keskiviikko 16. tammikuuta 2013



JUMITTAAKO ISTUSKELU PAIKAT? 

Istun päivittäin useita tunteja työpöytäni ääressä näpyttämässä tietokoneeni näppäimistöä. Kun ikääkin on kertynyt "mittariin" jo 63 vuotta ja kehossani on sairauden ja rasitusten aiheuttamia kulumia, on aika ajoin olo melkoisen tönkkö. Ei oikein pysy mielessä pitää koko ajan yläkeho ryhdikkäänä, vaan vähän väliä totean olevani taas enemmän tai vähemmän kasassa.

Vaikka hankin pari vuotta sitten satulatuolin, tosin sieltä halvemmasta päästä, niin myös reidet jumittuvat. Sanotaankin, että istumatyö ei ole soveliasta kuntoilijalle saatikka kilpaurheilijalle.

Tähän helpotusta antavat huomion kiinnittäminen ryhtiin ja taukojumppa. Niin dynaaminen kuin staattinenkin venyttely (kts. ohjelmat blogini maanantaisesta tekstistä) soveltuvat taukojumpiksi.

Ryhdikäs asento, on sitten kyseessä istuminen tai seisominen, helpottaa oloa monin tavoin ja saa meidät näyttämään hoikemmilta ja kenties nuoremmiltakin.

Jos Sinulla on ongelmia ryhtisi kanssa, saat siihen apua vielä seuraavista:

01.  Käytä selkää monipuolisesti arkiliikunnassa ja urheiluharrastuksissa.                    
02.  Kohenna jatkuvasti ryhtiäsi istuessasi ja seistessäsi. Käytä apuna vaikka peiliä. Pidä ryhti yllä kaikissa päivän askareissa.                                                                  
03.  Jumppaa vatsa- ja selkälihaksesi kuntoon. Ne tukevat rankaa.                              
04.  Venyttele säännöllisesti etenkin pakara- ja reisilihaksia. Muista myös rintalihakset.          
05.  Nosta jaloillasi – älä selälläsi. Kiinnitä huomiota työergonomiaan.      
06.  Malta rentoutua.                                                                                                      
07.  Älä tupakoi.                              
08.  Vaikka selkä kipeytyisi, yritä hoitaa päivittäiset asiat ja liikkua edes vähän.                
09.  Jos selkä on kipeä aina aamuisin, tutki sänkysi laatu.                                              
10. Jos kipu vaikeuttaa elämääsi, etkä selviä enää arjesta, hakeudu selkään perehtyneen asiantuntijalääkärin vastaanotolle.

Lisätietoja:

JOKO OLET ALOITTANUT D-VITAMIINIKUURIN?

Juuri äsken Ykkösen aamu-tv:n aamutohtori Jukka-Pekka Kouri kertoi D-vitamiinin eduista. Hän kehotti kaikkia niitä, jotka eivät ole vielä syksyn ja alkutalven aikana olleet D-vitamiinikuurilla, aloittamaan sellaisen heti 50 mikrogramman päiväannoksilla. Vaikka päivät ovat jo alkaneet pidentyä, on kuitenkin meillä Suomessa vielä liian pimeää, jotta auringosta saisi riittävästi D-vitamiinia. Siispä kauppaan ja purkille!

Lisätietoja D-vitamiinista:


PÄIVÄN AJATELMA

Jos eivät kaikki, niin ainakin 50 prosenttia ihmisistä pitää sinusta, ellet heittäydy perin juurin epämiellyttäväksi. Viiden miljoonan ihmisen maassa sinulla on siis yli pari miljoonaa mahdollista ystävää. Sen kyllä pitäisi riittää.

Mutta jos et arvosta itseäsi, vakuuttaudut pian, ettei yksikään noista 5 miljoonasta pidä sinusta. Ja jos joku näyttääkin pitävän sinusta, vakuutat itsellesi, että hänen tunteensa varmasti muuttuvat heti kun hänelle selviää ”totuus” sinusta. Miksi siis elää hirvittävässä hylkäämisen pelossa? On paljon helpompaa järjestää jokin kohtaus ja päästä tuosta tunteesta nopeasti eroon.

Järjestätkö sinä tämän tapaisia kohtauksia? Mikset niiden sijasta harkitsisi sellaista mahdollisuutta, että oletkin itse asiassa miellyttävä ihminen?

A.J. Twerski


Ei kommentteja: