maanantai 4. helmikuuta 2013


LIIKAA LÄSKIÄ?

Runsaasti ylipainoisten miesten, naisten ja lastenkin määrä on moninkertaistunut länsimaissa parin kolmen viimeisen vuosikymmenen aikana. Syynä on ruuan ja nimenomaan vääränlaisen sellaisen liikatarjonta. Kohteina tuolle on yleensä vähävarainen kansanosa. Heillä kun ei ole varaa muuhun kuin roskaruokaan, joka koostuu lähinnä sokerista, tärkkelyksestä ja vääränlaisista rasvoista. Useimmiten ylipainoisuuteen liittyy myös liikunnan puute, stressi, masennus ja univaikeudet.

Ruokavalio

Laihduttamisessa tärkein tekijä on nimenomaan ruokavalio ja siinä noiden mainitsemieni ainesosien karsiminen. Se jo pudottaa huomattavasti turhien kalorien määrää ja samalla vähentää rasvan varastoitumista kehoon, naisilla yleensä eniten navan ja polvien välimaille ja miehillä navan ja leuan välille.
  • Proteiinit= rakennusaineita kasvuun ja uudistumiseen
  • Hiilihydraatit= polttoaineita lihaksille sekä lähteitä vesiliukoisille vitamiineille ja kivennäisaineille.
  • Rasvat= rasvaliukoisten vitamiinien lähteitä ja tärkeitä hormonitoiminnalle.
Päivän mittaan tulisi nauttia noin kolmen tunnin välein pieniä aterioita, joihin mahdollisimman moneen kuuluisi jotain proteiinipitoista kuten kalaa, broileria/kalkkunaa, vähärasvaista naudanlihaa tai maitotuotteita (rahka, raejuusto, maito). 

Nopeiden (korkea glykeeminen indeksisijaan tulee hiilihydraatit saada vihanneksista ja pienestä määrästä täysjyväviljaa. Jos ylipainoa on runsaasti, kannattaa välttää hedelmiä ja leipää. Ruokavaliossa on oltava mukana jonkin verran myös hyviä rasvahappoja (esim. Omega-3) sisältäviä ruoka-aineita tai ravintolisiä.


Liikunta

Liikunta on ensisijaisesti keino parantaa fyysistä kuntoa ja edistää ja ylläpitää kaikin puolin terveyttä. Tavallinen kuntoilu muutamana päivänä viikossa ei kovin paljon energiaa kuluta. Pikemminkin se saattaa lisätä ruokahalua ja langettaa vetämään sisälleen rutkasti enemmän kaloreita mitä liikunta on kuluttanut.

Painonpudotuksen realitysarjoissa osallistujat äheltävät salilla ja maastossa tuntitolkulla päivittäin. Miksi? No siksi, että heidän pitää saada urakoitua valtava energiavaje, jotta saataisiin aikaan näyttäviä tuloksia. Siihen tarvitaan usemman tuhannen kilokalorin kulutus jokaikisenä päivänä. Kilo ihmisen läskiä sisältää noin 7000 kilokaloria. Siispä, jos tunnin kova treeni kuluttaa vaikka 700, on ähellettävä kymmenen tuntia, jotta yksi kilo läskiä ainakin teoriassa häipyy kehosta. Otetaanpa esimerkki. Suurimmassa Pudottajassa :
  • laihduttaja saa päivässä ravinnostaan 1600 kcal, 
  • perusaneenvaihdunta hänellä on  2300 kcal, 
  • hän treenaa neljä tuntia (4 x 700 kcal), 
  • energiankulutukseksi tulee hänellä näin 2300 + 2800 kcal= 5100 kcal, joten
  • energiavaje on 3500 kcal ... rasvaa vähenee teoriassa 500 grammaa päivässä.
HUOM! Nopeassa painonpudotuksessa on useimmiten kysymys lihasmassan ja nesteiden vähenemisestä kehossa. Vain pieni osa on rasvaa. Näin etenkin silloin, jos projektiin ei kuulu lihaskuntotreeniä ja jos ravinnossa ei ole riittävästi proteiinia.


Stressi, masennus ja univaikeudet

Jos on nuppia kiristäviä henkisiä ongelmia, syntyy stressiä, masennusta ja univaikeuksia. Näistä menee hormonitoiminta poskelleen niin, että palautuminen ja samalla rasvanpoltto häiriintyy. 


Yhteenveto

Laihduttaminen on monitahoinen juttu, mutta ei kuitenkaan mitään ydinfysiikkaa. Se kyllä onnistuu kun on sinnikäs ja tekee painonhallinnasta elämäntavan eikä pelkästään muutaman viikon pikakuuria, jonka jälkeen retkahtaa uudestaan ja saa läskit takaisin "korkojen kera".

Olen valmis auttamaan tekemällä juuri Sinulle soveltuvan ohjelman (koko paketti noin 130 sivua / 60 euroa). Otapa yhteyttä sähköpostitse (arto.painilainen@gmail.com)  niin lähetän Sinulle kyselykaavakkeen, jonka vastausten pohjalta teen ohjelmat.


PÄIVÄN AJATELMA

Jos sinusta tuntuu ettei elämälläsi ole mitään tarkoitusta, niin voisiko se johtua siitä, että et ole sitoutunut mihinkään sellaiseen, joka toisi tarkoituksen tullessaan?

positiivarit.fi


4 kommenttia:

Leena Kärras kirjoitti...

Kiinnostuin blogistasi sillä otit liikunnan ja ravinnon lisäksi henkisen puolen esille. Mutta tämä uusin kirjoituksesi.. jo ensimmäinen kappale oli sellainen että ajatusmaailmaasi sukeltaminen ei sitten kiinnostakaan. Jos tarkoituksesi oli olla sarkastinen, niin nyt ei onnistunut. Jos ei, niin eipä taida olla enempää sanottavaa..

Arto Painilainen kirjoitti...

Kiitos kuitenkin kommentistasi.

Katjuska kirjoitti...

Minun mielestäni postaus oli aivan aiheellinen ja täyttä asiaa, mitään kaunistelematta tai kiertelemättä.

Arto Painilainen kirjoitti...

Noinhan se menee, Katjuska.