keskiviikko 5. syyskuuta 2012



LIFE VASTAA

Livelife-lehdessä (3/2012) lukijoiden kysymyksiin vastaa Susanna Helenius:


Pehmeät jalat

Miten voisin päästä eroon halkeilevista kantapäistä? Säännöllinen jalkojen rasvaaminen ei näytä auttavan.

Jalat joutuvat kovaan rasitukseen joka päivä ympäri vuoden. Silti unohdam­me usein niistä huolehtimisen. Jalkoja olisi hyvä hoitaa jalkakylvyillä, jotka pehmittävät ihoa. Ihanan jalkakylvyn jälkeen kuiva iho on helppo poistaa. Hoito kannattaa viimeistellä rasvaa­malla jalat huolellisesti ravitse­valla voiteella ja antamalla voiteen vaikuttaa yön yli.

Voit myös kokeilla Footner-kuorintasukkia. Ne poistavat jaloista ihokovettumat ja kuolleen ihosolukon, vähentä­vät halkeamia ja tekevät jaloista pehmeät ja sileät yhdellä 60 minuutin hoitokerralla.


D-vitamiinia ja sinkkiä

Syön syksyisin ja talvisin D-vitamiinilisää. Mutta nyt mietin, millainen D-vitamiinivalmiste kannattaisi valita lapsille?

D-vitamiinilisä pimeinä vuodenaikoina auttaa pysymään terveenä ja pirteänä pimeydestä huolimatta. Voit antaa lapsillekin Lifen D-vitamiinia, mutta heille riittää 1-2 tablettia viikossa, sillä yksi tabletti sisältää melko paljon vitamiinia. Yli 12-vuotiaat voivat syödä yhden tabletin päivässä, aivan kuten aikuisetkin.

Minua on neuvottu syömään sinkkiä, jos saan flunssan. Miksi?

Sinkki on kivennäisaine, joka voi auttaa vahvistamaan immuunipuolustusta. Niinpä sinkkiä on hyvä syödä vilustumisen aikana, mutta vieläkin parempi olisi ottaa sitä jo ennaltaehkäisevästi ennen kuin flunssa iskee. Suosittelen .vähintään 15 mg:aa sinkkiä päivässä. Monet ovat huomanneet sinkin helpottavan aknea. Lisäksi sinkki nopeuttaa haavojen paranemista.


Vahvat kynnet

Kynteni ovat tosi hauraat. Ne liuskoittuvat ja katkei­levat helposti. Löytyisikö mitään ihmeainetta kynsien vahvis­tamiseen? Vai tarvitaanko useita eri ravintoaineita?

Hauraat kynnet ovat yleinen ongelma. Kynnet haurastuvat helposti etenkin kylmässä ja kuivassa ilmastossa. Monet ovat huomanneet kynsien vah­vistuvan, kun ilma muuttuu lämpimäksi ja kosteammaksi. Kokeile ravintolisänä esimerkiksi sinkkiä tai piitä. Myös B-vitamiinista ja biotiinista on usein apua.


Pirteämpi vegaani

Teini-ikainen tyttäreni alkoi noudattaa kasvisruokavaliota. Tarvitseeko hän jotain ravintoli­sää välttääkseen ravintoainepuutokset?

Kasvissyöjille ja vegaaneille löytyy hyviä luonnollisia monivitamiinivalmisteita, jotka sisältävät sekä vitamiineja että kivennäisaineita. Suosit­telen kasvissyöjille ennen kaikkea B-vitamiinivalmistetta, joka sisältää B12- ja B6-vitamiineja. Myös hyvien rasvahappojen saannista on tärkeää pitää huolta. Esimerkiksi pellavansiemenöljy on siihen hyvä valinta. Lisäksi ainakin talvisin on syytä muistaa D-vitamiini. Jos olo on oikein väsynyt ja nuutu­nut, kannattaa kokeilla rautavalmistetta.

Lähde: livelife 3/2012, sivut 34-35.



KAKSI VIIMEISINTÄ OMAA TREENIÄNI

Eilen olivat vuorossa treenauksen kohteina kolme suurinta lihasryhmää, tällä kertaa järjestyksessä selkä, reidet ja rinta. Tein niille jokaiselle kaksi liikettä (eristävä ja yleis) ja nuo yhteensä kuusi jättiläissarjoina (tai "kiertoharjoitteluna"), joissa liikkeiden välillä oli suunnilleen puolen minuutin ja kierrosten välillä kahden minuutin palautukset.

Alkuverryttely
  • Crosstraineria viisi minuuttia
  • Dynaamista venyttelyä muutama minuutti
Puntttiosuus (40 minuuttia)

Jättiläissarjat (neljä kierrosta)

1. Ylätalja suorin käsin  20 - 17 - 15 -12
2. Tangonpääsoutu  7 - 6 - 5 - 4  /  7 - 6 - 5 - 4
3. Sissykyykky  4 x 20
4. Sumokyykky  4 x 12
5. Vipunosto vinopenkillä  4 x 20
6. Vinopenkkipunnerrus  8 - 6 - 5 - 4

Huom!

Liike 1. Käytin Total Gym 1000 -monitoimilaitetta.
Liike 2. Tangon siinä päässä, joka oli huoneen nurkassa, ei ollut painoja.
Liike 4. Pidin kiinni käsipainon "kädensijasta", en levyistä kuten videossa.

Loppujäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti


Perjantaina (elokuun viimeinen päivä) kohteina olivat pienimmät lihasryhmät: hartiat, ojentajat / epäkkäät, hauikset / vatsa ja pohkeet. Tein niille pudotussarjoja (jatkoin liikettä noin 10 sekunnin palautuksen jälkeen pienemmillä painoilla) ja vatsalle rest pause -sarjoja (sama kuorma noin 10 sekunnin palautuksin).

Alkuverryttely
  • Crosstraineria viisi minuuttia
  • Dynaamista venyttelyä muutama minuutti

Puntttiosuus (80 minuuttia)

1. Vipunosto eteen-sivuille-eteen (kpt)(verr. + kaksi sarjaa)
  • verr. 15 / maks. 4 + 5 + 15
  • maks. 3 + 4 + 10
2. Vipunosto takahartioille (kpt / istuen)
  • verr. 20 / maks. 8 + 12 + 25
3. Ranskalainen punn. maaten (kpt / lt / kpt)
  • verr. 20 / maks. 7 + 7 + 7
4. Olankohotus (kpt)
  • verr. 20 / maks. 6 + 8 + 12
  • maks. 5 + 7 + 12
5. Hauiskääntö (lt)
  • verr. 20 / maks. 3 + 4 + 6 + 16
6. Voimapyörä (kp)
  • maks. 12 + 10 + 5 + 4
7. Varp.nousu (sl+kp)
  • maks. 10 + 10 + 10 + 12 + 20

Loppujäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti

PÄIVÄN AJATELMA

Muiden luonnetta voi helposti arvioida sen perusteella, 
kuinka he kohtelevat niitä, jotka eivät voi tehdä mitään 
heille tai heidän hyväkseen.

M. Forbes

positiivarit.fi



Ei kommentteja: