perjantai 10. toukokuuta 2013


NÄIN TEET RUOKAKAAPEISTA LIITTOLAISIASI, osa 2.

Keskiviikkona ensimmäisessä osassa oli vinkkejä siitä mitkä ruoka-aineet on syytä laihduttaessa poistaa jääkaapista ja mitkä sinne laittaa niiden sijasta. Tässä toisessa osassa on vinkkejä kuivakaapin, pakastimen ja karppaajan kaapin sisällölle.

FitLaihdu-lehti (2/2013) kertoo seuraavaa:
KUIVAKAAPPI
Nämä pois:
  • Valkoiset jauhot, erityisesti vehnäjauhot, ja valkoinen pasta sekä riisi.
  • Sipsit, kakut, keksit ja suklaat. Samoin vierasvarat! Vieraat viihtyvät ilman keksejäkin.
  • Sokeroidut murot ja mysiit.
Näitä tilalle:
  • Hanki ainakin seuraava tölkkivalikoima: tomaattirnurska (joka on valmistettu pelkästä tomaatista ilman sokeria tai lisäaineita), tonnikalaa, makrillia tai muuta kalaa sekä veteen säilöttyjä papuja ja kikherneitä, jotka mehevöittävät vaikkapa saiaatteja.
  • Makusi mukaan täysjyväpastaa, täysjyvänäkkäriä, hapankorppuja ja erilaisia puurohiutaleita ja leseitä. 
  • Pähkinät ja siemenet kuuluvat laihduttajan ruokavalioon terveellisen rasvan lähteinä ja kylläisyyden ja kuidun antajina. Ne sopivat välipaloiksi ja salaatteihin.
Vinkki! Oma mysli
Jos olet myslin ystävä, valmista aamuherkkusi itse. Tee sekoitus kaurahiutaleista, leseistä, pellavansiemenistä ja muista siemenistä sekä pähkinöistä. Lisää joukkoon hiukan rusinoita tai muita kuivattuja hedelmiä ja nauti kevytmaidon kanssa. Taatusti lisäaineetonta!

PAKASTIN
Nämä pois:
  • Paneroidut kala- ja kanatuotteet, kuten nugetit ja kalapuikot.
  • Ranskanperunat ja valmisleivonnaíset.
  • Jäätelöitäkään ei kannata pitää jemmassa houkuttelemassa.
Näitä tilalle:
  • Vokeilla ja muilla vihannessekoituksilla saat lisättyä päivän kasvissaldoa  - ja niiden vitamiinit ovat tuoreiden luokkaa. Valmiiden sekoitusten avullla tulevat tutuiksi eksoottisetkin vihannekset, joita ei välttämättä yksittäin tulisi ostettua. 
  • Pakastemarjat ovat luonnon omia karkkeja. Kupillinen kohmeisia mansikoita on ihana jälkiruoka.
  • Täytä pakastimesi paneroimattomilla kalafileillä (esimerkiksi seiti, silakka, siika ja lohi).
Vinkki! Annostele
  • Pakkaa maustamattomia kana- tai kalafileitä yksittäin ja jauhelihaa 100 gramman erissä pakastepusseihin tai pikku rasioihin. Näin sopivan kokoinen ja proteiinipitoinen pääruoka on aina saatavilla. Lisää kylkiäisiksi pakastevihanneksia, niin saat maukkaan pika-aterian.

KARPPAAJAN KAAPIT
  • Ne näyttävät pääpiirteissään samoilta kuin perinteisen laihduttajan, mutta maitotuotteet voi vaihtaa täysrasvaisiin ja margariinin voihin. Täysrasvaiset juustot ovat oivallisia välipaloja.
  • Karppaajakin siivoaa kaapeistaan ainakin valkoiset jauhot ja sokeripitoiset elintarvikkeet ja valitsee viIjatuotteista täysjyväleivän, jos sitäkään.
  • Kasvikset, kananmunat, oliiviöljy, voi ja lihatuotteet kuuluvat vakiovarustukseen.
  • Pähkinät, siemenet, (tölkki)palkokasvit ja kalasäilykkeet ovat täyttäviä välipaloja sekä salaattien lisukkeita.



ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • Why Overtraining in Bodybuilding is Virturally Impossible
  • Increase Your Bench Press Rep Strength
  • Hit Your ENTIRE Upper Body in One Exercise
Fitness Tips



PÄIVÄN AJATELMA

Tästä päivästä lähtien näköalat kirkastuvat,
epäonnistumisen mielenvireeseen kadonnut
huumorintaju palaa. Päätän lopettaa valittamisen.

Leonard Bernstein

positiivarit.fi 


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...


4 kommenttia:

orvokki kirjoitti...

Tämän parempaa perusvinkkiä et olis voinut antaa kuin nyt nämä kaappien sisällön siivoomiset.. :)

Arto Painilainen kirjoitti...

Kiitos kommentistasi, Orvokki. Aurinkoista kevättä Sinulle.

dieetti kysymys kirjoitti...

Aika samanlaiselta näyttää kun Pelimiehen ruokavalio http://pleieri.blogspot.com/2013/05/ruokavalio.html

Onko kuntogurulla mielipiteitä siitä miten mies pystyy saamaan ruokavaliolla optimaalisen seksuaalisen nautinnon?

Riittävän paljon spermaa, kiimainen olo sekä kunnon orgasmi? Ilmeisesti testosteronin tuotanto tarvitsee riittävästi kolesterolia eli vegaanina ole ei ole vaihtoehto. Onko kasvisrasvasta kuten oliiveista, pähkinöistä ja avokadosta haittaa seksuaalisuuteen?

Itseäni ei kiinnosta terveys itsessään vaan ainoastaan optimaalinen seksi vaikka saisin aikaisemman sydärin.

Kiitos paljon, jos vaivaudut vastaamaan tähän itselle tärkeään dieetti kysymykseen.

Arto Painilainen kirjoitti...

Täytän ensiviikolla (16. toukokuuta) jo 64 vuotta. Jos voisin näin jälkikäteen jotain eletyiltä vuosikymmeniltäni muuttaa, olisi yksi se, että olisin ymmärtänyt laittaa jo aikaisemmin terveyden ensisijalle. Olisin välttynyt esimerkiksi luuydinsyövältä, joka todettiin vuonna 1999.

Löydät 8-osaisen testosteronia käsittelevän artikkelisarjan blogistani (9-18.12.2008) klikkaamalla:

http://kuntoguru.blogspot.fi/2008/12/luonnollisia-keinoja.html