perjantai 27. huhtikuuta 2012


UUSI TEMPO LENKILLE - KEHOASI KUUNNELLEN

Lue, mitä kaikkea sinun pitäisi huomioida aloittaessasi juoksemisen.

KUN PÄIVÄ pitenee ja henkilökohtaiset energiavarat vankistuvat, moni pohtii uuden liikuntaharrastuksen aloittamista. Juoksu osoittautuu monelle näppäräksi liikuntamuodoksi. Harrastus kun ei maksa maltaita, eikä liikkumaan lähtö edellytä erityisvalmisteluja. Vai kuinka?

Juoksija-lehden päätoimittaja Ari Paunonen kehottaa lähtemään liikkeelle rauhallisesti, kehoa kuunnellen. Uuteen lajiin sopeutumiseen kannattaa varata aikaa useita kuukausia.

- Tuloksia ei kannata odottaa liian nopeasti. Juoksu on vaativa laji, joka saattaa tuottaa tottumattomalle lihaskipua ja rasitusvammoja. Siksi harjoitteluun on hyvä liittää myös muita lajeja, esimerkiksi kävelyä sauvoilla tai ilman. Juoksun osuutta voi lisätä harjoittelun edistyessä, Paunonen kertoo.

ALOITTELIJAN TULISI harjoitelIa 3-4 kertaa viikossa. Vähemmälläkin harjoittelulla yleiskunto paranee, mutta juoksussa ei välttämättä tapahdu kehitystä. Harjoituskerran pitäisi kestää vähintään 20-30 minuuttia. Juoksua ja kävelyä yhdistelemällä harjoituksen kesto kasvaa helposti 40-60 minuuttiin.

Paunosen mukaan kestävyysharjoittelussa teho pidetään matalana, jotta harjoitusta pystytään jatkamaan pidempään. Ihmisten syketasot ovat henkilökohtaisia, mutta useimmille sopiva sykealue peruskunnon kohottamiseksi on 120-140.

- Oma tunne on tärkeä. Harjoitusteho on varmuudella liian korkea, jos olo on läkähtynyt ja hengästyminen niin voimakasta, että ei pysty puhumaan, Paunonen ohjeistaa.

LENKKIKENGÄN VALINNASSA kannattaa luottaa myyjän apuun. Paunonen suosittelee hankkimaan myös juoksuun tarkoitetut kevyet, joustavat ja hengittävät vaatteet.

-  Ensimmäinen hankinta on jalkoja suojaava perusjuoksukenka. Sen rinnalle voi halutessaan hankkia kevyempiä tai niin sanottua paljasjalkakenkiä. Ne voivat tuoda juoksuun lisämaustetta, mutta eivät korvaa peruskenkää, Paunonen sanoo.


Neljä vinkkiä uuden lajin pariin
  1. Lähde rauhassa liikkeelle. Varaa itsellesi vähintään 1-2 kuukautta totutteluun. Ota juoksu vähitellen mukaan harjoitteluun ja varaa juoksuun sopeutumiseen puolisen vuotta.
  2. Yhdistä lenkkeihisi kävely- tai sauvakävelyosioita. Näin saat harjoituksen kestoa pidennettyä.
  3. Pyri harjoittelemaan vähintään 3-4 kertaa viikossa, 20-30 min. kerrallaan. Yhdistettäessä muita lajeja sopiva kesto on 40-60 min.
  4. Tarkkaile kehosi tuntemuksia sykemittaria tarkemmin.

Suomi on kesällä täynnä kivoja juoksutapahtumia
"Juoksun harrastaminen on helppoa, koska se onnistuu lähes missä vain ja mihin aikaan tahansa. Varusteitakaan ei tarvitse hankkia paljon. Lenkille voi lähteä yksin, ystävän kanssa tai koko perheen voimin. Kun juoksu alkaa sujua, voi kokea valtavan vapauden. Kilometrejä taittuisi vaikka kuinka, paljon."
Leena Puotiniemi
Kestävyysjuoksija
Maratoonari
Lähde: Pirkka 5/2012, sivu 74.




PAIKOILLANNE, VALMIIT, NYT!

Jääkiekon MM-kisat, yleisurheilun EM-kisat, jalkapallon EM-kisat, kesäolympialaiset. Tämä vuosi on penkkiurheilijan unelma, mutta se voi oila painajainen urheilua vihaavalle kumppanille. Pirkka antaa parhaat neuvot kisakaudesta selviämiseen.

Mertarannan viisi ohjetta
  1. Henkisen ja fyysisen sietokyvyn pitää olla kohdallaan. On tärkeää, että peruskuntokausi on hoidettu hyvin.
  2. Vaimon tai tyttöystävän kanssa kannattaa olla hyvissä väleissä - varsinkin, jos talossa on vain yksi televisio, ja samalla suhteet naapureihin on hyvä hoitaa kuntoon; tarvittaessa ottelua voi mennä katsomaan sinne.
  3. Kotisohvallakin pitää laittaa tunnetta peliin ja heittäytyä rohkeasti. Urheilussa pitää olla tunteen paloa.
  4. Peleissä kannatta kiinnittää huomiota pelaajien taitoon ja luovuuteen. Joukkueen henki ja kemia välittyvät televisiostakin.
  5. Jos selostajat puhuvat ihan pehmeitä, heille voi antaa rankkaa palautetta.
Näin suosikkiselostaja Antero Mertaranta ohjeistaa Pirkka-lehden lukijat jääkiekon MM-kotikisoihin toukokuussa.


Vinkit penkkiurheilijalle

STUDIO KUNTOON

Penkkiurheilu on välineurheilua. Ilman kunnon sohvaa tai nojatuolia sekä televisiota katselunautinto jää puutteelliseksi. HD-lähetyksiä kannattaa käyttää hyväksi, koska kuvan laatu on tavallista selkeästi parempi ja pelistä saa näin enemmän irti.

REKVISIITTAA TARPEEKSI

Jos olet onnekas ja omistat liput paikan päälle, pelin henkeen kuuluu sonnustautuminen oikeisiin väreihin. Jääkiekon MM-kisojen pakolliseen katsomovarustukseen sisältyvät ainakin Leijona-paita ja viikinkihattu. Äläkä unohda vanhaa kunnon jänisräikkää.

VALMISTA EVÄÄT

Sipsit, wingsit ja olut kuuluvat tyypillisesti penkkiurheilijan perusvarustukseen. Koska kisat kestävät monta viikkoa, on hyvä välillä pitää kevyempiä päiviä ja ottaa suolaisen syötävän tilalle vaikka omena. Näin finaalien ja loppukilpailujen aikaan olo on kevyempi, ja herkutteluun voi taas keskittyä hyvällä omallatunnolla.

MUISTA KOTILÄKSYT

Peleistä saa enemmän irti, kun tiedät pelaajien taustat ja otteluiden asetelmat. Sekä nettimediat että paperilehdet spekuloivat kisatapahtumilla tiiviisti jo viikkoja ennen.

VERRYTTELE

Kisaviikkojen aikana pysyy paremmin vireessä, kun urheilee välillä itsekin. Mars lenkille, tai ainakin venyttelemään!


Vinkit puolisolle

KUULOKKEET KÄYTTÖÖN

Varsinkin myöhäispeleissä kuulokkeet ovat kova sana. Näin perheen muut jäsenet voivat keskittyä omiin puuhiinsa häiriintymättä. Etenkin langattomat kuulokkeet ovat käteviä ja helppokäyttöisiä.

VAADI PRIORISOINTIA

Ehdota penkkiurheilevalle perheenjäsenelle, että hän merkitsee kalenteriin punaisella ne kaikkein tärkeimmät tapahtumat. Niistä muun värisistä sitten voidaan neuvotellakin.

JÄRJESTELE OMAA KIVAA

Kun puoliso uppoutuu kisoihin, on sinulla hyvää aikaa vaikka lähteä kaupungille humputtelemaan.

OIKEAT KYLÄVIERAAT

Kutsu kylään ystäväpariskunta, joista toista kiinnostaa urheilu - ja toista ei yhtään. Näin voitte häipyä vähin äänin toiseen huoneeseen, kun urheiluhullut mekastavat.

KÄYTÄ HYVÄKSI LAHJONNAN MAHDOLLISUUS

Kaikkia ei innosta urheilu, mutta 99 prosenttia kiinnostaa lahjojen saaminen. Vihjaa urheiluhullulle puolisolle, että lahjonnalla saattaa saada lisää rauhallista katseluaikaa. Kun Suomi pelaa ratkaisevaa finaalia, puoliso suostuu mihin vain, kunhan saa katsoa pelin rauhassa loppuun.

Lähde: Pirkka 5/2012, sivut 76-77.



ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • 4 Ways To Emerge From Hibernation And Reclaim Your Body For Spring
Fitness Tips


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ...



Ei kommentteja: