keskiviikko 28. marraskuuta 2012



KESKIVARTALOLIHAVUUS - METABOLINEN OIREYHTYMÄ


Tämän keskiviikon (tänään) Ylen aamu-tv:n lääkäriosiossa Hannu Väänänen totesi, että yleisesti ottaen voidaan sanoa henkilöllä olevan keskivartalolihavuutta, jos vyötärömitta naisella on yli 88 ja miehellä yli 102 senttiä.  Silloin riski sairastua verenkiertoelimistön sairauksiin ja diabetekseen kasvaa voimakkaasti. Myös masentuneisuus lisääntyy. Ohjelmaosuus on nähtävissä areena.yle.fi.



HUOM! Olen valmis tekemään Sinulle henkilökohtaisen oppaan, jonka avulla saat ravintoasi, liikuntaasi ja myös henkistä puoltasi kohennettua niin, että sairastumisriskisi pienenee ja kaikenpuolinen hyvinvointisi lissäntyy.




LÖYDÄ ITSELLESI SOPIVIN JOOGAMUOTO


Oletko stressaantunut ja nukut huonosti? Entä kipuileeko selkäsi usein tai kärsitkö toistuvasti päänsäryistä?

Joogasta voi löytyä apu moniin vaivoihin. Joogaa on montaa eri lajia ja ne kaikki vahvistavat kehoa hieman eri tavoin.





- Suosittelen kokeilemaan eri joogamuotoja ja etsimään juuri omalle keholle sopivan harjoituksen. On tärkeää kuunnella itseään. Jooga ei ole mikään notkeuskilpailu, vaan tehokas keino vahvistaa kehoa ja rauhoittaa mieltä, sanoo joogaohjaaja Helene Fernström.


Aloittelijoille sopiva – Hathajooga

Hathajooga on joogamuoto, johon kaikki fyysiset joogamuodot pohjautuvat. Se on myös tunnetuin joogamuoto Euroopassa. Hathajoogassa keskitytään tasapainottamaan kehoa mielenrauhan saavuttamiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Harjoitus on sekä fyysinen että meditatiivinen, ja eri asennot seuraavat toisiaan rauhalliseen tahtiin. Asentoja kutsutaan asanoiksi ja liikkeet tehdään hengityksen tahtiin. Hengitykseen keskittyminen auttaa kehonhallinnassa ja mielen rauhoittamisessa. Hathajooga sopii hyvin aloittelijoille, jotka haluavat kokeilla koko kehoa vahvistavaa joogaa.


Karkottaa stressiä - Kundaliinijooga

Kundaliinijooga on dynaaminen joogamuoto, joka antaa nopeita tuloksia ja joka sopii useimmille iästä tai kuntopohjasta riippumatta. Kundaliinijoogasta haetaan usein apua esimerkiksi migreeniin tai uupumiseen. Harjoitus kostuu yksinkertaisista ja tehokkaista liikkeistä ja hengitystekniikoista. Yleensä tunnit aloitetaan ja lopetetaan meditaatiotuokiolla. Jokaisen liikkeen tarkoituksena on vahvistaa tiettyä osa-aluetta kehossa. Liike voi esimerkiksi parantaa selkärangan liikkuvuutta, kiihdyttää aineenvaihduntaa tai vahvistaa elimistön puolustuskykyä. Kundaliinijooga sopii aloittelijoille, jotka kaipaavat mielenrauhaa ja keskittymiskykyä - ja niille, jotka etsivät lievitystä erilaisiin kiputiloihin.


Fyysisesti haastavaa – Astangajooga

Astangajooga on urheilullinen ja dynaaminen joogamuoto. Siinä kehitetään kehonhallintaa syvähengityksen, erilaisten jooga-asentojen, katseen kohdentamisen ja keskittymisen avulla. Monet astangan harjoittajat ovat kokeneet treenin auttavan heitä keskittymään paremmin (myös työssä) ja tulemaan tietoisemmiksi omasta itsestään ja siitä, mitä he haluavat ja tarvitsevat voidakseen hyvin. Hengityksen yhdistäminen jooga-asentoihin lämmittää kehoa. Joogan harrastajien mukaan hikoilu saa elimistössä käyntiin puhdistavia prosesseja. Astangajooga sopii niille, jotka haluavat harrastaa fyysistä ja vaativaa joogaa.


Lämmöstä nauttiville - Bikram-jooga

Bikram-joogaa harrastetaan noin 40 asteen lämmössä. Lämpöjoogaksikin kutsuttu joogalaji yhdistää klassisia jooga-asentoja länsimaiseen tietämykseen kehon anatomiasta. Harjoitus koostuu 26 asanan sarjasta. Liikkeiden avulla pyritään vahvistamaan kehoa ja rauhoittamaan mieltä. Bikram-jooga sopii niille, jotka haluavat harrastaa sekä fyysisesti että psyykkisesti vaativaa joogaa. Jos kuumassa treenaaminen tuntuu sinusta hankalalta, ei tämä joogamuoto ole ehkä sinun lajisi. Monet ovat kuitenkin sitä mieltä, että lämpö auttaa kehoa rentoutumaan.


Helpottaa kolotuksia – Iyengarjooga

Iyengarjooga on yksi hathajoogan tyylisuunnista. Harjoituksessa kehoa venytetään erilasten apuvälineiden, kuten joogavöiden, tyynyjen ja tukitiilien, avulla. Seisaaltaan tehdyt asanat ovat erityisen tärkeitä lyengarjoogassa, sillä niiden ajatellaan vahvistavan jalkoja sekä parantavan niin verenkiertoa, koordinaatiokykyä kuin tasapainoakin. Jokaisessa asanassa pysytään useiden hengitysten ajan, jotta lihakset saavat venyä maksimaalisesti. Liikkeet pyritään tekemään mahdollisimman täsmällisesti niin, että nivelet löytävät anatomisesti tasapainoisen linjauksen.

Sopii erityisesti niille, jotka kärsivät niskan tai selän kiputiloista tai päänsäryistä.

Lähde: livelife 4/2012, sivut34-35.

Lisätietoja joogasta:



ARNOLD SCHWARZENEGGERIN 10 PERIAATETTA - osa 7

7. Älä syytä vanhempiasi.


He ovat tehneet parhaansa sinun eteesi, ja jos he ovat jättäneet sinulle ongelmia, ne sinun on ihan itse ratkaistava. Ehkä vanhempasi suojelivat ja tukivat sinua liiankin kanssa, ja nyt tunnet olevasi hätää kärsimässä ja haavoittuvainen tässä kylmässä maailmassa - mutta älä syytä siitä heitä. Tai saattaa olla, että he olivat sinua kohtaan liiankin kovia.

Minä rakastin lapsena isääni ja halusin tulla hänen kaltaisekseen. Ihailin hänen virkapukuaan ja asettaan ja sitä, että hän oli poliisi. Myöhemmin aloin kuitenkin vihata paineita, joita hän sälytti molempien poikiensa hartioille. "Teidän on näytettävä esimerkkiä kylällä, koska olette poliisitarkastajan lapsia", hän sanoi. Meidän piti olla täydellisiä lapsia, mitä me tietenkään emme olleet.

Hän oli vaativa, mikä oli hänen luonteensa mukaista. Hän käyttäytyi myös ajoittain väkivaltaisesti, mutta en usko, että se oli hänen vikansa. Se johtui sodasta. Jos hän olisi elänyt nuorena tavanomaisempaa elämää, hän olisi ollut toisenlainen.

Minä olenkin usein pohtinut: entä jos hän olisi ollut lämpimämpi ja mukavampi persoona, olisinko minä lähtenyt Itävallasta? Luultavasti en. Ja juuri sitä minä pelkään vielä tänäänkin! Minusta tuli Arnold sen vuoksi, mitä hän teki minulle. Ymmärsin, että voisin kanavoida lapsuusvuosieni kokemukset positiivisella tavalla sen sijaan, että valittaisin onnetonta lapsuuttani. Voisin käyttää niitä kokemuksiani luodakseni omalle elämälleni vision, asettaakseni tavoitteita, löytääkseni iloa elämään. Hänen kovuutensa ajoi minut lähtemään kotoa. Se sai minut tulemaan Yhdysvaltoihin ja tekemään töitä menestykseni eteen ja olen onnellinen, että tein sen. Ei minun tarvitse nuolla haavojani.

Conan barbaari -elokuvan loppupuolella on kohtaus, joka on jäänyt pysyvästi mieleeni. Vuorosanoja ei sano Conan vaan Thulsa Doom, velho, joka pakottaa Conanin nuorena poikana katsomaan, kuinka koirat repivät hänen isänsä ja joka teurastaa Conanin äidin hänen silmiensä edessä. Juuri kun Conan aikoo tappaa Thulsa Doomin ja kostaa näin vanhempiensa puolesta, velho sanoo: "Kuka onkaan isäsi ellen sitten minä? Kuka antoi sinulle halun elää? Minä olen se lähde, josta sinä virtaat.”

Ei siis ole aina ilmeistä, mitä sinun tulisi juhlia. Joskus sinun on annettava arvoa juuri niille ihmisille ja olosuhteille, jotka sinua vahingoittivat.

Tänään muistan hyvällä isäni tiukkuutta, koko lapsuuttani ja kotikasvatustani ja sitä, ettei Itävallassa ollut mitään, mitä olisin halunnut, koska juuri ne tekijät synnyttivät minuun menestyksen nälän. Joka kerran, kun hän löi minua, joka kerran, kun hän kutsui painonnostoharjoitteluani roskaksi ja käski minua tekemään jotakin hyödyllistä, kuten vaikka pilkkomaan puita, joka kerran, kun hän nolasi minut eikä hyväksynyt minun tekemisiäni, hän myös työnsi lisää polttoainetta sisälläni palavaan tuleen. Se ajoi minua eteenpäin ja motivoi minua.

Lähde: Total Recall - Uskomaton elämäntarinani, sivut 634-635.

Lisää asiaa Arnold Schwarzeneggeristä löydät:



PÄIVÄN AJATELMA

Lisää vähään aina vähän enemmän, 
tee se riittävän usein ja seuraa 
kuinka pieni muuttuu suureksi.

positiivarit.fi


Ei kommentteja: