keskiviikko 19. syyskuuta 2012



TERVEELLISTÄ NAPOSTELTAVAA


Kuivatut hedelmät antavat nopeasti energiaa ja ne sisältävät runsaasti kuitua, kivennäisaineita ja vitamiineja.

Ne ovat hyviä ja terveellisiä naposteltavia makeanhimon yllättäessä. Ne ovat terveellinen vaihtoehto makeisille ja sopivat hyvin myslin, aamiaismurojen, puuron tai jogurtin mausteeksi. Niitä voi myös pilkkoa leivonnaisiin ja sämpylätaikinaan.

Nauttimalla kuivattuja hedelmiä välipalaksi voit myös huolehtia, että saat paljon kuitua, kivennäisaineita ja vitamiineja. Seuraavassa on lueteltu tavallisimpien kuivattujen hedelmien energiapitoisuus, energiajakauma, vitamiinipitoisuus ja kuinka suurta osaa aikuisen henkilön päivittäisestä saantisuosituksesta 100 g vastaa.

Makeannälkään

Kuivatut hedelmät ovat hyvä vaihtoehto silloin, kun makeanhimo yllättää etkä halua saada tyhjiä kaloreita ja lisäaineita. Kuivatut hedelmät ovat hyvänmakuisia ja terveellisiä, sillä ne sisältävät vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja.

Runsaan nestepitoisuutensa vuoksi tuoreet hedelmät eivät säily pitkään vaan ne nahistuvat ja homehtuvat helposti. Kuivattujen hedelmien nestepitoisuus on alhainen, joten niihin home ei pääse helposti pesiytymään. Kuivatut hedelmät voivat säilyä jopa vuosia. Esimerkiksi tuoreessa viikunassa on lähes 80 % vettä, kun kuivatuissa sitä on vain 28 %.

Kuivatut hedelmät maistuvat makeilta, sillä niistä on poistettu neste mutta hedelmien oma hedelmäsokeri eli fruktoosi on tallella. Kuivatuissa hedelmissä on suhteessa enemmän sokeria kuin tuoreissa hedelmissä. Fruktoosi on myös 1,7 kertaa makeampaa kuin tavallinen sokeri vaikka sen energiapitoisuus on sama. Fruktoosista saa siis enemmän makeutta samalla kalorimäärällä. Kuivatut hedelmät ovat kuitenkin suhteellisen energiapitoista syötävää. 100 grammaa kuivattuja hedelmiä riittää kattamaan noin 15 % keskikokoisen henkilön päivittäisestä energiatarpeesta.

Kuivattujen hedelmien kuidut edistävät ruuansulatusta ja suolen toimintaa

Hedelmissä ei myöskään ole juurikaan rasvaa - noin 95 % niiden sisältämästä energiasta on peräisin hiilihydraateista. Kuivattujen banaanien suhteen kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä ne on usein paahdettu kookosöljyssä, mikä voi nostaa niiden rasvapitoisuuden suunnilleen maksapasteijan tasolle.

Kuivatut hedelmät ovat siinäkin mielessä hyvä vaihtoehto muille makeille herkuille, että toisin kuin makeiset, ne sisältävät täyttävää kuitua ja hiilihydraattia.

Kuitu sekä täyttää että edistää ruuansulatuselimistön terveyttä ja suolen toimintaa. Kuivatuista hedelmistä eniten kuituja sisältävät aprikoosit, joissa on 24 grammaa, viikunat, joissa on 18,5 grammaa, ja luumut, joissa on 16 grammaa kuitua 100 grammassa. Vertailun vuoksi esimerkiksi 100 grammassa eli noin kahdessa viipaleessa ruisleipää on 9,6 grammaa kuitua.

Kuivattuja hedelmiä myydään tavallisissa elintarvikeliikkeissä. Harvinaisempia kuivattuja hedelmiä, kuten papaijaa tai ananasta, voi kuitenkin olla vaikea löytää muualta kuin hyvinvarustetuista herkkumyymälöistä tai etnisistä kaupoista.

Hedelmiä voi kuivata myös itse. Ohjeita löytyy keittokirjojen säilöntäohjeista. Seuraavassa on ohje omenarenkaiden kuivaamiseen: Kuivattavissa omenaviipaleissa ei saa olla tummuneita kohtia. Poista omenien siemenkodat lohkomatta omenia, kuori ja viipaloi omenat noin 4 mm:n renkaiksi. Pane viipaleet veteen, jossa on 40 grammaa suolaa 3,5 litraa vettä kohden. Anna renkaiden liota suolavedessä noin 10 minuuttia. Pujota renkaat bambutikkuun ja ripusta kuivumaan kuivaan ja lämpimään paikkaan. Viipaleet kuivuvat muutamassa päivässä. Kuivuttuaan omenaviipaleet tuntuvat pehmeiltä ja nahkamaisilta.

Lähde: kuntoplus.fi


SUOMALAISTUTKIMUS: STATIINIT NOSTAVAT VERENSOKERIA

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 17.9.2012 päivitetyissä terveysuutisissaan muun muassa:

Kolesterolia alentavat lääkkeet, statiinit, suurentavat veren sokeriarvoja, ilmenee laajasta suomalaisesta tutkimuksesta. Se julkaistiin verkossa 13.9. BMJ Open –lehden sivulla. Myös STT ja HS ovat uutisoineet tutkimuksen verkossa ja siitä keskustellaan sosiaalisessa mediassa.

Statiinit lisäävät kakkostyypin diabeteksen riskiä keskimäärin 9–13 %, mutta naisilla riski suurenee lähes 50 %. Riski suurenee sitä enemmän, mitä suurempi on statiinin päiväannos ja mitä vanhempi on käyttäjä. Suomessa on käynnissä yhden vuoden kestävä kansallinen elämäntapatutkimus FIN-D2D, jota toteutetaan avohoidossa viiden sairaanhoitopiirin alueella. Siinä on nyt tutkittu statiinien vaikutusta verensokeriin.

Hankkeeseen osallistuu 10 149 henkilöä, joilla on suurentunut diabeteksen riski. Heistä 2 798 on ei-diabeetikkoja, joille tehtiin 2 tunnin sokerirasitustesti ja heidän terveydentilaansa seurattiin vuosi. Tähän joukkoon kuului 484 (17,3 %) statiinien käyttäjää. Heistä 31 (7,5 %) ja verrokeista 126 (6,5 %) sairastui diabetekseen vuoden kuluessa. Ero ei ollut tilastollisesti merkitsevä.

Statiinit suurensivat paastoverensokeriarvoja keskimäärin 0,08 mmol/l, mutta sokerirasitustestissä ei havaittu eroja statiineja käyttämättömiin verrokkeihin nähden. Tutkijat pohtivat, kuinka statiinit nostavat veren sokeripitoisuutta. Ne voivat vaikuttaa insuliinin eritykseen haimassa ja heikentää insuliiniherkkyyttä. Toisin sanoen, haima joutuu erittämään tavallista enemmän insuliinia, jonka teho heikkenee. Toistaiseksi ei tiedetä, vaikuttavatko statiinit akuutisti veren sokeriin, sillä tässä tutkimuksessa ei selvitetty, ottivatko koehenkilöt statiinilääkkeensä aamulla vai illalla. Paastoverensokeri mitataan aamulla. Tämä tutkimus siis osoitti, että terveysneuvonnasta huolimatta statiinien käyttö nostaa paastoveren sokeripitoisuutta. Statiineja käyttämättömillä sokeriarvoissa ei tapahtunut muutosta. Lisäksi tiedetään, että statiinit voivat aiheuttaa haimatulehduksen.

Rautio N, Jokelainen J, Oksa H, et al. Do statins interfere with lifestyle intervention in the prevention of diabetes in primary healthcare? One-year follow-up of the FIN-D2D project. BMJ Open 2012;2:e001472. doi:10.1136/bmjopen-2012-001472


Statiinit voivat tyhmentää käyttäjäänsä

Statiinit aiheuttavat joka viidennelle käyttäjälleen sivuvaikutuksia, useimmiten lihasten kipuja ja lihasheikkoutta. Myös uni ja muisti voivat häiriintyä. Syynä saattaa olla verensokerin nousu.

Suurentunut verensokerin pitoisuus – joka jää alle diabeteskriteerin – surkastuttaa aivoja, siis tyhmentää. Asia ilmeni vastikään australialaisessa tutkimuksessa, joka käsitti 249 henkilöä, iältään 60–64 vuotta. Kaikkien paastoveren sokeripitoisuudet olivat viitearvojen puitteissa. Tutkituille tehtiin aivojen tietokonekuvannus (skannaus) tutkimuksen alussa ja neljä vuotta myöhemmin. "Aivojen terveys kärsii [verensokerin lisääntymisestä] myös ihmisillä, joilla ei ole vielä varsinaista diabetesta”, tulkitsee tutkimusta johtanut tohtori Nicolas Cherbuin, joka johtaa aivokuvauslaitosta.

Lähde: tritolonen.fi

TIISTAIN TREENI

Käyn kahdeksan kuukauden välein syöpäkontrolleissa, joissa tsekataan veri ja virtsa sekä joka kolmas kerta otetaan suuri määrä luustokuvia. Edellispäivänä - siis maanantaina - olin kuulemassa tämänkertaiset lääkärin lausunnot. Vuonna 1999 todettu luuydinsyöpäni (myelooma) jatkaa remissiotaan eli lepotilaansa. Mitään uusia muutoksia luustooni ja muuhun elimistööni ei siitä ole tullut useampaan vuoteen. Sain siis rauhallisin mielin taas jatkaa treenejäni.

Eilen kohteina olivat muut kuin reidet, rinta ja selkä: vatsa, pohkeet / hartiat, ojentajat / kaula, epäkkäät ja hauikset. tein niille tripla- ja supersarjoja.

Alkuverryttely
  • Crosstarineria viisi minuuttia
  • Dynaamista venyttelyä muutama minuutti
Punttiosuus

A. Triplasarjat 1. (viisi kierrosta)
Olen tehnyt käsipainotangosta, lukoista ja kolmesta pienestä levystä (á 1.25 kg) voimapyörän. Liikkeen voi suorittaa myös levytangolla tai isolla jumppapallolla. 
Käytin pallon sijasta matalaa jakkaraa ja lisäkuormana nilkkapainoja. Vedin ensin vasemman polven kohti rintaa ja jännitin keskikehoa viitisen sekuntia. Sitten sama oikealla jalalla.
Tein tämän kahdella jalalla samanaikaisesti. Nousin melkein ylös varpaille ja tein lisätoiston aivan ylös.

B. Supersarjat (viisi kierrosta)
C. Triplasarjat 2 (viisi kierrosta)
Lyhenteet: kp(t)=käsipaino(t), sl=steppilauta ja lt=levytanko.

Loppujäähdyttely
  • Kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • Kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti


ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • Weight Gain and Bulking Up Rules for the Natural Bodybuilder
Fitness Tips



PÄIVÄN AJATELMA

Me menetämme monia korvaamattoman arvokkaita hetkiä
hautomalla murheita, joita vuoden kuluttua emme enää edes muista.
Elämä on liian lyhyt hukattavaksi pikkusieluisuuteen.

positiivarit.fi


1 kommentti:

Pikkulintu Sateessa kirjoitti...

Mietin tässä mikä olisi sopiva määrä annokseksi napostella? Esim välipalana tai jälkiruokana?