keskiviikko 9. tammikuuta 2013



ONKO KOOLLA MERKITYSTÄ?


Viihde

Kun englantilainen laulajatar Samatha Fox 
vieraili Suomessa 1980-luvulla, oli joku isäntämies todennut naisen lavalla nähdessään suunnilleen seuraavasti:”Kyllä meidän emännälläkin on suuret rinnat. Tosin se on muualtakin iso.” Samatha Foxilla oli näet silikonirinnat, mutta muuten hoikka olemus.

Samanlaisen illuusion aiheuttaa myös Marilyn MonroeHänen rintansa näyttivät normaalia suuremmilta, koska vyötäröllä oli mittaa peräti alle 60 senttiä. Marilynillä oli ihanteelliseksi katsottava rinta-vyötärö ja vyötärö-lantio –suhde. Uumalla kun oli mittaa noin 70% verrattuna noihin kahteen muuhun. Yleensä sanotaan, että vyötärönympärys ei saisi missään nimessä olla yhtään yli puolet henkilön pituudesta. Marilynilla se oli reilusti alle tuon.


Urheilu

10 kuukauden ikäinen tyttökissani - Ninni Adalmina Painilainen - pystyy vaivatta hyppäämään noin neljä kertaa itseään korkeammalle tasanteelle ja vielä ilman vauhtia. Parhaimmat naispuoliset korkeushyyppääjät onnistuvat ylittämään vain hieman (10-25 cm) päänsä yläpuolella olevan riman ja senkin melko pitkällä vauhdilla.


Vain 150-senttinen ja 56-kiloinen alunperin bulgarialainen, myöhemmin turkkilainen miespainonnostaja Halil Mutlu on työntänyt tuossa sarjassa alle 56 kiloa kolme kertaa oman painonsa eli 168 kiloa. Pyöreänaamaiset ja pönäkkävatsaiset vahvamieskisaajat kykenevät toki nostamaan suurempia kuormia kuin Halil, sillä heidän niin sanottu absoluuttinen voimansa on suurempi. Suhteellinen voima (kehon painon ja nostetun kilomäärän suhde) on heillä huomattavasti sitten pienempi. 160-kiloinen vahvamieskisaaja kun kykenee nostamaan päänsä yläpuolelle vain kenties 1.5 kertaa oman painonsa. 

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että olkoon laji mikä tahansa, pitää kilpailijan näyttää urheilijalta. Vahvamieskisoissa sellainen on ollut viimeksi ehkä Mariuz Pudzianowski.


Miten laihtuminen vaikuttaa terveyteen?

Jo 5-10%:n painonalennus rasvana parantaa sekä henkistä että fyysistä elämänlaatua esim.
-- ahdistus ja masennus vähenevät
-- verenpaine laskee
-- kolesteroliarvot paranevat  
--  sokeriaineenvaihdunta paranee  
-- sairastumisriski vaikeisiin sairauksiin pienenee
--  uniapnean oireet helpottuvat


Miten lihominen vaikuttaa terveyteen?

Joitain vuosikymmeniä sitten voimailupiireissä muotina ollut bulkkaaminen syömällä valtavasti yli kulutuksen lisäsi kropan painoa nopeasti. Se ei ole kovinkaan suositeltavaa, koska valtaosa lisääntyneestä painosta on rasvaa ja nestettä.  Kuten jo tuo 5-10%:n rasvanvähennys aiheuttaa myönteisiä muutoksia, niin vastaava lisäys tuo mukanaan vastakkaisvaikutukset. 

Jos haluaa lisätä lihasmassaansa, on treenattava, syötävä, levättävä ja asennoiduttava oikein.
-- Treenin on oltava nousujohteista (kuormitus, teho, määrä).
-- Ravinnossa pitää olla riittävästi rakennusainetta (proteiinia), polttoainetta (hiilihydraatteja) ja suoja-aineita (vitamiinit ja kivennäisaineet). Energiaa ravinnosta tulee saada hieman yli kulutuksen.
-- Koska palautuminen ja uudistuminen tapahtuvat levon aikana, on nukuttava riittävästi niin laadullisesti kuin määrällisestikin.
-- Stressi nakertaa kehoa häiriten hormonitoimintaa. On siis vältettävä tarpeetonta stressiä.




PÄIVÄN AJATELMA

Kun et pysty päättämään kumman keskenään yhtä lupaavan tien valitsisit – valitse se joka vaatii enemmän rohkeutta.

William Joseph Slim

positiivarit.fi



2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Olisin halunnyt kysyä sinulta, että mitä mieltä olet auttaisiako Mivi Total alipainoiselle ihmiselle, jolla on nopea aineenvaihdunta niin että ruoka imeytyisi paremmin ja saisi paremmin kiloja..

Arto Painilainen kirjoitti...

MiviTotal on vitamiini- ja kivennäisainevalmiste. Se on erinomainen ravintolisä etenkin silloin, kun ravinnon määrä on niin pieni, että puutteita tärkeistä hivenaineista saattaa ilmeentyä.

En osaa sanoa miten paljon se auttaa ravinnon imeytymisessä.

Koeta syödä niin monipuolisesti kuin mahdollista: proteiini- ja hiilihydraattipitoisia ruoka-aineita ja sisällytä ravintoosi myös hyviä rasvoja.

Jotta saisit painosi lisääntymään, Sinun tulee harrastaa kohtuutta: ei liikaa treeniä, ei liikaa stressiä, ei liikaa valvomista.