanlisäys.

06. Urheilujuomajauhe

Jos treenirupeama ei ole kovin pitkä ja hikinen, riittää juomaksi pelkkä vesi. Muussa tapauksessa on syytä käyttää nestetasapainon ylläpitoon ja palauttamiseen juomajauhetta veteen sekoitettuna tai valmista juomaa.

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Täältä löydät urheilujuomia, jotka sisältävät nopeita hiilihydraatteja ja elektrolyyttejä, joiden tehtävä on täyttää uupuneet lihakset glykogeenilla ja antaa kropalle tärkeitä mineraaleja treenin aiheuttaman nesteenmenetyksen takia.
  • Nämä tuotteet on suunniteltu erityisesti kestävyysurheilijoille sillä juomien sisältö täyttää energianpuutteen, joka syntyy pitkäkestoisen suorituksen aikana.
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Juomat/Urheilujuomat.

07. Magnesium

Lihaskramppien ehkäisemiseksi tarvitaan magnesiumia. Jos monivitamiini-/mineraalituotteesi ei sisällä vähintään kohtuullisen määrän magnesiumia, tarvitset sitä ylimääräisen lisänä ehkäisemään lihaskrammeja.

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Magnesiumin puute voi ilmetä väsymyksenä, heikentyneenä keskittymiskykynä, ärtymyksenä sekä lihaskramppeina ja puutumuksena.
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Vitamiinit & Mineraalit/Mineraalit.

08. Yöproteiini (kaseiini-)

Etenkin ennen nukkumaanmenoa on hyvä ottaa annos hitaasti imeytyvää proteiinia, joka antaa koko yöksi rakennusainetta lihaksille.

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Kaseiini on luonnostaan maidossa esiintyvä proteiini. Maitoproteiinilla on korkea biologinen arvo, minkä ansiosta se on erittäin laadukas proteiinilisä.
  • Kaseiini on hidas proteiini, joka imeytyy lihaksistoon pitkän ajan kuluessa. Kaseiinia sisältävät tuotteet sopivat erinomaisesti illalla nautittaviksi, jolloin kroppa saa tärkeitä aminohappoja yön aikana, varmistaen parhaan mahdollisen palautumisen päivän treeneistä.
  • Hitaan imeytymisen lisäksi kaseiinilla on antikatabolisia vaikutuksia, ehkäisten lihasproteiinien hajoamista.
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Proteiini/Kaseiiniproteiini.

09. Kreatiini

Kreatiini on yksi tunnetuimmista ja eniten tutkituista lisäravinteista. Sen on todistettu tehostavan harjoittelua ja auttavan lihasmassan kasvussa.

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Kreatiinia löytyy luonnostaan lihaksistossa ja sillä on tärkeä rooli kehon energia-aineenvaihdunnassa. Keho muodostaa kreatiinia 1-2 g päivässä. Ravinnon kautta sitä saa muun muassa kalasta ja lihasta.
  • Lihaksistossa kreatiini muuttuu kreatiinifosfaatiksi, joka on nopeasti käytettävissä oleva energianlähde intensiivisen treenin yhteydessä. Tutkimukset osoittavat, että kreatiinilisä nostaa suorituskykyä räjähtävissä, lyhytkestoissa suorituksissa - esimerkiksi kasvaneen maksimivoiman ja sarjapituuksien muodossa.
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Kreatiini.

10. Patukat

Proteiini-/energiapatukka on erinomainen vaihtoehto tavalliselle suklaapatukalle. Nykyään niitä löytyy myös hyvänmakuisia.

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Usein vastaan tulee tilanne joko treenien yhteydessä tai vain kaupungilla aikaa viettäessä, jolloin tarvitaan nopeasti laadukasta ravintoa.
  • Tämä saattaa tuntua melko usein toistuvalta ongelmalta, mutta ottaessasi patukan mukaan takintaskuun tai treenikassiin tulee se ratkaistuksi kertaheitolla.
  • Patukoita löytyy jokaisen makumieltymyksen mukaan, ja ongelmaksi saattaakin ennemmin muodostua valinnan paljous. Alakategorioita selaamalla löydät kuitenkin varmuudella oman suosikkisi!
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Patukat.

11. Ateriankorvikkeet

Ihmisen ruuansulatus vaatii kunnolla toimiakseen ensisijaisesti kiinteää ravintoa. Nestemäisenkin ateriankorvikkeen voi kuitenkin silloin tällöin nauttia normaalin aterian sijasta. 

Lainaus Fitnesstukun sivustosta:
  • Ateriankorvikkeet ovat useimmiten painonpudotuksen yhteydessä käytettäviä tuotteita, jotka korvaavat yhden tai useamman aterian päivässä. Ateriankorvikkeeet ovat usein vähäkalorisia, jotta dieetin aikaiset päivittäiset kalorirajat eivät ylittyisi.
  • Huolimatta niukasta energiasisällöstä, on ateriankorvikkeissa kaikki tärkeät ravintoaineet. Saat laadukasta proteiinia sekä vitamiineja ja mineraaleja.
Klikkaa blogini oikeasta reunasta Fitnesstukku-kuvaa ja sitten avautuvan ikkunan vasemman reunan luettelosta Lisäravinteet/Ateriankorvikkeet.




PÄIVÄN AJATELMA

Rikas on se, joka tietää omistavansa riittävästi.

Tao te Ching



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...


3 kommenttia:

HeimoK kirjoitti...

Mainio, informatiivinen kirjoitus :)

Arto Painilainen kirjoitti...

Kiitos kommentistasi, Heimo K. Toivotan Sinulle hyviä hetkiä kuntoilusi parissa ja kaikenpuolista onnea elämääsi.

Marita Lönnrot kirjoitti...

Tuolta Fitnesstukun Lisäravinteet naisille -luettelosta löyti melkoisen kattava ritirampsu. Kalliita ovat :(