keskiviikko 27. maaliskuuta 2013


C-VITAMIINIA TARVITAAN LUULTUA ENEMMÄN

Meillä Suomessa on vieläkin monessa C-vitamiinivalmisteessa suositus "60 milligrammaa päivässä". Sillä määrällä estyy kyllä keripukki, mutta muuten se on aivan liian pieni. Runsaasti kuntoilussaan hikoilevan on syytä käyttää moninkertaisia määriä. Kohtuus kannattaa kuitenkin muistaa, vaikka ylimäärä poistuukin vettä pytyllä heittäessä.

Kuntoplus.fi kertoo sivuillaan C-vitamiinista seuraavaa:
C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä, sillä se voi auttaa ehkäisemään monia sairauksia.
Yhdysvaltalaiset tutkijat ovat käyneet läpi suuren määrän tutkimuksia, ja heidän mukaansa nyt on tieteelliset todisteet sille, että C-vitamiinin puutos altistaa sairauksille.
Suomessa suositus on 75 mg päivässä aikuista kohti. Yhdysvaltalaistutkijoiden mukaan suositeltua päiväannosta pitäisi nostaa jopa 200 milligrammaan päivässä. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei tutkijoiden mukaan riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin.
C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen eikä siksi kerry elimistöön, vaan huuhtoutuu pois virtsan mukana.

20 TUOREMEHUN OHJEET
Tuoremehu on nopea, helppo ja herkullinen terveysvälipala. Annamme ohjeet 20 huipputerveellisen juoman valmistamiseen.
Täyteläisen, tuoreista juureksista, marjoista tai hedelmistä valmistetun tuoremehun voi laskea osaksi päivittäistä kasvisten ja hedelmien suositusannosta. Laadukas juoma on nopea tapa tankata vitamiineja ja kivennäisaineita ja saada terveellisiä ravintokuituja.
Täyteläinen, täysipainoinen tuoremehu on vaivaton tapa lisätä hedelmien ja kasvisten käyttöä. Tarvitaan vain tuoreita raaka-aineita ja mehulinko tai tehosekoitin.
Tuoremehua voi tehdä tehosekoittimella soseuttamalla, mutta mehulingolla saa mehua koko hedelmästä, kuoret ja siemenkota mukaan lukien. Joka tapauksessa tuloksena on terveellinen juoma, jolla voi korvata huomattavan osan päivittäisestä hedelmien ja kasvisten saantisuosituksesta.
Katso tästä tuoremehuohjeet <<< klikkaa.

KIIVI
Kiiviä voi syödä huoletta, sillä siinä on enemmän vitamiineja, kivennäisaineita ja muita terveyttä edistäviä aineita kuin missään muussa hedelmässä.
Kiivi ei ole pelkkä välipalahedelmä. Erityisesti kiivin C-vitamiinipitoisuus on huikea. Siitä voi valmistaa juomaa tai hilloketta, ja se sopii mainiosti myös lämpimiin ruokiin. Annamme kolme ruokaohjetta, joissa kiivillä on keskeinen sija.
Terveystietoa kiivistä
Kiivissä on todella huimasti C-vitamiinia: 100 grammassa kiiviä on 98 mg C-vitamiinia. Vastaavassä määrässä appelsiinia on 63 mg C-vitamiinia.
Kiivihedelmän pienissä siemenissä on paljon alfalinoleenihappoa. Se on n-3-rasvahappoa, joka edistää sydän- ja verisuoniterveyttä.
Luomukiivin kuorenkin voi syödä, kun sen pesee ja raaputtaa huolellisesti puhtaaksi. Kuoressa on monia vahvoja antioksidantteja. Nämä flavonoidit voivat suojata elimistön soluja syöpäriskiä lisääviltä DNA-vaurioilta. Yksi kuorellinen kiivi päivässä antaa riittävästi flavonoideja.
Kiivissä on paljon kaliumia ja magnesiumia, jotka ovat tärkeitä elimistön nestetasapainon säätelyssä ja hermoimpulssien välittymisessä.
Nukkapintainen kiivi on kotoisin Kiinasta, ja sitä kutsuttiinkin aluksi kiinankarviaiseksi. Myöhemmin nimeksi vakiintui kiivi uusiseelantilaisen kiivi-linnun mukaan.
Julkaistu lehdessä: KUNTO PLUS nro 1/2008 • Teksti: Martin Kreutzer

TOMAATTI VAHVISTAA VASTUSTUSKYKYÄ
Helposti nautittava tomaatti on yksi parhaita lykopeeni-antioksidantin lähteitä. Lykopeeni antaa tomaatille sen väkevänpunaisen värin.
Lykopeeni kuuluu värikkääseen karoteenien ryhmään, ja sen on useissa tutkimuksissa havaittu tehostavan immuunipuolustusta. Lykopeenin antioksidatiivisen vaikutuksen lisäksi tomaatti auttaa elimistöä suojautumaan sydän- ja verisuoniongelmia vastaan. Kaiken muun hyvän lisäksi tämä mehukas kasvis auttaa ihoa pysymään nuorekkaana. Tomaatteja kannattaakin popsia sekä kypsennettynä että sellaisenaan.
Terveystietoa tomaatista
Lykopeenia on myös tomaattijalosteissa, mm. säilyketomaateissa ja tomaattipyreessä. Lämmitys tehostaa lykopeenin imeytymistä 25 - 40 %.
Lykopeeni on rasvaliukoinen aine, joten tomaattien kanssa tulee nauttia vähän rasvaa.
Tomaatin energiapitoisuus on vain 20 kcal/100 g. Mehukkaita kasviksia saakin siis pistellä jopa 10 kiloa päivässä ennen kuin niistä on haittaa painonhallinnalle.
Lykopeenin lisäksi tomaatti sisältää E-vitamiinia, beetakaroteenia ja immuunipuolustusta vahvistavaa C-vitamiinia.
Tomaatista on jalostettu yli 2500 lajiketta. Värivalikoimaan kuuluvat punaisen lisäksi valkoinen, keltainen, roosa, violetti, ruskea ja musta.
Tomaatti säilyy pari viikkoa menettämättä juurikaan ravintoarvoaan.
Maailman suurin tomaatintuottaja on Kiina, jossa kasvatetaan noin 30 kg tomaatteja/asukas.
Tomaatin varsi ja lehdet ovat myrkyllisiä.
Valmistusvinkki: Puolikuivatut tomaatit
Leikkaa tomaatit lohkoiksi, levitä ne leivinpaperille uunipellille ja ripottele pinnalle merisuolaa, pippuria, oliiviöljyä ja ripaus ruokosokeria. Paista 90-asteisessa uunissa 3 tuntia. Käytä salaateissa, pastaruuissa ja leivän päällä.
Julkaistu lehdessä: KUNTO PLUS nro 5/2008 • Teksti: Martin Kreutzer


PÄIVÄN AJATELMA

Jos olet ollut jollekulle hyvä ja hyvyytesi on kantanut hedelmää,
miksi odottaisit vielä muuta palkintoa teoistasi?

Marcus Aurelius

Ei kommentteja: