perjantai 19. huhtikuuta 2013


HYVÄSTIT ALLERGIALLE

Nyt loppuu nenän niistäminen! Ainakin melkein, sillä neuvojemme avulla voit poistaa suuren osan allergisista oireistasi.

Vinkkejä huonepölyallergiselle:

Allergeenia on pölypunkin ulosteissa. Ötökät pitävät sängyn lämmöstä ja kosteudesta, patja on niiden suosikkipaikka. Pehmolelut, tyynyt, peitot ja lattiamatotkin kelpaavat niille.
  • Käytä pestävää patjansuojusta.
  • Pese tyynyt ja peitot joka 2. tai 3. kuukausi.
  • Vältä kokolattiamattoja makuuhuoneessa.
  • Pidä asunnon ilmankosteus 45 prosentissa kylminä talvikuukausina.

Vinkkejä eläimille allergiselle:

Allergeenia on eläinten turkin hilseessä. Hiukkaset leijuvat helposti ilmassa jopa tuntikausia. Allergeenit hajoavat hitaasti ja niitä voi löytyä vielä kuukausia sen jälkeen, kun eläin on poistunut taloudesta.
  • Kissa, koira, hevonen sekä kani ja hamsteri allergisoivat helpoimmin. Myös häkkilinnuille ja kyyhkysille voi tulla allergiseksi.
  • Periaatteessa oireet on helppo poistaa poistamalla eläin asunnosta ja siivoamalla perusteellisesti. Käytännössä perheen on usein vaikea luopua lemmikistään.
  • Perheiden, joissa on voimakas perinnöllinen taipumus allergiaan, on syytä harkita kahdesti ennen kuin hankkivat lemmikin. Jos sellainen on pakko saada, kannattaa hankkia kilpikonna.

Vinkkejä sinulle, joka olet allerginen sädesienille:

Jos asunnossasi on sädesientä, voit saada myös sellaisia oireita, jotka eivät liity allergiaan, kuten päänsärkyä, keskittymisvaikeuksia ja väsymystä. Tarkkaile, onko asunnossa merkkejä sädesienistä:
  • Homeen tuoksua, joka tarttuu vaatteisiin ja tekstiileihin.
  • Mustia tai punaruskeita läiskiä seinissä (pestään klooripitoisella pesuaineella).
Poista sädesienien kasvun syyt:
  • Vältä kosteuden tiivistymistä kylmiin seinäpintoihin ja lattioihin eristämällä ne.
  • Tuuleta hyvin kuivatettuasi pyykkiä, käytyäsi kylvyssä ja laitettuasi ruokaa.

Julkaistu lehdessä: KUNTO PLUS nro 6/2013 • Päivitetty: 5.4.2013

Pölypunkki

KOLMANNEN TOIPILASVIIKON TREENEJÄ

Tähystyksinä 11. maaliskuuta leikatut nivustyräni saivat aikaiseksi kolmen viikon treenikiellon. Sen aikana oli lupa vain kävellä ilman kantamuksia.

Aprillipäivänä eli huhtikuun ensimmäisenä aloitin varovaiset punttitreenit ja niiden ohella pienet aamulenkit, välipäivien intervallit ja myöhäisiltaiset staattiset venyttelyt.

Punttitreeneissä (ma+ke+pe) olen lisännyt tasaisesti sarjojen määrää samalla kun toistojen määrät niissä ovat pienentyneet ja kuormat kasvaneet. Intervallitreeneissä (ti+to+la) olen kasvattanut spurttien määrää ja myöhäisiltaisissa (kuutena päivänä) venyttelyissä kestoa. Aamulenkit (kuutena aamuna viikossa) olen pitänyt koko ajan noin puolessa tunnissa.

MAANANTAI

Aamu: Kävelyä noin 30 minuuttia.
Iltapäivä: Punttitreeni suurimmille lihasryhmille (rinta, selkä ja reidet)

Alkuverryttely
  • viisi minuuttia crosstraineria
  • muutama minuutti dynaamista venyttelyä
Punttiosuus 

Triplasarjat (kuusi kierrosta / 12+)
  • vinopenkkipunnerrus (kpt) 12, 12, 12, 12, 12 ja 12+6
  • tangonpääsoutu (lt) 2 x 12, 12, 12, 12, 12 ja 12+6
  • Jeffersonkyykky (lt) 12, 12, 12, 12, 12 ja 12+10
Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti
Lyhenteet: kpt=käsipainot, +=restpause (noin viisi sekuntia) ja lt=levytanko.

Myöhäisilta: Staattista venyttelyä 20 min (á 50 sekuntia)


TIISTAI

Aamu: Kävelyä noin 30 minuuttia.
Iltapäivä: Intervallitreeni
  • lämmittelyä crosstrainerilla kolme minuuttia
  • 7 intervallia (30 sekuntia täysillä + 30 sekuntia paikallaan)
  • jäähdyttelyä spinningpyörällä viisi minuuttia
Myöhäisilta: Staattista venyttelyä 20 min (á 50 sekuntia)


KESKIVIIKKO

Aamu: Kävelyä noin 30 minuuttia.
Iltapäivä: Punttitreeni pienimmille lihasryhmille (ojentajat, hartiat / epäkkäät, hauikset, kyynärvarret / pohkeet ja vatsa.

Alkuverryttely
  • viisi minuuttia crosstraineria
  • muutama minuutti dynaamista venyttelyä
Punttiosuus 

Supersarjat (viisi kierrosta / 12+)
  • penkkidippi (tp) 12, 12, 12, 12 ja 12+10
  • pystypunnerrus (lt) 12, 12, 12, 12 ja 12+5
Triplasarjat (viisi kierrosta / 12+)
  • olankohotus (kpt) 12, 12, 12, 12 ja 12+4
  • hauiskääntö (lt) 12, 12, 12, 12 ja 12+5
  • vasarakääntö (kpt) 12, 12, 12, 12 ja 12+4
Supersarjat (viisi kierrosta / 12+)
  • varpaillenousu (sl+kp) 12, 12, 12, 12 ja 12+10
  • säärinosto maaten (tp+npt) 12, 12, 12, 12 ja 12+6
Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti
Lyhenteet: tp=tasapenkki, +=restpause (noin viisi sekuntia), lt=levytanko, kp(t)=käsipaino(t), sl=steppilauta ja npt=nilkkapainot.

Myöhäisilta: Staattista venyttelyä 22 min (á 55 sekuntia)


TORSTAI

Aamu: Kävelyä noin 30 minuuttia.
Iltapäivä: Intervallitreeni
  • lämmittelyä crosstrainerilla kolme minuuttia
  • 8 intervallia (30 sekuntia täysillä + 30 sekuntia paikallaan)
  • jäähdyttelyä spinningpyörällä viisi minuuttia
Myöhäisilta: Staattista venyttelyä 22 min (á 55 sekuntia)


PÄIVÄN AJATELMA

Häviäjä ei ole se joka kärsii tappion
vaan se joka antaa periksi.

Paolo Coelho

positiivarit.fi 


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ....





Ei kommentteja: