keskiviikko 10. huhtikuuta 2013


KUOLEMANTUOMIO VAI PÄÄNSILITYS

Tänä aamuna kerrottiin tv-uutisissa kuinka vielä monissa maissa on vallalla kuolemantuomio. Muun muassa Kiinassa teloitetaan vuosittain tuhansia rikollisia. Muutenkin joissain noissa maissa rangaistukset pienistäkin rikoksista ovat todella kovat. Vai mitä mieltä olet siitä, että joutuisit vankilaan kadulle roskaamisesta tai syljeskelystä.

Toisin on meillä Suomessa. Kuseskelusta kadulle tai jopa rakennusten seiniin saa vain parinkympin rikesakon, mikäli poliisi sattuu oikealla hetkellä paikalle. Tupakoitsijat räkivät kaduille ja heittelevät tumppeja pitkin jalkakäytäviä. Samoin käy muillekin roskille ja koirien paskoille, vaikka roskasäiliö olisi aivan lähellä.
On pöyristyttävää miten voi olla mahdollista, että opettaja, joka poistaa häiriköijän koulun ruokasalista, saa virastaan potkut. Kun kuulin asiasta ekakerran, oivalsin heti, että potkujen ehdottaja, siis kyseisen koulun rehtori, on luultavasti pehmonainen tai hempeämielinen "homppeli".
Jotta Suomessa ei tapahdu enää  koskaan varsinaisia suuren luokan murhenäytelmiä, joissa menetetään niin oppilaiden kuin henkilökunnankin henkiä, on tehtävä nopeita lainsäädännöllisiä muutoksia.

Kannattaa muistaa, että vaikka kouluissa olisi kuinka kovat systeemit tahansa, pohja lasten ja nuorten käyttäytymiseen luodaan kotona. Kaikki alkaa vanhemmista itsestään. Jos he ovat täysin eksyksissä oman elämänsä kanssa, ei heistä ole esikuvaksi eikä asettamaan ja valvomaan rajoja. Jos näiden vanhempien annetaan elää täysin muista välittämättä häiriköiden kaikella mahdollisella tavalla, lapset oppivat saman asennoitumisen.
Ei siis vahvisteta huonoa käytöstä päänsilityksillä, ei kotona, ei isännöintifirmoissa, ei päiväkodeissa, ei kouluissa, ei armeijassa, ei työpaikoilla, ei vanhainkodeissa.


ALKUVIIKON TREENAILUT

Maanantai

Kevättrimmaukseni toisen viikon aloitin maanantaiaamuna puolen tunnin reippaalla kävelyllä.
Iltapäivällä oli vuorossa punttitreeni pienemmille lihasryhmille eli hauiksille, kyynärvarsille, epäkkäille / pohkeille, vatsalle / ojentajille ja hartioille. Vinoviivat tuossa jakavat ryhmät selkään / reisiin / rintaan liittyviin.

Alkuverryttely
  • viisi minuuttia crosstraineria
  • muutama minuutti dynaamista venyttelyä
Punttiosuus 

Triplasarjat (kolme kierrosta / 16+)
  • hauiskääntö (kpt) 16, 16 ja 16+8 
  • rannekääntö (lt) 16, 16 ja 16+4
  • olankohotus (kpt) 16, 16 ja 16+5
Supersarjat (kolme kierrosta / 16+)
  • varpaille nousu (sl, kp) 16, 16 ja 16+8
  • säärinosto maaten 16, 16 ja 16+7
Supersarjat (kolme kierrosta / 16+)
  • ranskal.punnerrus vinopenkillä (mt) 16, 16 ja 16+7
  • vipunosto sivuilta istuen (kpt) 16, 16 ja 16+5
Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti
Lyhenteet: kp(t)=käsipaino(t), +=restpause (noin viisi sekuntia), lt=levytanko, sl=steppilauta ja mt=m-tanko.

Maanantai-iltana noin tunti ennen nukkumaanmenoa kävin läpi 11 staattista venytystä, joista osassa molemmille jaloille/käsille. Yksittäisten venytysten kesto oli 40 sekuntia.


Tiistai

Aamu: Reipasta kävelyä 35 minuuttia.

Iltapäivä: Intervallitreeni, jossa alkulämmittely crosstrainerilla kolme minuuttia, sen jälkeen viisi paria 30 sekunnin jaksoja täysillä ja hyvin rauhallisesti ja lopuksi viiden minuutin jäähdyttely spinningpyörällä.

Ilta: Staattista venyttelyä noin 15 minuuttia (á 40 sekuntia).




PÄIVÄN AJATELMA

Jos haluat kuolla viisaana, opi omista virheistäsi.
Jos haluat kuolla onnistujana, opi toisten virheistä.


Ei kommentteja: