perjantai 5. lokakuuta 2012



INNOSTU JA ONNISTU


Onko liikunnan aloittaminen tahmeaa ta treeni-into kadoksissa? Tule mukaan FITin syysstarttiin. Lupaamme tuloksia kahdessa kuukaudessa!

Jaksat, osaat, pystyt! Lopahtaako into aina kesken kuntokuurin? Ehkä asenteessasi on korjattavaa.


1. Päätä, mitä haluat

Onko päämääränäsi näyttää hyvältä uima-asussaThaimaan-lomalla vai jaksaa kävellä rappuset hengästymättä? Oli tavoitteesi mikä tahansa, tee siitä mahdollisimman selkeä ja innostava. Kirjoita se huoneentauluksi ja liimaa peilin viereen.


2. Kysymys on sinusta

Jotta pääsisit tavoitteeseesi, sinun on haluttava muutosta itsesi takia. Ulkoapäin tuleva yllyke - kuten tunne siitä, että muut arvostaisivat sinua enemmän - ei ole pysyvä.


3. Olet hyvä tyyppi

Lopeta itsesi vähättely. Se ei vie pätkääkään kohti tavoitettasi. Jos itsearvostus ei suju luonnastaan, treenaa sitä. Mistä pidät itsessäsi? Onko sinulla kauniit sääret? Vai kelpo pakarat? Kirjaa kaikki mieleen tulevat asiat lapulle ja kaiva se esiin, kun usko itseen alkaa horjua.

Timo Haikarainen kommentoi

Kuulen asiakkaitteni suusta uskomat­toman paljon negatiivista puhetta. "En pysty nostamaan näitä painoja!", "En jaksa enää yhtään!" Voin vain kuvitella, miten paljon tätä nega­tiivista puhetta liikkuu pään sisällä. Opettele kääntämään negatiivisia ajatuksia positiivisiksi. Toistele tsemppaavia mantroja (vaikka se hassulta tuntuisikin). "Minä jaksan!", "Nämä painothan ovat kevyet!".

Motivaatiosi säilyy, kun ajattelet, että pystyt. Uskoitpa sitten onnistuvasi tai epäonnistuvasi, olet oikeassa.


4. Ota pieniä askelia

Älä haukkaa liian suurta palaa kerralla. On helpompi lisätä aluksi muutama lenkki viikko-ohjelmaan kuin alkaa yhtäkkiä ravata jumpissa viidesti viikossa. Ruokaremppaa ei kannata aloittaa kieltämällä kaikki herkut, se vain kasvattaa kiusausta. Muista myös, ettei pieni repsahdus kaada maailmaa. Itseruos­kinta vain pahentaa asiaa.

Timo Haikarainen kommentoi

Tosin jos haluat tuloksia nopeasti, tiukka asenne ja ehdottomuus ovat joskus välttämättömiä. Lepsuileva "käyn vähän lenkillä, jos siltä tuntuu" -meininki lannistaa nopeasti motivaa­tion. Sellaisessa mielentilassa ei saada tuloksia, ja se jos mikä saa kyseenalais­tamaan koko homman järkevyyden. Pysy vähintään 80-prosenttisesti valitse­massasi kunto-ohjelmassa, niin muutos alkaa näkyä.


5. Keskity hyviin juttuihin

Voi ei, söin palaverissa pullan. En eilen jaksanut mennä lenkille. Kaikki on pilalla!

Mokien sijaan kannattaa keskittyä on­nistumisiin, pieniinkin. Se, mihin mielesi keskittyy, kasvaa elämässäsi.

Anna itsellesi onnistumispisteitä päi­vän päätteeksi. Niitä voi kertyä vaikka kävelylenkistä tai siitä, että olet kieltäyty­nyt suklaakakusta. Kirjaa pisteet ja pal­kitse itsesi tietyn pistemäärän saavutet­tuasi.

Timo Haikarainen kommentoi

Kirjaa jokaisen treenipäivän päät­teeksi, missä olet onnistunut. Olet varmasti tsempannut tosi monessa treeniin ja terveelliseen elämänta­paan liittyvässä asiassa! Näin mieleesi iskostuu kuva itsestäsi onnistujana.


6. Joukossa on voimaa

Aloita elämänmuutos kimpassa kaverin tai työporukan kanssa. Kannustus auttaa jaksamaan ja ryhmäpaine pitää ruodussa. Jos et löydä sopivaa ryhmää, perusta sellainen. Ryhmänvetäjänä motivaatio kasvaa, olethan esimerkkinä muille.


7. Uskalla haaveilla

Vanha mutta toimiva kikka on motivaatiokuva. Sen katselu huonona päivänä voi masentaa, mutta se auttaa myös muistamaan tavoitteesi ja kurottamaan sitä kohti. Etsi FITistä tai netistä kuva unelmiesi vartalosta ja laita se näkyvälle paikalle. Kuva auttaa alitajuntaa toimimaan yhdessä kanssasi.

Timo Haikarainen kommentoi

Tee erilaisia mittauksia. Se on loistava tapa varmistaa, että edistyt - ja se taas pitää motivaatiota yllä. Vaaka kertoo painonpudotuksesta, mittanauha vyötärön kaventumisesta. Kestävyyskuntoasi voit mitata juoksunopeudella, ja lihaskuntoliikkeiden toistomäärä puhuu lihasvoiman kasvusta.


Vinkit antoi life coach Anne Karilahti Valmentamosta ja FITin personal trainer Timo Haikarainen.

Lähde: fit 10/2012, sivut 14-16.

Tutustu viikko-ohjelmiin lehden sivuilla 17-18 ja lehden nettisivuihin osoitteessa fit.fi.



HUOM! Voit suorittaa kokonaisvaltaisen kunnonkohennuksen (keho&mieli&ravinto) tilaamalla minulta itsellesi henkilökohtaisen ohjelman:

3. Tilaa minulta sähköpostitse (arto.painilainen@gmail.com) kyselykaavake, jonka vastausten pohjalta teen Sinulle noin 130-sivuisen oppaan tai osia siitä.

Huomioi, että 
  • treeni- ja ravinto-ohjeet ovat juuri Sinulle tehtyjä,
  • treeniohjelmat (koti tai sali / myös ulkoilut) kattavat 10-12 viikkoa,
  • mukana on kaikki tarvittava perustieto ravinnosta ja kunnon kohentamisesta fyysisesti ja henkisesti,
  • opas sisältää suuren määrän linkkejä (mm. kaikista treeniliikkeistä on videolinkki),
  • Sinulla on mahdollisuus lähettää sähköpostitse ohjelmiasi koskevia kysymyksiä, joihin taatusti vastaan ja ilman lisäkorvausta,
  • koko 130-sivuisen oppaan saat jo yhden personal trainerin tunnin taksalla tai kuntosalin yhden kuukauden jäsenmaksulla (hinta kun on vain 50 euroa).


PÄIVÄN AJATELMA

Ainoa seikka, joka estää sinua 
olemasta ainutlaatuinen on se, 
että annat ympäristöllesi luvan 
vakuuttaa asian olevan niin. 

Seth Godin

positiivarit.fi


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...



Ei kommentteja: