keskiviikko 17. lokakuuta 2012



AJANKOHTAINEN D-VITAMIINI


Tänään Ylen aamu-tv:n lääkäriosuudessa fysiatri Jukka-Pekka Kouri selvitti kipulääkitystä. Yhtenä hoitokeinona hän mainitsi D-vitamiinin, jota monesta muustakin syystä olisi hyvä alkaa ottaa päivien pimentyessä.

D-vitamiinista kertoo tohtori Matti Tolonen 30. syyskuuta päivitetyissä terveysuutisissaan muun muassa seuraavaa:
”Aivoissa D-vitamiini – läheisessä vuorovaikutuksessa sukupuoli- ja steroidihormonien kanssa – osallistuu muun muassa serotoniinin, dopamiinin, hermokasvutekijöiden ja asetyylikoliinin tuotantoon ja siten neuropsykiatristen sairauksien ehkäisyyn ja hoitoon.” - Walter E. Stumpf, professor, University of North Carolina.
Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
"Euroopan 14 maasta kootut tiedot osoittavat, että kuluttajat käyttävät pienempiä annoksia kuin nyt asetetut uudet turvarajat", toteaa EFSAn paneeli (Dietetic products, Nutrition and Allergies (NDA). - Nutraingredients.com 30.7.2012.
 EFSA:n päätös saattaa outoon valoon suomalaiset ”asiantuntijat”, jotka ovat pelotelleet, että yli 50 mikrogramman päiväannos muka johtaisi myrkytykseen. Tällaisia julkisuudessa ahkerasti esiintyneitä "asiantuntijoita" ovat mm. Kelan johtava tutkija Paula Hakala ja Itä-Suomen yliopiston dosentti Ursula Schwab. Vielä muutama vuosi sitten he väittivät, että 5 µg:n ylitys muka johtasi myrkytykseen. Nyt EU:n turvaraja on 100 µg. HYKSin lastenklinikan pediatrian dosentti Outi Mäkitie ja Helsingin yliopiston farmakologian professori Ilari Paakkari ovat vaatineet Duodecimin pääkirjoituksissa saantisuosituksen nostamista tutkimustiedon edellyttämälle tasolle. Mäkitien mukaan vauvatkin tarvitsevat 100 µg päivässä, koska se ehkäisee lasten sairastumisia.
D-vitamiinin viranomaissuositus on nykyisin alle 2-vuotiaille 10 µg, 2–60-vuotiaille 7,5 µg ja yli 60-vuotiaille 20 µg päivässä. Todellinen tarve on sellainen, jolla seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) nousee viitearvoon, 75–150 nmol/l. Yleensä se edellyttää 75–100 µg:n saantia päivää kohti laskettuna. Ihanteellinen lukema on 125–150 nmol/l.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sd) piilottelee valtion ravitsemusneuvottelukunnan selän takana D-vitamiinin saantisuositusasiassa. Hänen tulisi vaatia viranomaisia nostamaan suositus tutkimustiedon edellyttämälle tasolle, sillä nykyinen suositus heikentää kansalaisten terveyttä ja lisää yhteiskunnan kuluja.
D-vitamiini ehkäisee ja jarruttaa monia sairauksia vaikuttamalla suotuisasti satoihin geeneihin. Lisäksi D-vitamiini on antioksidantti, joka ehkäisee ja vaimentaa hapetusstressiäD-vitamiini ehkäisee noin staa sairautta, muun muassa sydän- ja verisuonitauteja, masennusta, psykooseja, Alzheimerin ja Parkinsonin tauteja ja tehostaa mm. syöpälääkkeiden vaikutusta. Syöpäpotilaan tarve on 175 mikrogrammaa päivässä ja muidenkin pitkäaikaissairaiden tarve on sellainen, että seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) nousee tavoitearvoon eli vähintään 125 nmoliin/l. D-vitamiini vahvistaa myös ikääntyvien lihaskuntoa. Raskausajan D-vitamiini ehkäisee vauvojen virusinfektioita. Odottavan äidin D-vitamiinin tarve on 100 µg eli kymmenen kertaa suurempi kuin nykyinen viranomaissuositus.
Samassa artikkelissa Matti Tolonen toteaa myös, että D-vitamiini voi ehkäistä ja hoitaa muiden muassa:
  • riisitautia
  • luukatoa
  • rasitusmurtumia
  • virusinfektioita
  • virtsatie-infektioita
  • autoimmuunitauteja
  • sydän- ja verisuonitauteja
  • syöpätauteja
  • astmaa, atooppista ihottumaa
  • diabetesta (tyypit 1 ja 2)
  • metabolista oireyhtymää
  • erektiohäiriöitä
  • lihomista
  • ikääntyvien muistin heikkenemistä
  • masennusta
  • Parkinsonin ja Alzheimerin tauteja
  • MS-tautia
  • myasthenia gravis -tautia
  • ikäihmisten kaatumisia
  • ikäihmisten ennenaikaista kuolemaa

Lue loput kattavasta artikkelista osoitteessa tritolonen.fi



OLEMME KAIKKI HARDGAINEREITA

Painoa voit kehoosi lisätä kymmeniä kiloja vuodessa, kuten ovat tehneet miljoonat sairaalloisen ylipainoiset ihmiset ympäri maapalloa. Puhdasta lihasmassaa sen sijaan on vaikea saada kehitettyä muutamaaa kiloa enemmän vuodessa. Hyvän käsityksen tästä antaa oheinen videoYoutuben osoitteessa: Advice For Hardgainers.




PÄIVÄN AJATELMA


Mitä on tappio? Ei mitään muuta kuin oppimista,
ei mitään muuta kuin ensimmäinen askel kohti
jotain parempaa.

Wendell Phillips

positiivarit.fi

2 kommenttia:

Travis Bennett kirjoitti...

I thought I was also a hardgainer until I started tracking my calories. I was barely consuming enough for my weight (78kg), and have now greatly increased my intake to ensure I can build muscle fast! My diet plan is here: http://mybodybuildingroutine.com/2012/10/15/daily-diet-plan/

Arto Painilainen kirjoitti...

Thanks for your comment, Travis.