keskiviikko 28. elokuuta 2013

Pitkä matka hyvään oloon


Vinkkejä ruokavalioon
  • 4-5 ateriaa päivässä
  • paljon vihanneksia
  • proteiinia (kala, kana, kalkkuna, punainen liha, kananmunat, heraproteiini)
  • oliivi- ja kookosöljyä
  • pähkinöitä ja manteleita
  • marjoja joka päivä
  • tuoreita hedelmiä (1-2 kpl päivässä)
  • riisiä, bataattia, banaania
  • pirtelöitä, joissa on marjoja ja siemeniä
  • vettä (2-3 litraa päivässä)
  • vähennä lisäaineita, valmisruokia ja alkoholia
  • suosi luomua jos mahdollista
  • kahvia 2-3 kupillista päivässä
  • vihreää teetä

Tee näin

1. Omat tavoitteet

Jos kaipaat muutosta, mieti millainen haluat olla. Älä liimaa lääkaapin oveen motivaatioksi jonkun toisen kuvaa, vaan mieti mitä itse haluat.

2. Oívalluksen hetki

Monet puhuvat muutoksesta vuosia, kunnes havahtuvat. Eräs ystäväni totesi kerran, että olen ollut nyt seitsemän vuotta lihava. Ei minusta ikinä pitänyt tulla lihavaa. Miten tässä näin kävi?” Tämän oivalluksen jälkeen hän muutti tapojaan - ja onnistui.

3. Tutustu itseesi liikkumalla

Liikkumiseen voi suhtautua ilolla ja uteliaisuudella. Rääkkäämisen sijaan mieti miten kehosi toimii nyt - ja miten haluaisit sen toimivan? Voimaharjoittelu parantaa itsetuntemusta: tiedät, miten kehosi jaksaa ja reagoi.


Yhdeksän neuvoa:
  1. Aseta oma tavoite. Halua olla sinä, ei joku muu.
  2. Hahmota kokonaisuus: mitkä on kompastuskivesi?
  3. Ota opiksesi urheilijoilta. He eivät anna periksi.
  4. Etsi asiasta innostunut asiantuntija - nopeasti.
  5. Kysy!
  6. Etsi alan kolme parasta kirjaa ja lue ne.
  7. Unohda projektiluontoiset kuurit.
  8. Korjaa valintojasi paremmíksi yksi kerrallaan.
  9. Tee elämästä hauskaa: olet matkalla parempaan, et kitumassa!


Lähde: LiveLife 3/2013, sivut 24-25.

Tutustu myös: kukkalaakso.com




PÄIVÄN AJATELMA

Kauneus on katsojan silmässä

 "Voi Kylli, miten minä säälinkään sinua", sanoi poikaystäväni Rauman seminaarin ajoilta kerran minulle. Kysyin hämmästyneenä: "Miksi ihmeessä sinä minua säälit?" 

"No, kun sinä olet iloinen niin mitättömistä asioista", hän vastasi. Olin taas tapani mukaan ihastellut jotakin hänen mielestään vähäpätöistä asiaa, kuten kaunismuotoista pilveä tai puun varjoa. 

Minua harmitti tosikkomainen suhtautuminen ja vastasin hänelle: "Minä puolestani säälin sinua. Sinun elämässäsi täytyy tapahtua ihan ihmeitä ennen kuin sinä pystyt niistä iloitsemaan. Entäpä jos niitä suuria ilonaiheita ei tulekaan. Vaivutko silloin synkkämielisyyteen?" 

Kylli Koski (Kylli-täti)

positiivarit.fi


Ei kommentteja: