maanantai 22. huhtikuuta 2013


LUONTAISTA MAKEUTTA

Hiilihydraatteja on kuntoilijan saatava muodossa jos toisessakin mikäli harjoittelu on  intensiivistä eli tehoa ja määrääkin riittää yllinkyllin. Hiilarit kun ovat lihastyön pääasiallisin energianlähde. Jos harjoittelua on määrällisesti vähän ja sekin matalatehoista, on syytä olla jonkinlainen "karppaaja". Ainakin nopeasti imeytyviä hiilareita (sokeria, tärkkelystä ja valkeita jauhoja sisältäviä ruoka-aineita) on kartettava.
Tohtori Matti Tolonen kirjoitti 19.01.2010 päivitetyissä Terveysuutisissaan:
Peruna, leipä, pulla, keksit, konditoriatuotteet, riisi, pasta, pitsa, makeat juomat, jäätelö, suklaa ja makeiset pannaan, niin johan alkaa paino pudota!
"Jos kulutat enemmän energiaa kuin saat, laihdut. Jos kulutat vähemmän, lihot." Tämä 1900-luvun alussa esitetty teoria oli järkeen käypä, ja se noudatti fysiikan lakeja. Niinpä se omaksuttiin yleisesti lääke- ja ravitsemustieteissä.
Viimeisten 20 vuoden aikana on rasvakudoksesta löydetty monta ruokahaluun, lihomiseen ja terveyteen vaikuttavaa hormonia. Runsas hiilihydraattien jatkuva syöminen - jota meille virallisesti neuvotaan ja jota seuraa rasvojen välttämisestä - pitää yllä glykolyysiä, jonka sivutuotteina syntyy soluille myrkyllisiä ja ihmistä vanhentavia yhdisteitä.
Lääkäreiden ja ravitsemuksen asiantuntijoiden on ollut vaikea hyväksyä sitä tosiasiaa,että ihminen voi laihtua syömällä jopa enemmän rasvaa Ja kaloreita, koska väite näyttää sotivan termodynamiikan 1. pääsääntöä vastaan. Mutta termodynamiikan 1. pääsääntö ei sovellu ihmiseen, ja siksi virallisen laihdutusopin teoria on virheellinen. Asian ymmärtäminen vaatii perehtymistä peruskäsitteisiin,  joihin kuuluvat myös glykemiaindeksi ja -kuorma.
Olen juonut, niin kauan kuin saatan muistaa, kahdesti päivässä kupillisen kahvia ilman sokeria, maitoa tai kermaa. En tiedä mitä kahvipakettiin nykyään laitetaan, jotta siitä tulee niin pahalta maistuva ja haiseva juoma. Koska ilman aamu- ja iltapäiväkahvia kuitenkin iskevät päälle vieroitusoireet, on ollut pakko keksiä joku ratkaisu maun parantamiseksi. Jotkin sokeria korvaavat makeutusaineet sisältävät aspartaamia. Sen oletetaan olevan suurempina annoksina myrkyllinen aine. Vaikka kaksi pientä sitä sisältävää makeutusainepilleriä ei mitään haittoja aiheuttane, päätin ottaa käyttöön kahvin maun parantajaksi Stevian.
Täysin luontainen ja kaloriton makeutusaine
EU:ssa on otettu käyttöön uusi makeutusaine, joka yhdistää kaksi asiaa – luonnollisuuden ja kalorittomuuden – ennennäkemättömällä tavalla. Makeutusainetta kutsutaan nimellä stevioliglykosidit, joita saadaan Stevia rebaudiana -nimisen kasvin lehdistä. Etelä-Amerikan alkuperäiskansat löysivät kasvin jo satoja vuosia sitten. Jopa 300 kertaa sokeria makeampaa makeuttajaa onkin käytetty maailmalla jo pitkään. EU-maissa stevioliglykosideilla makeutettuja tuotteita tulee myyntiin joulukuusta 2011 alkaen.
Lue lisää Steviasta

VIIMEISIMMÄT OMAT TREENINI

PERJANTAI

Aamu: Kävelyä noin 30 minuuttia.
Iltapäivä: Punttitreeni suurimmille lihasryhmille (selkä, rinta ja reidet):

Alkuverryttely
  • viisi minuuttia crosstraineria
  • muutama minuutti dynaamista venyttelyä
Punttiosuus 

Triplasarjat (kahdeksan kierrosta / 10+)
  • leuanveto (TG) 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10 ja 10+7
  • hackkyykky (lt) 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10 ja 10+8
  • etunojapunnerrus (pt) 10, 10, 10, 10, 10, 10, 10 ja 10+8
Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti
Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, +=restpause (noin viisi sekuntia), lt=levytanko ja pt=punnerrusteline (ovirekki).

Myöhäisilta: Staattista venyttelyä 25 min (á 60 sekuntia)


LAUANTAI

Aamu: Kävelyä noin 30 minuuttia.
Iltapäivä: Intervallitreeni
  • lämmittelyä crosstrainerilla kolme minuuttia
  • 9 intervallia (30 sekuntia täysillä + 30 sekuntia paikallaan)
  • jäähdyttelyä spinningpyörällä viisi minuuttia
Myöhäisilta: Staattista venyttelyä 25 min (á 60 sekuntia)


SUNNUNTAI
Lepo


MAANANTAI (tänään)

Aamu: Pyöräilyä noin 30 minuuttia.
Iltapäivä: Punttitreeni
Ilta: Staattinen venyttely.



PÄIVÄN AJATELMA

Monet käyttävät puolet ajastaan toivoen asioita, 
jotka heillä voisi olla, elleivät he käyttäisi puolta ajastaan toivomiseen.

Alexander Woollcott

positiivarit.fi


Ei kommentteja: