perjantai 31. elokuuta 2012



PARHAAT RAVINTOLISÄT KOKO PERHEELLE


Oikeanlaisilla ravintolisillä koko perhe saa lisää energiaa ja hyvinvointia. Life-terveysasiantuntija Susanna Helenius antaa nyt tuotevinkkinsä perheen jokaiselle jäsenelle.

Koko perheelle

Koko perheelle D-vitamiinivarastojen täydennykseen sopii riittoisa D-Pearls strong. Syyssateissa vastustuskykyä vahvistamaan suosittelen Life Probiotika -maitohappobakteerivalmistetta, C-vitamiini + Superfruitia sekä imeskeltävää Pharma Nordin Influ-Sinkkiä. Kannattaa myös muistaa ravlntoainerikkaat superfoodit!

Naisille

Naisille erityisen hyvä valmiste on monipuolinen Super + total, joka sisältää ainutlaatuisen yhdistelmän superhedelmiä. Kiireisessä syksyssä tarvitaan keskit­tymiskykyä, kestävyyttä ja vireyttä sekä riittävästi unta, ja siksi suosittelen myös Life Ruusujuurta. Silmien, limakalvojen ja ihon hyvinvoinnin tueksi sopivat Life Omega 7-kapselit. Pimeiden syysiltojen nautinnollisiin hetkiin sopii ihana Puhdistamon raakasuklaa, nam!

Miehille

Miehille suosittelen monipuolista Mivitotal premium -valmistetta. Hyvä valinta omega-3-lisäksi on Life Krill Oil. Tehokkaasti imeytyvät omega-3-rasvahappokapselit ylläpitävät aivojen, sydämen ja koko kehon hyvinvointia. Kiireisen elämän tueksi elinvoimaa ja viriiliyttä tukemaan sopii ravintoainerikas CocoVin maca-jauhe.

Lapsille

Pienille lapsille suosittelen Bioteekin Teho D -tippoja, jotka ovat D3-muotoa ja lisäaineettomia. Välttämättömien omega 3-ja -6-rasvahappojen tarpeeseen sopii Eye Q-valmiste. Leikki-ikäisille lapsille maistuvat hyvänmakuiset lisäaineettomat Kangavites-monivitamiinitabletit.

Lähde: livelife 3/2012, sivu 22.

Lifen nettisivut

IHON HYVINVOINNILLE TÄRKEIMMÄT RAVINTOAINEET JA -LISÄT

C- ja E-vitamiini ovat antioksidantteja, jotka suojaavat vapailta radikaaleilta ja auringon UVB-säteilyltä.
  • Lähteet: C-vitamiinia on erityisesti sitrushedelmissä, kiivissä, mansikoissa ja mustissa viinimarjoissa.
  • E-vitamiinia on muun muassa pähkinöis­sä, manteleissa, pinaatissa, parsakaalissa ja kasviöljyissä.

B-vitamiini ja varsinkin biotiini (B7) ja niasiini (B3) parantavat ihon kykyä sitoa kosteutta. Ne suojaavat myös tulehduksilta
  • Lähteet: Biotiinia on maksassa, kalas­sa, munissa ja maidossa.
  • Niasiinia saa erityisesti vehnänleseistä, avokadosta, taateleista, viikunoista ja luumuista.

K-vitamiini vahvistaa verisuonia ja vaalentaa mustia silmänalu­sia.
  • Lähteet: Tummanvihreät vihannekset kuten parsakaali ja kaikki lehtivihannekset.

A-vitamiini on elintärkeää ihon solujen uusiutumiselle. A-vitamiinista kehittyy hormoni, joka vaikuttaa ihon ja limakalvo­jen hyvinvointiin.
  • Lähteet: A-vitamiinia on luonnostaan munassa, lihassa, tonnikalassa, maidos­sa, voissa ja sisäelimissä. Keho pystyy valmistamaan A-vitamiinia beetakarotee­nista. Beetakaroteenia on voimakkaan värisissä juureksissa ja vihanneksissa kuten porkkanassa, bataatissa, pinaatissa ja viherkaalissa. A-vitamiinia on lisätty joihinkin muroihin ja mysleihin.

Seleeni vahvistaa immuunipuolustusta ja suojaa ihoa auringon UVA- ja UVB-säteilyltä.
  • Lähteet: Seleeniä on muun muassa ka­lassa, äyriäisissä, herkkutateissa, parapähkinöissä ja poronlihassa.

Sinkki on välttämätön hivenaine, joka auttaa ihoa pystymään terveenä. Sinkki tuottaa ihoon antioksidantteja, jotka vähetävät vapaiden radikaalien aiheuttamia vaurioita.
  • Lähteet: Sinkkiä on mm. lihassa, kalassa, äyriäisissä, maitotuotteissa, pähkinöissä, täysjyväviljatuotteissa ja vihreissä vihanneksissa.

Kupari muodostaa sinkin ja C-vitamiinin kanssa iholle elintärkeää elastaania, joka pitää ihon kiinteänä ja kimmoisana.
  • Lähteet: Kuparia on äyriäisissä, sisäeli­missä, pähkinöissä ja rusinoissa. Ostereissa on paljon sinkkiä, mutta sitä on myös kanassa, pavuissa ja tietyissä täysjyvätuotteissa (Katso kohta C-vitamiini).

Tärkeät rasvahapot kuten omega 3 ja omega 6 estävät tulehduksia ja auttavat ihoa sitomaan kosteutta.
  • Lähteet: Rasvainen kala, pähkinät ja pellavansiemenöljy sisältävät runsaasti omega 3:a. Omega 6:n lähteitä ovat eri­tyisesti siemenet ja kasviöljyt kuten rapsi-, maissi- ja soijaöljy.

... JA KAIKKEIN PAHIMPIA OVAT:

Sokeri: Raffinoitu sokeri lisää tulehdusriskiä. Soluseinien kalvot rikkoutuvat ja ihon kyky sitoa kosteutta, kimmoisuus ja joustavuus heikkenevät.
  • Käytä näitä: Tuoreet marjat, pähkinät tai tumma suklaa, jonka kaakaopitoisuus on vähintään 70%.

Valkoinen jauho: Muuttuu elimistössä nopeasti sokeriksi ja vaikuttaa samalla tavalla.
  • Käytä näitä: Taysjyvätuotteet, esim. psyllium, kvinoa, siemenet, hirssi ja amarantti.

Suola: Sipsit, suolatikut, makkarat, jälkiruokajuustot, pizza, suolakeksit ja kaikki roskaruoka sisältävät valtavasti suolaa, joka kuivattaa ihoa.
  • Käytä näitä: Napostele mieluummin mustia oliiveja ja kirsikkatomaatteja tai tee niistä pizza itse!

Alkoholi: Punaviinissä on antioksidantteja, mutta myös ihoa kuivatta­vaa alkoholia. Se voi myös aiheuttaa verisuonien katkeilua.
  • Käytä näitä: Juo joka toinen lasillinen vettä tai juo sitruunalla maustettua vettä.

Lähde: livelife 3/2012, sivu 31.

Lifen nettisivut


YHDYSVALTAIN ARMEIJA: KALAÖLJYÄ MIELENTERVEYDELLE

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 11.8.2012 päivitetyissä terveysuutisissaan  muun muassa:

Yhdysvaltain armeija tutkii kalaöljykapseleiden vaikutusta Irakissa toimivien sotilaittensa stressiin ja mielenterveyteen. Kolme kuukautta kestävään tutkimukseen valitaan noin 250 sotilasta kolmesta Irakissa toimivasta amerikkalaisesta varuskunnasta. Heille tehdään veren rasvahappoanalyysejä 30 000 dollarin arvosta. Näytteet analysoi The United States Army Aeromedical Research Laboratory.

Tutkimusta johtaa everstiluutnantti Daniel Johnston, joka toimii prikaatin kirurgina (Enhanced Combat Aviation Brigade, 1st Infantry Division). Johnston valvoo itse tutkimusta paikan päällä kahden armeijan psykiatrin kanssa. Sotilaille jaetaan 100 000 kapselia. Armeijan lisäksi myös Yhdysvaltain lääkevirasto (FDA) on hyväksynyt tutkimussuunnitelman.

Puolustusministeriö järjesti äskettäin kongressin "Nutritional Armor for the Warfighter”, jossa pohdittiin erityisesti omega-3-rasvahappojen merkitystä sotilaiden mielenterveydelle. Kongressissa puhui mm. professori Joseph Hibbeln, joka on tutkinut paljon omega-3-rasvahappojen merkitystä mielenterveydelle. Daniel Johnston on mitannut monilla Irakissa toimivilla amerikkalaissotilailla veressä pieniä omega-3-pitoisuuksia, joten hän ehdotti nyt käynnistyvää virallista tutkimusta. Hänen hankkeensa sopii hyvin yhteen armeijan kunto-ohjelmien kanssa, joiden tavoitteena on lisätä henkistä puolustuskykyä.

“Matalat omega-3-rasvahappojen pitoisuudet liittyvät mielenterveysongelmiin, ja tämän tutkimuksen tarkoitus on auttaa tulevia sotilaita”, Johnson sanoo. Hän alkaa jakaa tässä kuussa sotilaille joko lume- tai kalaöljykapseleita. Niiden tehoa tutkitaan psykologisilla testeillä. Johnstonin hypoteesin mukaan kalaöljyä saavien odotetaan pystyvän parempiin henkisiin suorituksiin, pysyvän paremmassa mielenvireessä ja välttyvän taisteluväsymykseltä.

Armeija päättää tutkimustulosten perusteella, aletaanko sotilaille antaa laajasti kalaöljykapseleita mielenterveysongelmien ehkäisemiseksi, sanoo Johnston.

Vuonna 2012 julkaistiin uusi raportti, jonka perusteella sotilaiden omega-3-indeksi on liian pieni (keskimäärin vain 3,5 %), ja se voi heikentää kognitiivisia taitoja ja johtamiskykyä.

Omega-3 Study Approved in Irak Dvisds.com




ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • Rapid Increases in Muscle Mass and Strength
Fitness Tips




PÄIVÄN AJATELMA

Saat elämältä paljon enemmän ellet
anna muiden elää sitä puolestasi.

positiivarit.fi



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA.


Ei kommentteja: