keskiviikko 30. tammikuuta 2013


AUKTORITEETTIA JA ITSEKURIA PELIIN

Tänään Ykkösen aamu-tv:n yhtenä aiheena oli koti-isän rooli Suomessa ja muualla maailmassa. Meillä on monesta muusta maasta poiketen isillä mahdollisuus palkalliseen isyyslomaan. Se on hieno juttu. Hyvän isän ja samalla miehen malli ei ole kuitenkaan kiinni pelkästään lasten kanssa vietetyn ajan määrästä. Aivan liian monella isällä on sellainen kuvitelma, että rajojen asettaminen lapsille ja niiden valvominen on jotenkin tylyä. Niinpä lapset tekevät mitä lystäävät ja isäpoloinen seuraa vierestä. Jos sitten joku naapuri, sukulainen tai opettaja puuttuu kurittomuuteen, ollaan kovasti loukkaantuneita. Vanha sanonta "joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" pitää yhä paikkansa. Isän ja äidinkin auktoriteetin puute kun tekee lapsista yksilöitä, jotka eivät välitä yhteisistä säännöistä, eivät huomioi muita ihmisiä ja eivät kunnioita yhteistä tai muiden omaisuutta.

Kuntoilupalstoilta alkaa löytyä ilmoituksia myytävistä salijäsenyyksistä, ollaanhan sitä sentään jo vuoden ensimmäisen kuukauden lopulla! Missä on se kuuluisa suomalainen SISU? Jotta tulosta syntyisi, pitäisi jaksaa viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Kyse ei ole siitä onko hauiksen (tai oikeammin olkavarren) mitta 30, 40 tai 50 senttiä, vaan kehon ja koko elimistön toimivuudesta ja sitä kautta hyvästä olosta. Kuntoilun tulisi olla elämäntapa, ei parin viikon hurja innostus. Entinen työkaverini - opettaja Vaasasta - ottaa minuun aina silloin tällöin yhteyttä sähköpostitse. Hän on myös hyvä esimerkki tuosta kuntoilullisesta elämäntavasta: hän nosteli painoja ja harrasti muutakin liikuntaa jo 1970-luvulla, on tehnyt sitä senjälkeen neljänä vuosikymmenenä.

Jos Sinulla on itsekuria ja jo vähintään vuoden säännöllinen punttikokemus, suosittelen, että tilaat MI40-ohjelman, josta kerroin alustavasti maanantaina. Se on maailman kymmenen parhaan ammattilaiskehonrakentajan joukkoon kuuluvan Ben Pakulskin  laatima. Itselläni on ohjelmasta vain runko, ei opasvideoita eikä ravintopuolta.


PRIMER PÄIVÄ 2 (maanantai 28. tammikuuta): Rinta ja ojentajat.

Koska kyseessä on valmistava jakso, jonka tarkoituksena on totuttaa lihakset ja hermosto MI40:n kaltaiseen treeniin, ensimmäiset kolme treenipäivää toteutetaan vain noin 60%:n teholla. Sarjoissa siis käytetään keveitä painoja.

Alkulämmittely
  • viiden minuutin crosstrainer
  • muutaman minuutin dynaaminen venyttely
Punttiosuus
  • Penkkipunnerrus (kpt) 4 x 12
  • Vipunosto maaten (kpt) 4 x 20
Kolmen minuutin tauko
  • Vinopenkkipunnerrus (45ast./kpt) 5 x 15
  • Vipunosto vinopenk.. (30ast./kpt) 3 x 15
Kolmen minuutin tauko
  • Taljaojennus yhd.kädellä (TG) 2 x 4 x 15
  • Yhden minuutin tauko
  • Taljaojennus käänt.otteella (TG) 4 x 15
  • Ranskal.punnerrus vinopenk. (30ast./mt) 3 x 20
Lyhenteet: kpt=käsipainot, TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite ja mt=m-tanko.

Loppujäähdyttely
  • viiden minuutin kevyt spinning
  • muutaman minuutin kevyt staattinen venyttely
Punttiosuus (31 sarjaa) vei aikaa 53 min ja koko ohjelma 1 h 09 min.


PRIMER PÄIVÄ 3 (tiistai 29. tammikuuta): Reidet ja pohkeet.

Alkulämmittely
  • viiden minuutin crosstrainer
  • muutaman minuutin dynaaminen venyttely
Punttiosuus
  • Reisikoukistus maaten (sl, tp, kp) 5 x 12
  • Käsipainokyykky (kpt) 4 x 20
  • Varpaillenousu (sl, kp) 3 x 15
Kolmen minuutin tauko
  • Reisikoukistus maaten (sl, tp, kp) 4 x 15
  • Askelkyykky (kp) 2 x 4 x 15
  • Reisiojennus yhd.jal. (TG, lt) 2 x 4 x 20
Kolmen minuutin tauko
  • Varpaillenousu (sl, kp) 3 x 20
  • Maastaveto suorin jal. (lt) 3 x 15
  • Yhd.jal.kyykky (TG, lt) 2 x 3 x 20
Lyhenteet: sl=steppilauta, tp=tasapenkki, kp(t)=käsipaino(t), TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite ja lt=levytanko.

Loppujäähdyttely
  • viiden minuutin kevyt spinning
  • muutaman minuutin kevyt staattinen venyttely
Punttiosuus (44 sarjaa) vei aikaa 1 h 28 min ja koko ohjelma 1 h 44 min.


ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • World's Toughest Fat Loss Workout?
Fitness Tips



PÄIVÄN AJATELMA

Onnistuminen tarkoittaa sitä, että täytät omat unelmasi, laulat omia laulujasi, tanssit omia tanssejasi,
luot asioita omalla sydämelläsi ja nautit täysin siitä matkasta, ja luotat siihen, että tapahtuipa mitä tahansa, se on OK.

Elana Lindquist

positiivarit.fi


3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ajattelin myös, että tuotahan ohjelmaa voisi kotona tehdä, mutta miten mielestäsi rajoittaa se ongelma mahdollista aloitusta, ettei kotoani löydy välineitä ala- tai ylätaljatreeneihin. Penkki, käsipainot, vinotanko, tanko, painoja ja leuanvetoteline kyllä löytyvät, joten mitä mieltä olet Kuntoguru asiasta? :)

Arto Painilainen kirjoitti...

Ala- ja ylätaljaliikkeet voi korvata souduilla tangolla, käsipainoilla ja osittain myös leuanvetotangolla. Lihaksilla ei ole silmiä :)

Tärkeintä on tehdä liikkeet oikein ja tehokkaasti. Jos olet muuten valmis treenaamaan lujaa, niin siitä vaan.

Arto Painilainen kirjoitti...

Lisäys vielä äskeiseen:

40 päivän MI40-ohjelmassa on myös intervallitreenejä. Itse niissä aion käyttää kotonani olevaa crosstraineria ja/tai spinningpyörää.