keskiviikko 30. toukokuuta 2012



OSAATKO UIDA JA KELLUTKO SUJUVASTI?
Treenaa vesillä: säännöllinen harjoittelu palkitsee hädän hetkellä.


Uimataito on kuin pyörällä ajelu: moto­riikka säilyy, kun taito on kerran opittu. Mutta uimakunto vaatii säännöllistä ui­mista, muuta liikuntaa unohtamatta.

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelas­tusliiton toiminnanjohtaja Pärla Salomaa patistaa harjoittelemaan myös muualla kuin uimahallissa.

- Kannattaa uida eri tyyleillä ja myös avovedessä. Kylmä vesi, aallot, tuuli, levät, veneet ja melojat tekevät olosuhteet aivan erilaisiksi kuin hallissa.

Riittävän uimataidon määritelmässä korostetaan 200 metrin matkan lisäksi si­tä, että pää käy veden alla. Niin käy hel­posti, kun putoaa tai liukastuu veteen. 50 metrin sefkäuintiosuudelle löytyy niin ikään selkeä peruste.

- Selällään on kevyempi uida ja samal­la voi huutaa apua. Pitää siis osata kääntyä vatsalta selälleen.

Rentous on Salomaan mukaan avainsana kellumisessa. Luottamus löytyy kokeile­malla. Miksi sitten hädän hetkellä kelluminen ei onnistukaan?

- Silloin puuttuu se oleellinen, eli hä­dässä ei löydy rentoutta.

Pelastusliivien ikää voi lisätä säilyttä­mällä ne oikein; niiden paikka ei ole tuh­don alla tai pakkasessa. Hapertuneen lii­vin tuntee kangasta kokeilemalla.

- Jos solki hajoaa tai kuminauha kat­keaa, liivit ovat tiensä päässä.

Paukkuliivit pitää huoltaa kerran vuo­dessa ja tarkistaa aina ennen käyttöä.

Vesille lähtijän kannattaa kuunnella säätiedotuksia. Varoitukset puuskittaises­ta tai kovasta tuulesta sekä ukkosesta ovat signaali niin uimareille kuin veneilijöille, että vesiltä on syytä pysyä poissa.

Kramppeja pystyy ehkäisemään juomal­la riittävästi varsinkin, jos menee saunas­ta uimaan. Ja kun aikoo lähteä vesille, sii­tä kannattaa kertoa muille.

- Kun kertoo lähdöstä tai pyytää jon­kun rannalle katsomaan, varmistaa nope­an avun.

Lähde: Pirkka 6-7/2012, sivu 8.




NÄIN VALITSET OIKEAN UIMAPUVUN


Tiedätkö mikä uikkari sopii juuri sinulle? Eri vartalotyypeille on omat leikkauksensa, materiaalinsa ja mallinsa. Katso, miten sinä pystyt korostamaan parhaita piirteitäsi uimapuvussa.

Pieni uikkarin osto-opas
  • Mieti puvun käyttötarkoitus. Vesispinningissä tai -juoksussa puvulta vaaditaan enemmän kuin kylpylä- tai rantakäytössä.
  • Jos olet aktiivinen vesiliikkuja, tarkista, että puku tukee hyvin rintoja ja asettuu takaa pakaroiden alle. Lahkeeliinen uimapuku sopii hyvin aktiiviseen vedessä liikkumiseen.
  • Tarkista aina uimapukua sovittaessasi, että olkaimet asettuvat keskelle olkapäätä- Alas valahtelevat olkaimet ovat kiusalliset käytössä.

Miten hoidan uimapukuani?
  • Uimapukujen elastaani (josta käytetään myös nimitystä Lycra) on erittäin herkkää, lialle, hielle, kloorille, huuhteluaineille ja aurinkovoiteille. Siksi on tärkeää pestä puku heti käytön jälkeen, erityisesti kloori- tai merivedessä uimisen jälkeen.
  • Huolellinen pesu vedellä tai mieluiten pesuaineella tai saippualla lisää uimapuvun käyttöikää ja pitää elastaanin kimmoisana, jolloin puku tuntuu sopivan napakalta. Älä käytä huuhteluainetta. Käytön myötä elastaani menettää kimmoisuutensa, eikä puku tunnu enää niin napakalta kuin uutena.
  • Pukua voi pestä myös pesukoneessa, jos pesuohje sen sallii. Pesupussin käyttäminen lisää käyttöikää, sillä kaikenlainen hankaus heikentää elastaania. 

Kaipaatko lisää pituutta jalkoihisi?

Yksivärinen, korkealle lahkeista nouseva uima­puku antaa pidemmän vaikutelman. Vie huomio uimapuvun yläosaan.

Pidennä jalkojasi: Valitse uimapuku, jonka lahkeissa on voimakas V-linja eli uimapuvun linja nousee mahdollisimman ylös. Silloin reittä jää näkyviin mahdollisimman paljon, mikä saa jalat näyttämään pidemmiltä.

Hamuatko kapeampaa vyötäröä?

Kokeile syvää V-muotoista pääntietä, joka luo mielikuvan kurveista oikeisiin paikkoihin.

Piilota omenavatsa: Hanki yksiosainen uimapuku, jossa on vatsaa häivyttä­viä leikkauksia tai rypytyksiä. Toinen hyvä vaihtoehto on tankini: kaksiosainen uimapuku, jonka yläosa on toppimittainen. Se ei paljasta vatsaa.

Haluatko eroon leveästä lantiosta?

Uimapuvun poikittainen pääntie ja vaakaraidat värikkäässä yläosassa vievät huomion hartioihin ja rintamukseen.

Kavenna päärynävartaloa: Satsaa kaksiosaiseen uimapukuun, jossa on lantiomalliset
housut - mieluiten yksiväriset ja tummat. Hipsterimallinen alaosa katkaisee ja häivyttää alavartalon leveää sekä pyöreää muotoa.

Lähde: Pirkka 6-7/2012, sivut 34-35.



ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • Burn 16.2 Calories Per Minute With Bodyweight Exercises
  • Exercises To Build Leg Muscles Effectively
  • How To Build Muscle Fast
Fitness Tips



PAKURIKÄÄPÄSTÄ ERIKOISTARJOUS


Saat 150 gramman paketin (norm. 28 euroa) hintaan 15.00 euroa (+ postitus), kun ilmoitat löytäneesi linkin blogistani. Tiedustele ja tilaa pakurikääpää osoitteesta:

laplandherbs@gmail.com





Ei kommentteja: