torstai 8. marraskuuta 2012



LÖYSÄ IHO

Viime sunnuntaisessa Nelosen tv-ohjelmassa Hurja painonpudotus hieman yli 80-kiloinen amerikkalainen valmentaja Chris Powell opasti alkuaan 160-kiloista Jacquita pudottamaan painostaan vuodessa vähintään puolet.

Kun normaalipainoisen ihmisen noin 1.5 neliömetrin iho venyy lihotessa muutamassa vuodessa esimerkiksi yhden neliön lisää, on kovan painonpudotuksen jälkeen kehon ollessa taas lähellä normaalipainoa seurauksena väistämättömästi löysää ihoa. Esimerkiksi Suurimmassa pudottajassa (Biggest Loserei koskaan silti sanaakaan mainita löysästä ihosta.

Everydayhealth.comissa Jillian Michaels (valmentaja ohjelmassa Biggest Loser) antaa kuitenkin ohjeita siihen mitä tulisi tehdä laihdutuksen jälkeen ilmentyneelle löysälle iholle:
Iho on elin ei kumia. Löysän ihon muodostumiseen ei vaikuta niinkään se miten nopeasti paino putoaa, vaan kyse on perinnöllisyydestä, painon määrästä ja iästä. Mitä nuorempi olet, sitä enemmän on kollageenia, joka tekee ihosta elastisen ja antaa kyvyn kutistua painonnousun tai raskauden jälkeen.
Vaikka Sinulla olisikin löysää ihoa runsaan laihduttamisen jälkeen, et kuitenkaan ole enää huonokuntoinen ja pahasti ylipainoinen. Olet huomattavasti vähentänyt riskiä saada esimerkiksi kakkostyypin diabetes, sydänsairaus, aivoinfarkti tai nivelrikko. Voit nyt paremmin sekä fyysisesti että henkisesti. Ehkä olet myös omalla esimerkilläsi innostanut muita lähipiirissäsi.
Tietysti kirurgia on yksi ratkaisu. Se on kuitenkin sekä kallista että kivuliasta. Neuvoni onkin pitää vähentyneet kilot poissa vuoden ajan. Jos vielä tuolloin on löysää häiritsevää ihoa, voit kääntyä kirurgin puoleen.
Hurja painonpudotus -ohjelmassa sensijaan käytetään aina ihonpoistoleikkauksia, jotka ovat ainoa varma tapa saada löysä iho pois.

Keskiviikkona 18. elokuuta 2010 tästä blogistani löytyy teksti:
Iho on uskomattoman joustava, joten se voi venyä ja kutistua runsaasti. Joustavuus on sekä perinnöllistä että ympäristötekijöistä ja elintavoista riippuvaista. Jos Sinulle on jäänyt laihdutuksen jälkeen löysää ihoa roikkumaan eri puolille kehoasi, riippuu seuraavista seikoista miten onnistut sen kiristämään:

1. Ikä.
Ihon kyky joustaa eli venyä ja kutistua vähenee iän myötä. Ihon ikääntyessä sen kosteuspitoisuus alenee, tukikudoksen määrä vähenee ja sidekudossäikeet rappeutuvat. Toki on 50-60-vuotiaita ihmisiä, jotka ovat suuren ja nopean painonpudotuksen jälkeen kyenneet kiristämään ihonsa täysin normaaliksi.

2. Ylipainoisuuden kesto.
Yhdeksän kuukauden raskauden aiheuttaman väliaikaisen painonnousun jälkeen se on nopeampaa kuin yhdeksän vuoden ylipainon jälkeen.

3. Ylipainon määrä.
Mitä enemmän ylimääräistä painoa on ollut, sitä pienempi mahdollisuus on onnistua saamaan ihon kireys takaisin.

4. Painonnousun nopeus.
Painon nopea lisääntyminen heikentää ihon mahdollisuuksia kiristyä laihduttaessa takaisin.

5. Painonpudotuksen nopeus.
Painon nopea pudotus lisää vaikeutta saada ihoa kiristettyä. Siksi olisi hyvä pudottaa painoa vain 0.5-1.5 kiloa viikossa.

6. Ravinto.
Ravintosi vaikuttaa suuresti ihosi terveyteen. Ruokavalioon on hyvä sisällyttää EPA-rasvahappoja sisältävää kala- tai pellavansiemenöljyä. Myös antioksidantit pitävät yllä ihon terveyttä, joten syö erilaisia vihanneksia ja hedelmiä. Myös esimerkiksi heraproteiini ja vihreä tee sisältää antioksidantteja. Nestetasapainon ylläpito vaikuttaa myös suuresti ihoon, siispä juo vettä riittävästi.

7. Painoharjoittelu.
Painoharjoittelulla on vaikutusta ihon kireyteen laihdutuksen jälkeen. Mikäli olet ollut vähäisillä kaloreilla, olet menettänyt lihasmassaa, mikä lisää ihon roikkuvuutta lihasten ympärillä. Lihasmassaa lisäämällä iho näyttää kireämmältä.

Muita vinkkejä:
Suurin osa kiinteytysvoiteista antaa vain tilapäisen hetkellisen avun. Niihin on siis melkoisen turhaa rahojaan tuhlata, lupaavat niiden mainokset sitten mitä tahansa.
Anna ihollesi aikaa kutistua. Toisinaan voi viedä puoli vuotta tai jopa kokonaisen vuoden ennen kuin ihon kiristymisen kunnolla huomaa.
Pudota pois ruokavaliolla ja (paino)harjoittelulla kaikki normaalia suurempi rasvamäärä. Rasvaprosentin tulisi olla miehillä välillä 10-12 % ja naisilla reilusti alle 25 %, jotta voisi todella määrittää onko kyse löysästä ihosta vai turhasta rasvasta. Jos tuolloin on runsaasti löysää ihoa, voit harkita leikkaukseen menoa. On kyse kuitenkin melko suuresta operaatiosta.

YHTEENVETO

Varmin tapa välttää löysä iho on pitää kehonsa paino kohtuullisena. Se tarkoittaa tavallisella sohvaperunalla tai kohtuullisesti kuntoilevalla (ei koske miespuolisia kehonrakentajia, voimanostajia yms) alle 25:n (paino kiloina korkeintaan sama kuin pituutta on sentteinä yli metrin) painoindeksiä. Tarkista oma painoindeksisi tästä.

Tärkein tekijä painonhallinnassa on ruokavalio. Jos kroppasi vaatii läskien vähentämistä, aloita se karsimalla sokeria, valkeita jauhoja ja tärkkelystä sisältävien ruokien nauttimista välittömästi.

Paras liikuntamuoto kehon trimmaamiseen on painoharjoittelu, jota voit harrastaa kotona tai salilla joko oman kehosi kuormalla tai lisävälineillä. Mitä enemmän Sinulla on kehossasi lihasmassaa, sitä enemmän energiaa palaa jo levossa.

Tarpeeton stressi ja huonosti nukutut yöt häiritsevät rasvanpolttoa ja kerryttävät jopa lisää rasvaa kehoosi.

Jos et tiedä mitä tehdä, tilaa minulta henkilökohtainen kunto-ohjelma, joka antaa yksityiskohtaiset ohjeet treeniin, ravintoon ja henkiseen puoleen (hinta vain 50 euroa). Ota minuun yhteyttä sähköpostitse (arto.painilainen@gmail.com) niin lähetän Sinulle kyselykaavakkeen, jonka vastausten pohjalta teen ohjelmat (koko paketti noin 130 sivua). Toimi heti ... ei vasta ensi vuoden alussa ... tai hamassa tulevaisuudessa!


PÄIVÄN AJATELMA

Kalastajat tietävät, että meri on vaarallinen ja myrskyt voivat olla kauheita, mutta he eivät pidä näitä vaaroja riittävinä syinä pysyä rannassa.

Vincent Van Gogh

positiivarit.fi



Ei kommentteja: