maanantai 26. marraskuuta 2012



NÄIN PÄÄSET SOHVALTA

Kun pakkaset paukkuvat ja kylmyys tunkeutuu luihin ja ytimiin, ei ole helppo juttu motivoida itseään kuntoilemaan. Ratkaisu tähän monille tuttuun ongelmaan on siinä, että keskittyy miettimään, millaiselta treenituokio kokonaisuudessaan tulee tuntumaan. Liikkeelle lähdön työläyttä ei kannata pähkiä.

Kanadalaistutkimuksessa huomattiin, että suurin osa testihenkilöistä arvioi tulevan treenituokion vähemmän antoisaksi, kuin millaiseksi se todellisuudessa osoittautui. Kun samoja henkilöitä pyydettiin ajattelemaan harjoitusta kokonaisuutena, odotukset olivat positiivisempia - ja totuudenmukaisempia.

Lähde: livelife 4/2012, sivu 7.

Tilaa minulta itsellesi henkilökohtainen noin 130-sivuinen Kunto-opas, joka sisältää Sinulle räätälöityjen ohjelmien lisäksi kaiken tarpeellisen perustiedon kunnon kohentamisesta <<< klikkaa!



VAHVISTA KEHOASI SUPERRUOALLA!

Vilustuminen ja väsymys ovat usein pimeän vuodenajan riesana. Vahvista elimistösi vastustuskykyä syömällä superruokaa - luonnollista ravintoa, jonka ravintopitoisuus on korkea.

Toiset vannovat perulaisen macan nimiin, toiset napostelevat goji-marjoja. Monille riittävät kotimetsien ravintopommit, kuten mustikat, nokkonen ja pakuri. Superruokaa näkee yhä useamman terveydestään vähänkään kiinnostuneen lautasella ja välipalapirtelöissa. Eikä ihme: superruoka-nimitys kertoo siitä, että ruoka-aineessa on painokiloa kohden huomattavasti enemmän ravinteita kuin niin sanotussa tavallisessa ruoassa.

Superruoka täyttää elimistön mahdollisesti puutteellisia hivenaine- ja mineraalivarastoja, joten se vahvistaa vastustuskykyä, tukee elimistöä puhdistavia prosesseja ja energisoi. Toisin sanoen superruoka on irtokarkkien vastakohta!

Suosituimpien superfoodien joukkoon kuuluvat goji-supermarjat, omega-3-pitoiset chia-siemenet, proteiinirikkaat hampunsiemenet, kookosöljy seka antioksidantteja pursuava raakakaakao. Voit sekoittaa itse näppärän ja superterveellisen välipalasekoituksen esimerkiksi pähkinöista, hampunsiemenistä, kaakaonibseistä ja goji-marjoista. Kokeile kookosöljyä ruoanlaitossa tai vaikkapa kahvissa!

Inkojen kultana tunnettu Lucuma sisältää paljon B-vitamiineja, rautaa, kalsiumia, fosforia ja A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia. Kokeile Lucuma-jauhetta esimerkiksi raakasuklaassa ja pirtelöissä.

Macaa käytetään muun muassa stressin lievittämiseen ja hormonitoiminnan tasapainottamiseen. lisää sitä vaikka aamupuuroosi antamaan puhtia päivään.

Spirulina-levä on täynnä varsinkin urheilijoille ja kasvissyöjille arvokkaita ravinteita. Sekoita keittoihin ja salaatinkastikkeisiin tai juo sitä sekoitettuna mehuun.

Ashwagandhaa eli rohtokoisoa suositellaan miehille entyisesti mieskuntoa nostamaan, naisille puolestaan erityisesti vaihdevuosien aikana käytettäväksi. Kasvin ainesosat lisäävät serotonnina aivoissa, joten se sopii mainiosti kaikille hyvän olon tavoittelijoille!

Lähde: livelife 4/2012, sivu 24.

Tutustu Lifen tuotteisiin klikkaamalla TÄSTÄ.




ARNOLD SCHWARZENEGGERIN 10 PERIAATETTA - osa 6



6. Toistoja, toistoja, toistoja. 

Minä harjoittelin poikasena Grazin atleettiseurassa. Sinne sisään tultaessa ulko-oven vasemmalla puolella oli pitkä vanerilevy, johon oli liidulla tuherrettu erilaisia merkintöjä. Me kirjoitimme sille levylle jokaisen päivän harjoitusohjelmamme. Jokaisella oli oma pieni siivunsa seinästä ja sille listattiin päivän treenit jo ennen riisuutumista:



Maastavetoja:  Viisi kuuden toiston sarjaa  /////
Työntöjä levytangolla:  Kuusi 4-6 toiston sarjaa  //////
Hartiapunnerruksia:  Viisi 15 toiston sarjaa   /////
Penkkipunnerruksia: Viisi kymmenen toiston sarjaa /////
Vipunostoja käsipainoilla: Viisi kymmenen toiston sarjaa  /////

Ja niin edespäin, yhteensä ehkä 60 sarjaa. Vaikka etukäteen ei pystynyt arvioimaan voimiaan juuri sinä päivänä, sitä kirjoitti kuitenkin ylös painonsa. Jokaisen treenikohteen jälkeen seinälle vedettiin vinoviivoja, yksi kutakin suunniteltua settiä kohti. Jos oli suunnitellut viittä sarjaa penkkipunnerrusta, raapusti seinälle viisi vinoviivaa. Sitten, ensimmäisen setin tekemisen jälkeen, ensimmäinen vinoviiva muutettiin x-kirjaimeksi. Kaikki viisi vinoviivaa piti saada muutettua x-kirjaimiksi ennen kuin se harjoituskohta oli suoritettu.

Tämä käytäntö kohotti valtavasti motivaatiotani. Sain aina tekemisisiäni visuaalista palautetta. ”Hienoa, se kohta on nyt hoidettu. Tein minkä sanoinkin tekeväni. Nyt kohti seuraavaa sarjaa, ja sitä seuraavaa ja sitä seuraavaa.” Tavoitteiden kirjaamisesta tuli minulle toinen luonto samoin kuin siitäkin, ettei oikoteitä ole. Jouduin tekemään satoja ellen jopa tuhansia toistoja oppiakseni vaikuttavan selkäposeerauksen, kertomaan hauskan vitsin, tanssimaan tangoa Tosi valheita -elokuvassa, maalaamaan kauniin syntymäpäiväkortin ja sanomaan ”palaan vielä" juuri oikealla tavalla.

Oikoteitä ei ole, teet sitten hauiskääntöjä hyytävän kylmällä kuntosalilla tai puhut maailman johtajille. Kaikki on kiinni toistoista, toistoista ja jälleen toistoista.

Mitä tahansa elämässäsi teetkin, kysymys on toistoista tai kilometreistä. Jos haluat olla hyvä laskettelija, sinun on mentävä rinteille koko ajan. Jos pelaat shakkia, sinun on pelattava kymmeniätuhansia otteluita.

Elokuvan kuvauspaikalla ainoa tapa saada homma kasaan ovat toistot. Jos olet harjoitellut tarpeeksi monta kertaa, sinulla ei ole syytä huoleen vaan voit nauttia siitä hetkestä, jona kamerat alkavat pyöriä.

Filmatessamme The Tomb -elokuvaa New Orleansissa vähän aikaa sitten kuvasimme kohtausta, jossa 75 ihmistä tappeli vankilan sisällä. Koreografia oli hyvin monimutkainen, koska käynnissä oli yhtä aikaa kymmeniä nyrkkitappeluita ja painiotteluita ja vanginvartijat tulivat hakkaamaan ihmisiä pampuilla. Pelkkä harjoittelu vei puoli päivää. Kun päästiin lopullisiin otoksiin, kaikki olivat väsyneitä mutta samaan aikaan myös todella innoissaan. Kuvaus oli menestys. Liikkeistä oli tullut meille kuin toinen luonto ja se tuntui aivan oikealta tappelulta.

Lähde: Total Recall - Uskomaton elämäntarinani, sivut 632-634.

Lisää asiaa Arnold Schwarzeneggeristä löydät:



PÄIVÄN AJATELMA

Kun ulkoinen kauneus katoaa, 
täytyy pitää kiinni siitä, 
että se katoaa sisäänpäin. 

Katherine Hepburn

positiivarit.fi



Ei kommentteja: