keskiviikko 2. tammikuuta 2013



UUSI VUOSI - UUDET KUJEET ... vai jatkatko vanhoilla?

Suuri liuta ihmisiä on taas kerran aloittamassa laihdutuskuuria ahdettuaan sisälleen liikaa ruokia ja juomia, tai ainakin vääränlaisia. Housut kiristävät ja makkarat pursuavat sieltä sun täältä. Useimmilla se on niin todellista, että on oivallista ja erittäin tarpeellista tehdä jotain. Joillakin kaikki on oman minäkuvan vääristymää - ovat oikeasti normaaleja tai jopa hyvin hoikkia. Jostain vain iskee päähän tarve kiristää olemusta.

Ruokavalio

Usein käy niin, että ryhdytään kovalle nälkäkuurille, mikä näännyttää kropan. Yksipuolinen ja liian vähäinen ravinto ei anna riittävästi rakennus- (aminohappoja) ja suoja-aineita (vitamiineja ja kivennäisaineita). Kun sitten kantti pettää ja tulee kyllästyminen, palataan vanhoihin ruokailutottumuksiin. Kropasta tulee entistäkin läskimpi kun lihasmassa on näännyttämisen aikana vielä aikaisemmasta huvennut.

Vaikka ravitsemus on painonhallinnan tärkein tekijä, on syytä muistaa kohtuus. Se tarkoittaa, ettei mihinkään pikadieetille kannata ryhtyä, vaan parasta on noudattaa muutamaa helppoa sääntöä:
  • Ei tärkkelyspitoisia hiilihydraatteja, kuten pullaa, perunaa, pastaa, riisiä ja muroja.
  • Ei sokeria. Ei myöskään piilosokeria mehuissa, kuivatuissa hedelmissä jne.
  • Runsaasti proteiinia lihasta ja maitotuotteista ja riittävästi rasvaa.


Liikunta

Kuntosalit ja lenkkipolut/hiihtoladut saavat yhtäkkiä enemmän käyttäjiä. Liian monella on vielä vallalla käsitys, että lisäämällä liikuntaa laihtuu takuuvarmasti. Liikunta lisää toki energiankulutusta, mutta useimmiten myös ruokahalua. Pitäisi olla huomattavasti helpompi jättää hillomunkki syömättä kuin äheltää kuntosalilla tai lenkillä kokonainen tunti.

Huomattavan liikapainon yksi syy on usein itsekurin puute. Sama vaiva aiheuttaa sen, että liikunnasta niin sisällä kuin ulkonakin tulee väliaikainen projekti.

Liikunta on syytä nähdä ensisijaisesti keinona kohentaa lihaskuntoa, kestävyyttä ja notkeutta. Näihin kaikkiin kolmeen tulee kohdistaa huomiota ja vielä tuossa mainitsemassani tärkeysjärjestyksessä. Kannattaa muistaa säännöllisyys ja pitkäjänteisyys. Liikunnasta on hyvä tehdä elämäntapa eikä rajoittua muutaman viikon kuuriin alkuvuodesta tai juuri ennen kesää.


Riittävä lepo

Elimistö palautuu ja uudistuu levon aikana. Siksi on tärkeää, ettei harjoittele omalle tasolleen liikaa ja että nukkuu öisin niin määrällisesti kuin laadullisestikin riittävästi.


Liiallisen stressin välttäminen

Liiallinen asioiden pähkäily ja murehtiminen sotkee hormonitoiminnan, mikä häiritsee palautumista ja rasvanpolttoa.


PS. Tutustu blogini oikeassa reunassa oleviin uusiin juttuihin: "Transformation Contest" ja "Kaipaatko juuri Sinulle soveltuvaa ohjelmaa".





Ei kommentteja: