perjantai 1. helmikuuta 2013


PUUROA KULHOSSA JA REIDET TÖNKKÖINÄ

Aamupalat

Noustuamme, Ninni-kissani ja minä, sängystä noin klo 7 laitoin Ninnille uutta ruokaa ja tuoretta vettä tarjolle kippoon. Se oli nopeaa ja yksinkertaista. Oman aamupalani valmistaminen olikin sitten hankalampi juttu, sillä juuri mitään tai ei ainakaan sitä tavanomaista ollut ilman kaupassa käyntiä. Siispä ulkovaatteet päälle ja liukastelemaan hiekoittamattomille teille kohti kauppaa.

Kotiin palattuani asetin vesikattilan hellalevylle ja tovin kuluttua kiehuvaan veteen kukkurallisen luomukaurahiutaleita, jotka sitten muhivat kymmenisen minuuttia. Isoon kulhoon laitoin noin 100 grammaa raejuustoa ja sekoitin siihen hetken levyltä pois hautuneen kaurapuuron. Jotta mössö ei olisi liian kuivaa, lorautin joukkoon sopivan määrän sokeritonta mustikkakeittoa.

Aamukahvin kanssa söin yhden kauraisen välipalakeksin ja nielaisin alas kurkustani monivitamiinipillerin ja yhden kapselin, jonka tarkoituksena on lievittää nivelvaivoja. Niitä kun pakkaa jo tässä iässä (63 v) olemaan.

Tietsikan näpyttelyt

Koska olen eläkkeellä enkä siten koe vuosittaisia suuria "palkankorotuksia", bonuksista puhumaatkaan, on pakko jotain ylimääräistä yrittää. Hinnat ja muut elinkustannukset kuitenkin jatkuvasti nousevat. Masentavaa on kohtelu, jota voi kutsua vaikka "ikärasismiksi". Keski-ikäisen ja sitä vanhemman eli "ikäihmisen" on mahdoton saada mitään työtä, vaikka työkokemusta ja samalla elämänkokemusta on enemmän kuin nipulla alle kolmekymppisiä.

Maailmassa on kymmeniä miljoonia ihmisiä, jotka koettavat saada edes voita tai jopa leikkelettä leipänsä päälle tekemällä kotona internetmarkkinointia. Keskimäärin 98 prosenttia kaikista heistä saa vain pelkkää ajankulua - ei rahaa, vaan lähinnä kuluja menetysten muodossa. Syy siihen on, että rehellisiä ohjelmia on erittäin vaikea löytää. Suurin osa on pelkkää kusetusta, jolla tienaa ainoastaan kyseisen systeemin laatija.

Takaisin treenien kimppuun

Muutamana aikaisempana postauskertana olen kertonut MI40 Primer-ohjelmasta. Vaikka tein liikkeet normaalia pienemmillä painoilla, sain reiteni ja etenkin niiden takaosat (reisihauikset) niin kipeiksi, että on ollut pakko pitää pari ylimääräistä päivää taukoa treenistä. Tänään aion yrittää taas tuolla systeemillä käydä selän, hartioiden ja hauisten kimppuun.

Kun olin kuntosaliohjaajana muun työni ohessa viitisentoista vuotta, näin monenlaista treenaajaa ja virhettä heidän tehdessään harjoitteita. Etenkin miesten kohdalla oli ja on varmaan vielä tänäkin päivänä yleistä liian suuret painot, joilla väännettiin niin epäpuhtaasti, että oikein odotti milloin lihakset tai nikamat poksahtavat.

Olympianostoissa ja voimanostoissa pyritään nostamaan mahdollisimman suuri kilomäärä käyttäen hyväkseen monia lihasryhmiä samanaikaiseti. Kehonrakennuksessa sen sijaan keskitytään painojen sijasta tuntumaan työstettävässä lihaksessa. Koetapa seuraavaa:
  • Oikaise käsivartesi täysin suoraksi.
  • Jännitä hauistasi voimakkaasti.
  • Koukista käsivartesi hitaasti niin pitkälle kuin menee pitäen koko ajan hauis jännitettynä.
  • Suorista käsivartesi sitten hitaasti takaisin suoraksi koko ajan hauista jännittäen.
Vaikka teit yllä olevan ilman painoa, huomasit kuinka lujasti se hauiksessa tuntui. Samalla tavalla MI40-ohjelmassa tehdään kaikki liikkeet: jatkuva jännitys, mutta liikenopeus on lasku 4 sekuntia ja nosto 1 sekunti.

Koska MI40-ohjelmassa kaikki liikkeet tehdään keskittyneesti ja ryhdikkäässä asennossa, ei keskikehoa tarvitse suoranaisesti vatsaliikkeillä treenata lainkaan.


PÄIVÄN AJATELMA

Miten ikinä voit tietää osaatko maalata taulun, pyörittää firmaa, suorittaa arvosanan, pystyä siihen virkaan, pitää sen puheen, voittaa pelin, kirjoittaa kirjan, rakentaa talon, leipoa kakun – jos et yritä?

Richard M. DeVos


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Moro
Ite tein sen ekan primer treenin ja kropalle nuo suuret toistomäärät ja -sarjat tuntuivat kyllä. Varsinkin yhdenkäden kulmasoutu käsipainolla 5x20 siinä muun ohessa. Tuntuu paljon enemmän lihaksessa vaikka ei painoilla juhlittu kun tekee sen hartaasti kuten itsekin sen mainitsit.
Hyviä treenejä
Martti

Arto Painilainen kirjoitti...

Odotapa kun pääset kolmannen päivän treeniin. Vaikka itse koetin valita melko pienet painot siihen, oli seurauksena todella kipeät lihakset, etenkin reisihauikset. Hyviä ja tuottoisia treenejä Sinulle, Martti.