perjantai 15. maaliskuuta 2013


KOOKOSVESI ON LUONNON OMA URHEILUJUOMA

Nina-tyttäreni toi minulle eilen jonkinverran ruokaa, muutaman eksoottisen hedelmän ja purkillisen kookosvettä. Niillä tehostan toipumistani maanantaisesta nivustyräleikkauksesta.

Ruohonjuuri-ekokaupan blogi kertoo kookosvedestä seuraavaa:
Kookosvesi, vaatimattomasti ”fluid of life”, on varsin terveellistä kulauteltavaa! Viehättävän virkistävä, mineraali- ja vitamiinirikas kookosvesi pärjää mitä mainioimmin vertailussa terveys- ja urheilujuomien ja kaikkien mahdollisten mehujen kanssa.
Maksan ja munuaisten toimintaa tukeva, elimistöä puhdistava kookosvesi vitalisoi kehoa ja pitää yllä ja palauttaa ihanteellisella tavalla nestetasapainoa. Erityisen suositeltavaa kookosveden nauttiminen on urheilusuoritusten jälkeen!
Kalsium- ja magnesiumrikas kookosvesi on nuorten vihreiden kookosten läpinäkyvää makeaa mehua, jota on nautittu perinteisesti Brasiliassa, Aasiassa sekä Tyynenmeren saarilla.
Kookosvesi on täysin luonnonmukainen juoma, eikä siihen yleensä lisätä mitään. Miksipä lisättäisiinkään, sillä kaikki hyvä löytyy kookoksesta itsestään! Kookosvesi on elektrolyyttiseltä koostumukseltaan veren kaltaista ja sisältää myös aimo annokset fosforia, natriumia, kalsiumia, magnesiumia sekä C-vitamiinia ja päihittää isotonisena herkkuna monet urheilujuomat. 100 millilitrassa kookosvettä on enemmän kaliumia kuin kahdessa banaanissa! Kaliumilla on merkitystä mm. verenpaineen säätelyssä ja lihasten toiminnassa.
Kookosvettä on tutkittu runsaasti 1940-luvulta lähtien ja hyviä ominaisuuksia on paljastunut kosolti. Kookosvesi mm. auttaa suolen toimintaa, nopeuttaa myrkkyjen poistumista kehosta sekä helpottaa ravintoaineiden imeytymistä. Kiloja karttaville ilouutisena kerrottakoon myös, että kookosvesi on todella vähäkalorinen kulauteltava verrattuna esimerkiksi appelsiinimehuun, joka sisältää kaloreita noin puolet enemmän.
Kookosvettä voi nauttia hyvällä omallatunnolla vaikka krapulan aiheuttamaan dagen efter -nestehukkaan, koska lasillinen kookosvettä vastaa nesteyttäviltä ominaisuuksiltaan kolmea vesilasillista!
PS: Etenkin kesäaikaan on myös hyvä muistaa, että kookosöljy on hyvännäköisen ihon kaveri, ja sitä voi levittää myös suoraan iholle kosteutukseksi. Kokeilepa Sinäkin ylellistä ja hoitavaa kookosöljyä ihon hyvinvointia tukemaan!


PÄIVÄN AJATELMA

Olen huomannut, että nekin ihmiset, jotka väittävät, että kaikki on ennalta määrättyä, emmekä pysty muuttamaan mitään, katsovat sivuilleen ennen kuin ylittävät kadun.

Stephen William Hawking

positiivarit.fi


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...


2 kommenttia:

Ansku kirjoitti...

Kiitän mielenkiintoisesta blogista. Ja jos jaksat sairasvuoteeltasi vastailla, niin minua askarruttaa syöminen ennen pidempää liikuntasuoritusta. Osallistun 2,5 tunnin sisäpyöräilyyn ja mietin miten tankata ennen suoritusta. Ja tietenkin mitä ottaa mukaan itse sessioon. Varmaankin hiilareita reippaammin muutamana päivänä? Onko sinulla hyviä vinkkejä, etten ihan kuukahda kesken fillaroinnin?

Arto Painilainen kirjoitti...

Hei Ansku,

1. Syö monipuolisesti ja juo riittävästi päivinä ennen suoritusta.

2. Nauti 3-4 tuntia ennen sisäpyöräilyä hiilihydraattipitoinen ateria (leipää, puuroa).

3. Juo suorituksen aikana mietoa urheilujuomaa noin desilitra 15 minuutin välein. Puolivälissä ota geeliä.

4. Heti pyöräilyn jälkeen on hyvä juoda vielä lisää joko vettä tai mietoa urheilujuomaa. Voit myös nauttia yhden palautusjuoman (prot+hiilih).

Huom! Muista ottaa mukaan myös pyyhe, jolla kuivaat hikeä kasvoiltasi.