maanantai 7. toukokuuta 2012




AKTIIVINEN KEVÄT - Nauti keväästä katupölystä ja siitepölystä huolimatta!


Atshii ja niisk. Kuulutko niihin, joiden on pantava juoksukengät kevääksi kaappiin, koska ulosmeno aiheuttaa vain niiskutusta ja aivastelua?

Tilanne ei ole toivoton. Asiantuntijoiden vinkit voivat auttaa nauttimaan myös kevätkeleissä ulkoilusta. Satojentuhansien muiden suomalaisten siitepölyallergikkojen tavoin voit lisäksi iloita siitä, että ankaran talven jälkeen siitepölykausi hyvin todennäköisesti jää tavanomaista lyhyemmäksi.


8 vinkkiä olon lievitykseen

- Treenaa tyynellä säällä. Jos sinun on mahdollista valita, milloin lähdet juoksu-, kävely- tai pyöräilylenkille, valitse tyyni päivä, jolloin tuuli ei pöllytä kaikkialta pölyä ja siitepölyä ilmoille. Jos asut rannikolla, voit lenkkeillä myös tuulisella säällä, kun tuuli käy mereltä päin. Mereltä ei tule katupölyä ja siitepölyä kulkeutuu vähemmän.

- Lenkkeile aamulla tai illalla, jolloin kosteus sitoo pölyn paikoilleen, ettei se lentele ilmassa ympäriinsä.

- Juokse sateella. Sade pudottaa pölyn maahan, ja ilma on raikasta hengitettäväksi.

- Älä kuivata treenivaatteita ulkona. Siitepöly tarttuu tiukasti vaatteisiin ja voi aiheuttaa oireita.

- Osta hyvät urheiluaurinkolasit: Aurinkolasit estävät pölyä tunkeutumasta silmiin, jolloin niitä kutittaa vähemmän.

- Treenaa sisällä. Pahimpina pölypäivinä kannattaa juosta juoksumatolla.

- Käy suihkussa ennen nukkumaanmenoa, jos oireet haittaavat yöunta. Suihku huuhtelee pölyn pois hiuksista, ja saat yörauhan.

- Kysy neuvoa lääkäriltä. Moni on saanut apua siitepölyallergiaansa lääkäriltä. Hoitoon soveltuvia lääkkeitä on monenlaisia: yhdelle sopii yhdenlainen lääke, toinen voi saada avun erilaisten lääkkeiden yhdistelmästä. Oma lääkärisi tuntee tarpeesi parhaiten.

Teksti: Claus Sonne
Lähde: kuntoplus.fi




NYÖRITÄ NAUHAT OIKEIN

Jos juoksukenkien nauhat nyörittää oikein, voi ehkäistä rakkoja, mustuvia kynsiä, venähdyksiä ja rasitusvammoja.

Kengännauhat ovat tärkeä osa kengän rakennetta. Ellei nauhoja ole nyöritetty oikein, ei saa täyttä hyötyä irti kengän iskunvaimennuksesta, eikä jalka pysty askeltamaan ihanteellisella tavalla. Nauhojen oikeanlainen pujottaminen kestää vain kymmenisen sekuntia. Esittelemme seuraavassa parhaat nyöritykset.

Nilkalle tukea ja kantapää paikoilleen


Auttaa myös ylipronaatioon. Ongelma: Kantapää nousee helposti kengästä, tämä nyöritys antaa hyvän tuen nilkalle ilman, että kengän muu osa kiristyy liian tiukaksi. Nyöritä näin: Nyöritä nauhat koko matkalta vuoroin ristiin tavalliseen tapaan, mutta pujotettuasi nauhat ylimmistä kahdesta reiästä älä solmi nauhoja, vaan tee nauhoihin silmukat ja pujota päät vastakkaisen silmukan läpi. Vedä vuorotellen oikeanja vasemmanpuoleisesta nauhasta, kunnes kenkä on tarpeeksi tiukka. Solmi lopuksi nauhat.

Helpotusta korkealle jalkapöydälle 


Ongelma: Jalkapöytä on korkea, ja nauhat painavat helposti jalkaa. Nyöritä näin: Pujota nauhat vaakasuoraan, niin jalalle jää enemmän tilaa. Aloita isovarvasta lähinnä olevasta reiästä ja pujota nauha suoraan sen yläpuolisen reiän läpi. Vie nauha sitten suoraan jalan yli, pujota reiästä, vie nauha kaksi reikää ylemmäksi ja jalan yli, kaksi reikää ylemmäksi ja takaisin toiselle puolelle, kunnes nauha on ylimmässä reiässä. Pujota nauhan toinen pää samalla tavalla vastakkaista kautta. Solmi nauhat.


Ei enää mustia kynsiä



Ongelma: Etenkin isovarpaan kynsi mustuu usein juoksulenkin jälkeen. 
Nyöritä näin: Pujota nauha isovarvasta lähimmästä reiästä ja jalkaterän yli ylös saakka vastakkaisen puolen ylimpään reikään. Vedä toista päätä niin, että nauhaa on 15–20 senttiä lisää. Pujota pidempi pää koko kengän matkalta viemällä nauha ensin ristiin pikkuvarvasta lähimmästä reiästä alkaen. Pujota ylimpään reikään asti ja solmi päät rusetille.

Lisää tilaa leveälle päkiälle 




Ongelma: Päkiä on selvästi leveämpi kuin jalkapöytä. Nyöritä näin: Ota nauhat pois kengästä ja mittaa ne. Osta neljät kengännauhat, joiden pituus on puolet alkuperäisistä nauhoista. Nyöritä kengät muuten totuttuun tapaan, mutta käytä kahta nauhaa kumpaankin kenkään. Silloin voit tarkkaan säätää nauhat sopivan tiukoiksi päkiän ja jalkapöydän kohdalta niin, että päkiä mahtuu hyvin kenkään.
Lähde: kuntoplus.fi




LAUANTAINEN KIERTOHARJOITUS

Edellispäivänä tein pitkästä aikaa kiertoharjoituksen punttitreeninä super- ja triplasarjojen sijasta.

1. Alkuverryttely
  • crostraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
2. Punttiosuus (hartiat, ojentajat, hauikset, kyynärvarret, epäkkäät, vatsa ja pohkeet)
  • pystypunnerrus (lt) 14, 14, 14, 14 ja 14
  • ranskal.punerrus maaten (lt) 14, 13, 12, 10 ja 10
  • hauiskääntö (lt) 14, 13, 12, 11 ja 10
  • vasarakääntö (kpt) 12, 12, 10, 9 ja 9
  • olankohotus (kpt) 15, 15, 15, 15 ja 15
  • säärinosto maaten (npt) 15, 15, 15, 15 ja 15
  • varp.nousu (sl+kp) 20, 15, 15, 15 ja 15
Siirryin ilman taukoa liikkeestä toiseen. Kierroksien (yhteensä viisi) lopussa (seitsemännen liikkeen jälkeen) palauttelin minuutin.

Lyhenteet: lt=levytanko, kp(t)=käsipaino(t), npt=nilkkapainot ja sl=steppilauta.

3. Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttely muutama minuutti


UUSI "PERHEENJÄSEN"

Naapurini antoi minulle tänään kissanpennun, jolle laitoin nimeksi NINNI.




ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI LAUANTAINA
  • Five Steps To Looking 10 Years Younger

Ei kommentteja: