perjantai 14. syyskuuta 2012



HELPOSTI VATSANSEUTUUN VARASTOITUVA ENERGIA


Vältä elintarvikkeita, joiden energiasisältö kerääntyy helposti vararavinnoksi keskivartaloon. On elintarvikkeita, joiden runsas käyttö saa vatsanseudun helposti pyöristymään vähemmän somasti.


KANNATTAA VÄLTTÄÄ SEURAAVIA ELINTARVIKKEITA

Valkoinen leipä, riisi ja pasta

Nopeista hiilihydraateista saatu energia asettuu helposti vatsan seudulle, koska ne kohottavat verensokeria nopeasti. Nopeiden hiilihydraattien on esitetty myös voivan edistää rasvasolujen kykyä pitää kiinni rasvasta.

Aterialla nopeita hiilihydraatteja sisältävät lisukkeet, kuten pasta ja riisi, on hyvä korvata kasviksilla. Jos kasvikset eivät maita, kannattaa tai valita edes täysjyväleipää ja ruskeaa riisiä. Niiden hiilihydraatit eivät imeydy juurikaan hitaammin, mutta ne ovat kuitupitoisuutensa ja kivennäisainesisältönsä vuoksi terveellisempiä.

Keitetyt perunat

Perunat pitää hyvin nälkää, mutta tärkkelyspitoisina ne valitettavasti myös edistävät rasvan kertymistä vatsanseutuun samalla tavalla kuin valkoinen leipä.

Tämä koskee ainakin kuumina tarjottavia keitettyjä perunoita ja uuniperunoita. Tutkimusten mukaan kylmät, keitetyt perunat voivat jopa edistää rasvan palamista. Vatsan rasvaa karttavan kannattaa korvata myös keitetyt perunat kasviksilla.

Sokeri

Hedelmäkarkit, lakritsi ja makeutetut virvoitusjuomat sisältävät paljon sokeria, joka sekin helposti päätyy rasvaksi vatsanseutuun. Myös esimerkiksi valmisruoissa, ketsupissa, leivonnaisissa, maustetuissa jogurteissa, aamiaismuroissa ja jopa leikkeleissä on piilosokeria. Kun verensokeri on korkealla, rasvasolujen on vaikea hankkiutua eroon rasvasta.

Olut, viini ja muut alkoholijuomat

Absolutistiksi ei tarvitse alkaa, mutta runsas alkoholin käyttö näkyy myös vatsassa. Pullollisessa keskiolutta on noin 120 kilokaloria ja lasillisessa punaviiniä 105 kilokaloria.

Miten ongelmasta voi päästä?

Vältä sokeria, nopeita hiilihydraatteja ja tärkkelystä.

Litteän vatsan vihollisten lisäksi on paljon ruoka-aineita, jotka auttavat vatsarasvan vähentämisessä.


RASVAN KERTYMISTÄ VATSANSEUTUUN VÄHENTÄVÄ RAVINTO

Kertatyydyttymättömät rasvahapot. Esimerkiksi pähkinät, avokado ja oliivit edistävät rasvan palamista etenkin vatsanseudusta.

Rasvainen kala. Sisältää omega-3-rasvahappoja, D-vitamiinia ja jodia, jotka edistävät rasvan palamista.

Maito, juusto ja kananmuna. Sisältävät D-vitamiinia, joka auttaa rasvan palamista vatsanseudusta.

Hedelmät ja kasvikset.Tutkimusten mukaan eniten hedelmiä ja kasviksia syövillä on hoikin vyötärö.

Vähärasvainen liha. Lihan proteiini edistää rasvan palamista ja pitää pitkään kylläisenä.


Lähde: Anna Virenhem et. al. Lähde: liikuntatieteen kandidaatti ja liikuntaohjaaja Karsten Jensen • Julkaistu lehdessä: KUNTO PLUS nro 9/2009 • Teksti: Pia Beltoft Nielsen • Päivitetty: 6.4.2010


ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • The 10 Items That Stop Your Bodybuilding Progress
Fitness Tips



PÄIVÄN AJATELMA

Kahdenkymmenen vuoden päästä tulet olemaan
surullisempi niiden asioiden vuoksi joita et tehnyt
kuin niiden jotka teit. Irrota siis paalusolmut.
Purjehdi ulos turvasatamasta. Hae pasaatituulet
purjeisiisi. Tutki. Unelmoi. Löydä.

Mark Twain

positiivarit.fi



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...



Ei kommentteja: