perjantai 18. toukokuuta 2012



ALOITA AAMU MUNILLA - PIDÄT NÄLÄN PAREMMIN LOITOLLA


Jos aloitat päiväsi murojen sijaan kananmunalla, pystyt pitämään nälän paremmin loitolla, kertoo uusi tutkimus. Tutkimuksesta uutisoi Web.MD.com.

Pienessä tutkimuksessa ihmisten nälkä pysyi kauemmin loitolla, jos he olivat syöneet aamiaisella munia. Kulhollinen muroja ei pitänyt tutkimukseen osallistuneita kylläisinä yhtä kauan.

Tiedemiehet uskovat, että kananmunan proteiini auttaa pysymään kylläisenä paremmin kuin vehnän proteiinit.

Tutkijoiden mukaan olisi hyödyllistä tutkia enemmän sitä, kuinka tietyn tyyppisten proteiinien muutos ruokavaliossa voi auttaa laihtumaan.

Yhdessä suuressa kananmunassa on noin 70 kilokaloria, ja se sisältää noin 6 grammaa proteiinia, 5 grammaa rasvaa ja 186 milligrammaa kolesterolia.


Munat vastaan murot

Tutkimukseen osallistui 20 ylipainoista ja liikalihavaa ihmistä, joille annettiin viikon ajan aamiaiseksi joko munia tai muroja. Vaikka aamiaiset sisälsivätkin erilaisia proteiinia, niissä oli yhtä paljon kaloreita, hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvaa.

Viikon ensimmäisenä ja viimeisenä päivänä osallistujat saivat syödä buffet-lounaan. Noina päivinä tutkijat mittasivat osallistujien nälän ennen ja jälkeen aamiaisen ja lounaan. He myös merkitsivät ylös sen, kuinka paljon kaloreita osallistujat söivät buffetissa. Lisäksi he ottivat verinäytteet selvittääkseen osallistujien greliini- ja PYY3-36-hormoneiden määrät. Greliini on nälkää stimuloiva hormoni, kun taas PYY3-36 ilmaisee kylläisyyttä.

Tämän jälkeen osallistujat pääsivät kahden viikon tauolle tutkimuksesta, jota seurasi toinen viikon kestävä koejakso. Tällä jaksolla osallistujat saivat eri aamiaisen kuin edellisellä kerralla.

Tutkijat havaitsivat, että aamiaisella munia saaneet osallistujat olivat kylläisempiä ennen lounasta, ja he myös söivät buffetissa vähemmän kuin ne, jotka olivat syöneet aamiaiseksi muroja. Munia syöneillä oli myös vähemmän greliiniä ja enemmän PYY3-36-hormonia aamiaisen ja lounaan välisinä kolmena tuntina. Niinpä he olivat vähemmän nälkäisiä ja kylläisempiä aterioiden välillä.

Kirjoittaja: Johanna Rytkönen
Lähde: www.tohtori.fi

Lue myös:



OLETKO TUNNESYÖJÄ? NÄIN PÄÄSET EROON TAVASTASI

Tunnesyöminen on varsin yleinen vaiva, ja voi olla syy monien dieettien epäonnistumiseen. Usein tunnesyömistä edeltää epämukava tunne, jonka poistamiseksi ihminen turvautuu hyvään ruokaan.

Jos tunnistat itsessäsi tämän piirteen, voit kokeilla näitä joogaopettaja Katrina Love Sennin vinkkejä tavan lopettamiseksi.


1. Lopeta laihduttaminen

Laihduttaminen on ikävä itsensä pahoinpitelyn kierre. Ruoasta kieltäytyminen tai syömisen rajoittaminen eivät auta laihtumaan pysyvästi. Laihduttaminen on yksi hallinnan muoto ja voi aiheuttaa tunteen siitä, ettei ihminen ole hallinnas muilla elämänsä alueilla.


2. Ymmärrä, ettei ole olemassa kaikille sopivaa ruokavaliota

Jopa asiantuntijat ovat eri mieltä siitä, mitä saa ja mitä ei saa syödä. Sinun ei tarvitse odottaa heidän olevan samaa mieltä keskenään! Sen sijaan voit kokeilla erilaisia terveellisiä ruokia, joita löytyy luonnolista. Aloita syömällä runsaasti aitoja ruokia, kuten kasviksia, hedelmiä, täysjyvätuotteita ja siemeniä. Juo myös paljon vettä. Muista, että voit muutella ruokavaliotasi siihen suuntaan, mikä itsestäsi tuntuu parhaalta. Anna itsellesi myös lupa tehdä virheitä!


3. Eliminoi pikaruoka ja prosessoitu ruoka

Näihin kuuluvat myös limsat, jalostettu valkoinen sokeri ja jauho sekä mikä tahansa keinotekoinen ruoka, kuten keinotekoiset makeutusaineet, väriaineet ja säilöntäaineet. Nämä eivät ole ruokaa, vain ruokatuotteita. Kehosi ei tunnista niitä eikä tiedä, mitä tekisi niille. Parasta on siis välttää niitä.


4. Kohdista huomiosi terveyteen ja ravintoon

Syö tuoreita ruokia, joissa on hyvät ravintoarvot, sillä niistä kehosi pitää. Tällaiset ruoat ovat ravitsevia ja parantavia. Kehosi tunnistaa nämä ruoat ja pystyy sulattamaan ja poistamaan ne tehokkaasti.


5. Tee kokeiluja ja etsi terveellisiä vaihtoehtoja

Etsi terveellisiä vaihtoehtoja niille lohturuoille, joista pidät eniten. Esimerkiksi prosessoidun suklaan sijaan voit kokeilla luomusuklaata, tummaa suklaata, johanneksenleipäpuupohjaista tai raakaa suklaata. Jos himoitset leipää, kokeile luomuversioita tai gluteenittomia leipiä. Jos taas himoitset juustoa, kokeile vuohenjuustoa tai opettele tekemään juustoa itse!


6. Tunnista tunnesyömiseen johtavat tekijät

Ole tietoinen siitä, mikä laukaisee tunnesyömisen sinun kohdallasi. Tee itsellesi kysymyksiä, jotka auttavat ymmärtämään itseäsi ja tunteitasi. Esitä itsellesi esimerkiksi nämä kysymykset:
  • Olenko fyysisesti nälkäinen, vai ainoastaan henkisesti?
  • Mikä laukaisee tunnesyömisen?
  • Minkälaisia ruokia himoitsen?
  • Tapahtuvatko nämä himot säännöllisin ajoin?
  • Mitkä ruoat lohduttavat minua eniten ja saavat minut tuntemaan oloni paremmaksi?
  • Mitä minä todella tunnen?

Kirjoittaja: Johanna Rytkönen
Lähde: www.tohtori.fi


Lue myös:


ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • Taking Personal Inventory
  • Anabolic Fish Oil
Fitness Tips


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ... palaan tekstiä väsäämään maanantaina ....


4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ehkä vähän hölmö juttu verrata runsashiilihydraattisia ja matalaproteiinisia muroja kananmuniin joissa mm. rasvaa ja runsaasti proteiinia.

Arto Painilainen kirjoitti...

Kiitos kommentistasi. Itse syön aamuisin kaurapuuroa, jonka joukkoon laitan raejuustoa, rypsiöljyä ja vähäsokerista marjakeittoa.

Anonyymi kirjoitti...

Samat eväät minullakin. Kaurapuuro kuuluu yleensä aamupöytään, tosin välillä korvaan se reissumiehellä tai parilla real-viipaleella. Kaurapuuron joukkoon laitan vehnäleseitä ja/tai vehnänalkioita sekä lusikallisen oliiviöljyä. Proteiinit aamupalalla otan herajauheesta. Terveisin ekan kommentin anonyymi

Arto Painilainen kirjoitti...

Kaurapuuro lisukkeineen on melko monen kuntoilijan ja kovempaakin treenaavan aamupala.