perjantai 23. marraskuuta 2012



HELLY HANSEN -ALUSASU

Sain muutama vuosi sitten hankittua itselleni hyviä asuja ja välineitä niin sisä- kuin ulkoliikuntaankin. Kaikki muut noista asuista ovat vielä miltei uudenveroisia runsaasta käytöstä huolimatta, paitsi alimmaisena käyttämäni Helly Hansen. Niinpä valitsin sen, kun minulle tarjottiin mahdollisuutta saada lahjaksi jotain liikuntaharrastukseeni liittyvää.

Ei ole lainkaan yhdentekevää mitä kuntoilija päälleen pukee ennen liikuntasuoritusta tai vaikka työmatkakävelyä. Asun on oltava sellainen, että kylmä pysyy loitolla kerrosten väliin jääneen ilman vuoksi.

Pukeutumisen alimman kerroksen tulisi pitää ihon kuivana ja lämpimänä. Oikein suunniteltu alusasu, kuten Helly Hansen, siirtää kosteutta iholta vaatetuksen uloimpiin kerroksiin. Sen ei tule olla liian suuri, vaan ihon myötäinen, jottei kosteus tiivisty ihon pinnalle.

Kovalla pakkasella ulkoillessani käytän alusasun päällä välikerroksena fleeceasua, jonka huokoinen mikrorakenne eristää, mutta ei sido kosteutta. Päällimmäisenä kerroksena minulla on talvella kuorivaate (takki ja haalarit), joka pitää sadetta ja tuulta.

Outnorth on Pohjoismaiden suurimpia ulkoilu- ja erävarusteita myyvä verkkokauppa. Outnorth myy tavaramerkkejä, jotka edustavat toimivuutta, laatua ja hyvää muotoilua. Tunnetuimmat myynnissä olevat tuotemerkit ovat HaglöfsFjällrävenNorth FaceIcebug ja Helly Hansen.




ARNOLD SCHWARZENEGGERIN 10 PERIAATETTA - osa 5

5. Päivässä on 24 tuntia


Pidin kerran puheita University of Californian luentosalissa. Sen päätyttyä yksi opiskelijoista nosti kätensä ja valitti: ”Kuvernööri, minun lukukausimaksuni on noussut kaksi kertaa sen jälkeen, kun budjettikriisi iski meihin. Nyt maksu on liian korkea. Minä tarvitsen enemmän taloudellista apua."

”Ymmärrän kyllä, tilanne on vaikea", vastasin. "Mutta mitä tarkoitat sillä, että maksu on liian korkea?"



”Tarkoitan sitä, että minun on nyt pakko tehdä osa-aikatöitä."

"Mikäs siinä sitten on ongelmana?”

“Minun pitää opiskella!"

Minä sanoin: "Mietitäänpäs tätä asiaa vähän tarkemmin. Paljonko sinulla on luentoja?"

"Kaksi tuntia yhtenä ja kolme tuntia toisena päivänä.”

”Ja paljonko aikaa menee muuhun opiskeluun?"

"Niin, kolme tuntia joka päivä.”

”Selvä. Toistaiseksi saan näistä kokoon kuusi tuntia yhtenä ja seitsemän tuntia toisena päivänä, ottaen huomioon matkoihin menevä aika. Mitä sinä teet lopun ajan?"

"Mitä tarkoitatte?"

"Niin, vuorokaudessahan on 24 tuntia. Oletko koskaan ajatellut tehdä pitempää työpäivää? Tai ottaa useampia kursseja mieluummin kuin haaskata elämääsi?"

Kuulijat olivat selvästi järkyttyneitä kuullessaan tämän. "En minä haaskaa elämääni!" keskustelukumppanini protestoi.

"Kyllä haaskaat. Puhut noin kuudesta tunnista päivässä. Vuorokaudessa on 24 tuntia, joten sinulle jäi 18 tuntia. Tarvitset ehkä kuusi tuntia nukkumiseen. Joten jos osa-aikatyösi vie neljä tuntia, sinulle jää yhä reilusti aikaa tavata tyttöjä, tanssia, dokata ja käydä ulkona. Miksi sinä siis valitat?"

Selitin hänelle, kuinka minä treenasin opiskeluaikoina viisi tuntia päivässä, kävin näyttelijäopissa neljä tuntia päivässä, työskentelin rakennuksilla useita tunteja päivässä ja siis kävin samaan aikaan collegea ja hoidin kotitehtäväni. Enkä ollut ainoa. Opiskelutovereinani Santa Monican collegessa ja UCLA:n avoimessa korkeakoulussa eli UCLA Extensionissa oli ihmisiä, jotka olivat samaan aikaan kokopäivätyössä. Valtion pitäisi tulla avuksi ja tarjota koulutusta, mutta vain todelliseen tarpeeseen ja jos valtion tulot eivät riitä talouden taantuman vuoksi, jokaisen pitää kantaa oma osansa ja uhrautua.


Lähde: Total Recall - Uskomaton elämäntarinani, sivut 631-632.

Lisää asiaa Arnold Schwarzeneggeristä löydät:
Talvinen kuva viime vuoden tammikuulta


LIIKUNNALLA LISÄÄ LIKSAA - KATSO MITEN PALJON TREENISTÄ HYÖTYY

Treenillä on yllättäviä lisähyötyjä, joista ei paljon puhuta. Tiedämme jo, että liikunta muun muassa bodaa aivoja ja piristää petipuuhia. Mutta mitä muuta yllättävää? Tässä vielä pari painavaa syytä lisää aloittaa treenin:

Liikkumalla lisää liksaa!

Äskettäin havaittiin, että kolme kertaa viikossa treenaavat tienaavat 6 prosenttia enemmän kuin sohvalla vapaa-aikansa viettävät työtoverinsa. 

Jos SuomiMies vaivautuu lenkille yli kolme kertaa viikossa, hankkii hän jo 10 prosenttia paksumman tilipussin kuin sohvalla viihtyvä kollegansa. Mutta miksi näin käy? Liikunta tehostaa aivojen toimintaa, vähentää stressiä ja lisää positiivisia tunnetiloja. 

Harjoittelu lisää myös tyytyväisyyttä omaan työhön. Tässä todennäköisiä syitä paksummalle palkkapussille: työyhteisöissä yleensä huomataan aikaansaavat ja positiiviset ihmiset. 

Jos toinen tekee hommat nopeammin ja paremmin, se tuskin jää esimiehiltä huomaamatta. Positiivisista, valittelut vähemmälle jättävistä ihmisistä pidetään enemmän, ja optimistinen asenne työhön saa yrittämään heikkoinakin hetkinä. 

Treenin lisääminen ei tietenkään ole tae tilipussin karttumiseen. Mutta jos kuntoilu on päässyt repsahtamaan, on työn vaatimuksista vaikeampi selvitä. Rapakuntoisella SuomiMiehellä paukut loppuvat usein jo 5 tunnin kohdalla, eikä työpäivän viimeisinä tunteina saa mitään aikaan.

Kestävyystreeni näyttää tehokkaimmalta tavalta kartuttaa tulojaan, mutta pääasia on, että lähdet liikkeelle. Jo kolme kertaa viikossa toimii, mutta yli kolme kertaa toimii vielä paremmin! 


Treeni vahvistaa vastustuskykyä

Liikunta saattaa parantaa usein flunssan kourissa kärvistelevän SuomiMiehen vastustuskykyä. Liikunta lisää vastustuskykyä tehostavien valkosolujen määrää ja vaikuttaa pöpöt loitolla pitäviin immuunitekijöihin. 

Keskiraskas treeni näyttää parantavan vastustuskykyä parhaiten. Ihmisillä, jotka kävelevät reippaasti noin 40 minuuttia päivittäin, on jopa puolet vähemmän flunssia ja kurkkukipuja kuin sohvaperunoilla. 

Liika rehkiminen sen sijaan saattaa heikentää vastustuskykyä. Kovan rääkin, kuten maratonin, jälkeen vastustuskykyyn tulee eräänlainen kuoppa. Silloin elimistö on alttiimpi viruksille. Yliharjoittelutilan partaalla pyörivä rankka treeni heikentää sekin immuniteettia. 

Jos tähän vielä yhdistetään stressi ja huonolaatuinen ruoka, heikkenee vastustuskyky entisestään. Nämä muutokset johtuvat ainakin osittain stressihormonien vaikutuksista immuunijärjestelmään. 

Sääolosuhteet eivät juuri vaikuta vastustuskykyyn. Treeni kylmässä tai kuumassa ei altista flunssalla sen enempää kuin normaaleissa sääoloissa treenaaminen, vaikka niin usein luullaan. Sateellakin saa siis liikkua, jos intoa riittää. 

Jos SuomiMies vaivautuu lenkille yli kolme kertaa viikossa, hankkii hän jo 10 prosenttia paksumman tilipussin kuin sohvalla viihtyvä kollegansa.

Keskiraskas treeni näyttää parantavan vastustuskykyä parhaiten.

Lisää SuomiMiehen treenivinkkejä www.suomimies.fi ja www.facebook.com.

Lähde: www.iltasanomat.fi




PÄIVÄN AJATELMA

Irti muiden odotuksista

Sydney J. Harris käveli eräänä iltana kadulla ystävänsä kanssa, joka pysähtyi ostamaan sanomalehden. Lehdenmyyjäpoika oli juro ja epäkohtelias antaessaan rahasta takaisin. Harrisin ystävä katsoi poikaa suoraan silmiin ja hyvästeli tätä lämpimän ystävällisesti lähtiessään jatkamaan matkaa.

"Olipa hapan kaveri", Harris huomautti. "Hän nyt on samanlainen joka päivä", ystävä sanoi hartioitaan kohauttaen. "Miten sinä viitsit olla aina niin ystävällinen hänelle?" Harris ihmetteli. "Miksi en olisi?" ystävä kysyi. "Miksi antaisin hänen päättää käytöksestäni?"

Alan Loy McGinnis

positiivarit.fi 


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...


Ei kommentteja: