perjantai 19. lokakuuta 2012



LIIKAA KAHVIA?

Kysymys

Juon 6 -10 kuppia kahvia päivässä. Onko se epäterveellistä?

Ravitsemusterapeutti vastaa

Terve ihminen voi huoletta juoda kolme neljä kupillista eli noin puoli litraa kahvia päivässä. Tällä määrällä ei ole havaittu terveydellisiä haittoja - itse asiassa siitä voi olla jopa hyötyä. Useimpia kahvin kofeiini virkistää, eikä kahvittelun sosiaalistakaan merkitystä pidä väheksyä.

Tutkimusten mukaan kohtuullisesti kahvia nauttivilla saattaa olla pienempi riski sairastua tyypin 2 diabetekseen, rintasyopään, paksusuolen syöpään, maksasairauksiin ja tu lehduksellisiin sairauksiin. Varmuutta ei vielä ole, mutta nähtävästi kahvin antioksidanteilla on osuutensa asiaan.

Joidenkin tutkimusten mukaan kahvilla voi myös olla Alzheimerin ja Parkinsonin tautia ehkäisevä ja astman oireita helpottava vaikutus.

Sen sijaan kymmenen kuppia päivässä saattaa jo kääntyä terveydelle haitalliseksi. Moinen määrä soi ärsyttää vatsaa ja nostaa verenpainetta. Virkistävyytensä vuoksi liiallinen kahvinjuonti laittaa joidenkin elimistön ”ylikierroksille" ja lisää rytmihäiriöitä niistä muutenkin kärsiville.

Kirjoittaja: Anne Kihlman-Kitinoja

Lähde: fit 10/2012, sivu 91.


KAKSI VASENTA JALKAA?

Kysymys

En viitsi käydä jumpissa, kun tuntuu, että minulla on kaksi vasenta jalkaa ja olen aina menossa väärään suuntaan. Voinko vielä oppia jumppaamaan?

Personal trainer vastaa

Toiset ovat lahjakkaampia rytmitajun ja koordinaation suhteen, tosilla jalat menevät solmuun. Itsekin kuulun jälkimmäisiin, mutta onneksi näitä ominaisuuksia voi harjoitella.

Koordinaation ja rytmitajun treenaaminen pitää aloittaa helpoista treeneistä, muuten homma turhauttaa ja into loppuu lyhyeen. Aloita jumppatunneista, joilla musiikki antaa tahdin mutta koreografia on helppo. Sellaisia ovat lihaskuntotunnit, kuten bodypump.

Seuraavaksi voisit kokeilla taistelulajeista koostettuja tunteja, kuten bodycombatia.

Sinun kannattaa kysyä salisi ohjaajalta, mitkä tunnit ovat koreoqrafisesti helppoja. Step ja tanssillinen ryhmäliikunta vaihtelevat tekniseltä vaatimustasoltaan: jotkut tunnit saattavat olla todella helppoja, toisilla taas synnynnäiset jumppaajatkin saavat olla kieli keskellä suuta.

Kun treenaat pari kolme kertaa vikossa, huomaat pian tottuvasi musiikin tahdissa tehtävään ryhmäiikuntaan. Tunneilla on myös samankaltaisia ia toistuvia liikkeitä, joten pääset nopeasti jyvälle ryhmäliikunnan saloista.

Valitse pikkuhiljaa haastavampia tunteja, niin muutaman kuukauden päästä huomaat jalkojesi liikkuvan oikeaan suuntaan ja voit keskittyä nauttimaan tunnelmasta

Kirjoittaja: Timo Haikarainen

Lähde: fit 10/2012, sivu 91.


TOTAL RECALL

Sain Otavalta arvosteltavakseni kirjan "Total Recall - Arnold Schwarzenegger - Uskomaton elämäntarinani".  Koska kirjassa on peräti noin 650 sivua., lukeminen kestää jonkinaikaa. Ensiviikolla löydät blogistani tuon kirjan arvostelun ja asiaa muutenkin Arnold Schwarzeneggerista.



ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • Compound Exercise Overload
  • How to Eat Lots of Carbs to Lose Fat
Fitness Tips




PÄIVÄN AJATELMA

On yllättävää, miten moni ihminen kulkee läpi elämänsä ymmärtämättä sitä, että heidän tunteensa muita kohtaan ovat seurausta heidän tunteistaan itseään kohtaan. Jos et ole sinut itsesi kanssa, et ole sinut toistenkaan kanssa.

Sydney J. Harris

positiivarit.fi


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...


Ei kommentteja: