perjantai 11. tammikuuta 2013



OMIA TREENEJÄ MUINOIN JA NYT

Aloitin oman kuntoiluni tosissani 1960-luvun puolivälin jälkeen ehkä noin 16-vuotiaana. Siihen kuului heti alusta alkaen monipuolista ulkoilua: kävelyä, juoksua, pyöräilyä ja hiihtoa. Lihaskuntotreenit aloitin Arne Tammerin menetelmällä, jossa tehtiin oman kehon kuormalla punnerruksia, kyykkyjä yms. Lähtökohtani lihasten kasvattamiseen perintötekijöiden osalta eivät olleet kummoisetkaan. Isälläni oli kapeat ja luihut hartiat, vaikka muuten oli normaalirakenteinen. Äidilläni oli etenkin erittäin laihat jalat. Lähtökohtina minulla olikin sitten pituutta 180 senttiä ja painoa vain hieman yli 50 kiloa!

Siirryin pian harjoittelemaan Joe Weiderin systeemillä ja lisäravinteilla. Painoni alkoi lisääntyä. Mennessäni armeijaan vuonna 1973 sitä oli tullut kroppaani parisenkymmentä kiloa. Osa toki oli rasvaa, mutta olin saanut lihastakin melkoisesti lisää.

Muutettuani vaimoni kanssa ensin Poriin vuonna 1974 ja sitten Vaasaan seuraavana vuonna aloin harjoitella salilla kotiolojen sijasta. Samalla ryhdyin siellä kuntosaliohjaajaksi (paikkoina Vaasan uimahalli ja Sport's Gym) peruskoulun opettajan työni ohella.

1980-luvun alkupuollella minulla oli oma kuntosaliyritys (Lakeuden Voimahuone) Seinäjoella pari vuotta. Koska tuolla alueella oltiin silloin enemmän kiinnostuneita pesäpallosta ja painista, jouduin lopettamaan yritykseni kannattamattomana.

Muutimme takaisin kotikaupunkiimme Turkuun 1980-luvun puolivälissä. Jatkoin täällä sivutoimisena kuntosaliohjaajana 1990-luvun puolelle. Sen puolivälin jälkeen olen harjoitellut kotona, mikä antaa ainakin minulle paremman mahdollisuuden tehokkaaseen treeniin, kun ei tarvitse jonotella laitteisiin ja painoihin ja voi kuunnella juuri sellaista treenimusaa kuin haluaa.

Painoni pysytteli suunnilleen 85 kilossa vuoden 1998 lopulle asti. Silloin se alkoi pudota nopeaa tahtia - kaiken kaikkiaan kolmisenkymmentä kiloa. Syy löytyi TYKSin tutkimuksissa: luuydinsyöpä. Kahden kantasolusiirron ja suuren myrkkymäärän jälkeen tauti saatiin tainnutettua ja saatoin alkaa lisätä treenien tehoa. Syöpä ehti vaurioitaa luustoani ja etenkin selkärankaani niin, että en pystynyt enkä uskaltanut enää tehdä raskaita perusliikkeitä. Sain kuitenkin painoni nousemaan yli 80 kiloon. Siitä olen sitä hieman alentanut. Juuri nyt se on noin 75 kiloa.

Tällä hetkellä pyrin tekemään punttitreenin joka toinen päivä ja ulkoilemaan kevyehkösti välipäivinä. Ohjelmarunkoni on nyt:

01. Rinta, selkä ja reidet.
02. Ulkoilu (tai lepo).
03. Hartiat, epäkkäät / ojentajat, hauikset / vatsa ja pohkeet.
04. Ulkoilu (tai lepo).
05. Selkä, reidet ja rinta.
06. Ulkoilu (tai lepo).
07. Hauikset, ojentajat / vatsa, pohkeet / epäkkäät ja hartiat.
08. Ulkoilu (tai lepo).
09. Reidet, rinta ja selkä.
10. Ulkoilu (tai lepo).
11. Pohkeet, vatsa / hartiat, epäkkäät / ojentajat ja hauikset.
12. Ulkoilu (tai lepo).
13. Kierros alusta.

Maanantaina 7. tammikuuta ollut ohjelma 01 oli seuraavanlainen:

Alkuverryttely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
Triplasarjat (kuusi kierrosta, joiden välillä yhden minuutin palautukset):
Huom! Penkin kaltevuus noin 30 astetta. Soudussa tangon tyhjä pää huoneen nurkassa. Tein nuo kolme liikettä peräjälkeen eli siirryin paikasta toiseen ilman taukoa ja huilasin vasta kierrosten välillä (tuon yhden minuutin).

Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti

ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI viimeksi
  • The Best Metabolic Workout
  • An Invitation That Will Change Your Life
Fitness Tips



PÄIVÄN AJATELMA
Jos varjot pelottavat, on hyvä muistaa,
että juuri ne kertovat auringon paistavan.

Paula Sainio

positiivarit.fi


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...



2 kommenttia:

Jakke kirjoitti...

Sattumalta löysin tämän blogin. Treenasin aikoinaan Lakeuden Voimahuoneella. Taisi olla sinun vinkistäsi kun otin käyttöön Mentzerin Heavy Duty-treeniohjelman käyttöön. Hyvää kevättä.

Arto Painilainen kirjoitti...

Samoin Sinulle, Jakke.