perjantai 9. elokuuta 2013

Parhaimmillaan pieni ateria - osa 2


Ateriarytmi kuntoon

Välipalat edistävät terveyttä ja jaksamista osana säännöllistä ateriarytmiä. Ilman niitä ateriavälit venyvät helposti liian pitkiksi. Sopiva tauko ruokailujen välillä on noin neljä tuntia. Pääaterioiden eli aamiaisen, lounaan ja päivällisen lisäksi päivään kannattaa mahduttaa kevyt välipala iltapäivällä ja ennen nukkumaanmenoa.

Välipalojen runsaus ja jatkuva napostelu ovat usein merkki siitä, ettei ateriarytmi ole kohdallaan. Siihen olisi kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota, sillä syömisen säännöllisyys tukee myös painonhallintaa. Ylipainon riski on selvästi pienempi niillä, jotka syövät päivittäin kolme pääateriaa kuin aterioita välistä jättävillä. Jatkuvan syömisen välttämisestä kiittävät myös hampaat.

Ateriavälejä tasaavat välipalat ovat erityisen tärkeitä lapsille ja ikääntyneille, jotka eivät jaksa syödä kerralla suuria määriä ruokaa. Reilun lounaan nauttinut työikäinen pärjää tarvittaessa ilman iltapäivän välipalaakin. Proteiinipitoisen rahkan tai raejuuston kanssa nautittu hedelmä tai marjasmoothie antavat kuitenkin puhtia loppupäivän työtunteihin ja etenkin iltapäivän liikuntaan. Nälkäisenä ei treeni suju eikä tuloksia synny.

Juttua varten on haastateltu Marttaliiton kehittämispäällikkö Kaisa Härmälää. Lähteenä lisäksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Itä-Suomen yliopisto.


5 X välipalavinkki
  1. Ruisleipä tai täysjyväsämpylä kasvirasvalevitteen, kasvisten ja juuston tai Ieikkeleen kera. Juomaksi maitoa tai piimää.
  2. Lautasellinen marjapuuroa ja maitolasillinen. Ripottele osa marjoista puuron päälle.
  3. Kourallinen pähkinöitä ja marjasmoothie.
  4. Mysliä maidon, jogurtin tai viilin kera sekä hedelmä.
  5. Pari hapankorppua, kasvirasvalevitettä, juustoa, kasviksia ja rahka- tai kermaviilidippiä.

Lähde: Yhteishyvä elokuu 2013 (sivu 55).



YLEISURHEILUN MM-KISAT ALKAVAT

Tänään ovat Moskovassa avajaiset ja jo huomenna alkavat urheilusuoritukset. Itseäni kiinnostaa erityisesti miesten keihäänheitto, joka on taas kerran ainoa laji, jossa suomalaisella on mahdollisuus mitaleille.

On myös mielenkiintoista nähdä miten venäläisten satsaukset kantavat hedelmää. Saattaa nimittäin olla, että Venäjä tulee olemaan mitalitilastoissa jopa USA:ta parempi. Innolla odotan Jelena Isinbajevan  suorituksia naisten seiväshypyssä. Hän on nimittäin ollut oma suosikkini jo vuosikausia naisten yleisurheilussa ... taitoa ja ulkonäköä riittää.

Lisää asiaa MM-kisoista:


PÄIVÄN AJATELMA


Jos et pääse jostakin tehtävästä eroon,
ryhdy siihen kaikin voimin.


Mignon McLaughlin


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA.


Ei kommentteja: