maanantai 28. tammikuuta 2013


VOLYYMITREENIÄ

Katsellessani eilen telkkarista paria laihdutusohjelmaa, tunsin pikkaraisen tyytyväisyyttä omaan kehooni, vaikka en olekaan mikään atleetti, vaan suhtkoht normaali aikuinen mies. 

Hurjassa painonpudotuksessa 248-kiloinen amerikkalaismies pudotti painostaan pois vuodessa 120 kiloa Chris Powellin opastuksella. Ruotsalaisohjelmassa Olet mitä syöt 21-vuotias nainen, jolla oli mittaa 170 senttiä ja painoa peräti 170 kiloa, muutti ravinto- ja liikuntatottumuksiaan. Vaikka painoa ei muutamassa kuukaudessa pudonnutkaan kuin kymmenisen kiloa, kutistui hänen noin 160-senttinen vyötärönsä yli 20 senttiä.

Tällaisen perfektionistimiehen on vaikea ymmärtää, miten joku on voinut saada kaksi- tai kolmikymppisenä kehoonsa tuollaiset määrät läskiä. Toki noita vähintään 100 kiloa ylipainoisia ihmisiä on meillä länsimaissa miljoonia ja luku vaan kasvaa.

Minulla on edessäni 11. maaliskuuta nivustyräleikkaus, koska aikaisemmin vuonna 1995 leikatuista on oikeanpuoleinen uusiutunut. Ennen sitä ja sitä seuraavaa parin kolmen viikon liikuntakieltoa aion treenata mahdollisimman paljon.

Sain eräältä tuttavaltani Ben Pakulskin MI40-ohjelman seitsemän ensimmäisen viikon systeemit. Eilen oli vuorossa ensimmäinen kuudesta Primertreenistä. Koska harjoittelen kotona, ei minulla ole kaikkia ohjelmien vaatimia laitteita. Joudun siis improvisoimaan. Käytän kuitenkin Pakulskin antamia sarja- ja toistomääriä ja pyrin toteuttamaan pääperiaateita:
  • täysipitkät liikeradat
  • jatkuva jännitys koko sarjan ajan
  • puhtaat toistot 
  • palautukset sarjojen välillä 40 sekuntia

PRIMER PÄIVÄ 1.

Koska kyseessä on valmistava jakso, jonka tarkoituksena on totuttaa lihakset ja hermosto MI40:n kaltaiseen treeniin, ensimmäiset kolme treenipäivää toteutetaan vain noin 60%:n teholla. Sarjoissa siis käytetään keveitä painoja.

Alkulämmittely

Lämmittelin kroppani jo pitkään käyttämilläni keinoilla eli viiden minuutin crosstrainerilla ja muutaman minuutin dynaamisella venyttelyllä.

Punttiosuus
  • Alatalja (TG+lt) 4 x 15
  • Vipunosto sivuilta istuen (kpt) 5 x 20
  • Hauiskääntö (lt) 4 x 15
Kolmen minuutin tauko
  • Yhdenkädensoutu (kp) 2 x 5 x 20
  • Vipunosto takahart. (TG) 4 x 12
  • Vipunosto sivuilta (kpt) 4 x 12
  • Hauiskääntö (kpt) 4 x 12
Kolmen minuutin tauko
  • Tangonpääsoutu (lt) 2 x 4 x 15
  • Viounosto edestä istuen (kpt) 3 x 15
  • Hauiskääntö yhd.käd. selin taljaan (TG) 2 x 3 x 20
Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko ja kp(t)=käsipaino(t).

Loppujäähdyttely

Loppujäähdyttelynä viisi minuuttia kevyttä spinningiä ja muutama minuutti kevyttä staattista venyttelyä.

Punttiosuus (52 sarjaa) vei aikaa 1h 43 min ja koko ohjelma 1h 56 min.




ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI LAUANTAINA

  • Non-Diet Weight Loss Free Seminar
Fitness Tips




PÄIVÄN AJATELMA

Jotkut ihmiset eivät ikääntymisestään huolimatta tunnu koskaan menettävän viehätysvoimaansa. Se vain siirtyy heidän kasvoiltaan heidän sydämiinsä.

positiivarit.fi


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Moro. Tuo Tara Suurin Pudottaja ohjelmassa on mahoton nainen. Viime keväänä vetasi Havaijilla Ironmanin huippuaikaan. Olen ladannut netistä ko ohjelman kaudet aina 11 myöten. Yhdellä kaudella on entinen raskaansarjan painin Olympiavoittaja joku Rulan(en muista sukunimeä. Kaveri voitti Siperian karhun Alexander Karelinin Olympialaisissa.
Tälle poppoolle tuli haastetehtävänä vetää valjailla henkilöautoa ja Tara oli haastajana. Hän pesi koko porukan aina tuota painijaa myöten. Näytti olevan tiukkapaikka herra Rulanille.
Martti

Arto Painilainen kirjoitti...

En ole seurannut tuota Suurimman Pudottajan uusintaa. Totta puhut kuitenkin ... Taralla on kunto ja asenne kohdallaan. Siinä meille miehille mallia!