maanantai 18. maaliskuuta 2013


PROTEIINI ON TÄRKEÄ MEILLE KAIKILLE

Tähystyksellä tehdystä nivustyräleikkauksestani on kulunut nyt yksi viikko. Olo on vieläkin kuten erittäin kovan vatsalihastreenin jälkeisinä päivinä. Onneksi päivä päivältä on helpompaa. Nyt jaksan jo istuskella ilman suurimpia vaivoja pitempään tässä näpyttimen ääressä. Joka päivä teen pienen kävelylenkin hiljaa köpötellen. Pidennän ensin matkaa ja sitten alan lisätä vauhtia. Lihaskunto- ja intervallitreeneihini palaan aprillipäivänä eli kahden viikon kuluttua.

Olen voinut syödä leikkausta seuranneesta päivästä lähtien normaalisti. Pyrin nyt syömään myös sellaista, johon en sitten treenikaudella juurikaan koske. En siis nyt karppaa vähimmässäkään määrin. Koetan kuitenkin työntää suuhuni jokaisella päivittäisellä ateriallani jotain proteiinipitoista. Proteiini-sana kun tulee Kreikan kielen sanasta proteos, joka tarkoittaa "tärkein" tai "ensimmäinen".

Proteiinin tärkeydestä kertoo Kaisa Jaakkolan artikkelin osa livelife-lehdessä (4/2012, sivu 25):
Tärkein syy, miksi ihmiset ovat alkaneet suosia proteiinia, on sen positiivinen vaikutus painonhallintaan. Proteiini edistää rasvanpolttoa ja parantaa kylläisyyden tunnetta.
Kaikki,  jotka joskus ovat yrittäneet laihduttaa, tietävät, että nälän tunne ja makean himo ovat dieetin suurin uhka. Kylläisenä on helpompi vastustaa kiusauksia ja pitää annokset pieninä. Proteiini on täyttävin ravintoaine ja siksi erinomainen niille, jotka haluavat pudottaa painoa ja välttää "sokeriansoja".
Tämän lisäksi proteiini lisää rasvanpolttoa. Se johtuu osittain siitä, että proteiini stimuloi kasvuhormoneja sekä glukagonia, jolla on rasvanpolttoa kiihdyttävä vaikutus. Lisäksi merkittävä osa proteiinin energiasta muuntuu kehossa lämmöksi.
- Proteiinin käsittely kuluttaa energiaa. Toisin sanoen sen "terminen efekti" kehossa on suurempi kuin rasvalla ja hiilihydraatilla.
Syömällä proteiinipitoisempaa ruokaa verensokeri pysyy tasaisempana, mikä puolestaan edesauttaa painonpudotusta ja lisää kylläisyyden tunnetta. Samalla se suojaa monilta yleisiltä elintasosairauksilta, kuten sydän- ja verisuonitaudeilta sekä diabetekselta. 
Tasainen verensokeri pitää myös mielialan ja energiatason tasaisempana. Keskittymiskyky sekä psyykkinen ja henkinen hyvinvointi maksimoituvat proteiinin syönnin myötä. Vaikutuksen vahvistamiseksi on viisasta syödä proteiinipitoinen välipala pääaterioiden välissä. Ateriavälien pitkittyessä kannattaa pitää käden ulottuvilla esimerkiksi keitettyä kananmunaa tai hera-, hamppu- tai riisiproteiinista valmistettua proteiiniiuomaa.
Tutustu myös:


ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI PERJANTAINA
  • Best Workout Ever



PÄIVÄN AJATELMA

Elämä on mustaa, jos uskot sen olevan mustaa. 
Elämä on iloisen keltaista,  jos sanot sen olevan 
iloisen keltaista. Kirjoitat elämäsi käsikirjoituksen 
musteella, jonka värin valitset itse.

Tom Lundberg

positiivarit.fi


2 kommenttia:

Art of Martti Jestilä kirjoitti...

Moro! Satuitko katsomaan Prisma: Syö, paastoa ja elä pitempään-ohjelman eilen tv1:stä? Yllättävää tietoa proteiineista. Jos pystyt niin katso.Nämä lihaksenkasvatukseen annetut määrät eivät olekaan hyväksi ihmiselle, mikäli mielit elää pitempään ja terveenä, mutta katsopa ohjelma. Laittoi miettimään asioita.
Martti

Arto Painilainen kirjoitti...

Katsoin kyllä. Kannattaa muistaa, että meidän innokkaiden treenaajien kohdalla proteiinin tarve on huomattavasti suurempi kuin ns. tavallisilla ihmisillä. Paras sääntö meille kait on: muistetaan kohtuus.

Tuo runsaampien ja niukempien päivien vuorottelu samoin kuin 5+2 (viisi päivää ruokaa ja kaksi paastoa) tuntui suhtkoht järkevältä.

Kun "sairaslomani" aprillipäivänä nivustyräleikkauksesta on ohi, siirryn ohjelmaan, jossa treenaan punteilla kolmena päivänä viikossa ja niiden välipäivinä teen intervalleja. Siihen sopii hyvin kalorimäärien vuorottelu: punttipäivinä runsaasti ja välipäivinä niukasti.