maanantai 25. maaliskuuta 2013


SYÖMISELLE MALLIA

Nauttikaa koko perhe viisi ateriaa päivässä, päivärytmin mukaan: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Näin nälkä ei kasva Iiian suureksi ja saatte energiaa tasaisesti pitkin päivää. Erityisesti pienet lapset eivät jaksa syödä paljon kerralla.

Muistakaa, että myös välipala on ateria; jatkuva napostelu pitkin päivää ei ole hyväksi.

Aamu-, väli- ja iltapalalla on tärkeää muistaa säätö 1 +1 +1. Näiden aterioiden tulee sisältää yksi tuote kasviksien, marjojen ja hedelmien ryhmästä, yksi tuote täysviljatuotteista, kuten puuroa tai Ieipää, ja yksi tuote rasvattomien tai vähärasvaisien maitotuotteiden ryhmästä. Tämä sääntö turvaa hiilihydraattien, kasvisten ja proteiinin riittävän saannin.

Aamupala käynnistää päivän ja sen nauttiminen on tärkeää. Lounaan ja päivällisen tulee sisältää muutakin kuin pelkkä lämmin ruoka: salaattia, kasviksia, leipää ja margariinia sekä rasvatonta maitoa tai piimää. Lapsille on hyvä opettaa lautasmaIli, jossa vähintään puolet lautasesta peittyy kasviksilla. Lautasmallia kohden voi edetä vähitellen maistellen ja herne kerralIaan. Lapsi saa kotoa mallin, miten annos ruokalautaselle koostetaan. Hyvän esimerkin voima on vahva. Lapset syövät usein liian vähän kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Tässäkin aikuisen esimerkki on paras keino.

Syömisestä saa paljon muutakin kuin kehon energiaa. Ruokailu yhdessä perheen kanssa on mukava tapahtuma, joka tuo iloa elämään. Yhteinen ateria voi olla aamu- tai iltapala, sen ei tarvitse aina olla päivällinen. Perheen syödessä yhdessä lapsi oppii myös ruokailuun Iiittyviä malleja, asenteita ja hyviä tapoja. Siksi on tärkeää, että aikuinen syö lapsen kanssa eikä vain vahdi vierestä.

Vinkit lasten ja perheiden areriarytmiin sekä -koostumukseen tarjoili ravitsemusasiantuntija, ETM Kati Kuisma Suomen Syänliitosta. Sydänviikkoa vietetään viikolla 16 (15-21. huhtikuuta). Yksi viikon teemoista on lapsen ruokarytmi.

Lähde: Pirkka 4/2013, sivu 8.



HIIHTOLAJIEN MAAILMANCUPIT OVAT PÄÄTTYNEET

Kaudella 2012-2013 suomalaisten miesten saavutukset olivat pelkkiä hiihtelyjä ja hyppelyjä. Menestystä ei tullut laduilla eikä hyppyreissä. Kummastuttaa. Missä ihmeessä on vika?! Ei ainakaan voida vedota Suomen pieneen asukaslukuun, kun on aikaisemminkin siitä huolimatta menestytty.

Onneksi naisemme ovat laduilla suhtkoht onnistuneesti paikanneet miesten räpeltelyä. Toki ei heillekään ole kovin monta palkintopallipaikkaa herunut.

Norjalaiset ovat haalineet mitalleja kahmalokaupalla niin hiihdossa kuin mäkihypyssäkin. Heillä on useampi huippunimi sekä miesten että naisten puolella. Jostain kummasta he aina vielä kaivavat esiin usia tähtiä. Hieman oudolta kuullosti hiihtoasiantuntija Toni Roposen lausuma, että Petter Northugilla on tarkoitus ensi vuoden talviolympialaisiin pudottaa painoaan lihasmassaa pienentämällä. Painoa hänellä on nettisivustonsa mukaan 83 kiloa 185-senttisessä kropassaan. Ehkäpä sitten on niin, ettei hänellä muuta pudotettavaa ole.



PÄIVÄN AJATELMA

Jos Luojalla oli jokin tarkoitus
varustaessaan meidät kaulalla,
hän varmaankin tarkoitti,
että pitäisimme sen pystyssä.

Arthur Koestler

Ei kommentteja: