perjantai 20. huhtikuuta 2012



OTA OIKOTIE RANTAKUNTOON - treenaa fiksusti, älä kovaa

Tällä hetkellä moni yrittää kiihkeästi ja epätoivoisestikin päästä eroon talven aikana kertyneistä ylimääräisistä kiloista, jotta kehtaisi kesällä näyttäytyä shortseissa ja bikineissä. Joskus rantakuntoon pääseminen omin neuvoin voi olla kuitenkin hankalaa. Terve.fi-sivustoperheen asiantuntijat auttavat tiedoillaan ja taidoillaan heille kysymyksiä esittäviä laihduttajia pääsemään tavoitteeseensa.

Huoltamo.com-sivuston ravitsemustieteen asiantuntija Mikko Rinta neuvoo lihaskuntoharjoittelijoita huomioimaan kehonsa kokonaisvaltaisesti, yhteen kohtaan keskittymisen sijaan:

– Pelkillä punnerrus- ja vatsalihasliikkeillä moni lihasryhmä jää huomioimatta, jolloin esimerkiksi lihastasapaino-ongelmien riski suurenee huomattavasti, Rinta sanoo.

Rinta suosittelee tutustumaan kuntosaliharjoitteluun osaavan neuvonnan saattelemana, sillä siitä jokainen saa itselleen uusia ulottuvuuksia harjoitteluun ja kehittymiseen.

Kysymyksen lähettäminen Mikolle on maksutonta. Mikko lupaa vastata kysymykseen 14 päivän sisällä. Kysy Mikolta


Lantio kapeammaksi lisäämällä yläkertaan muotoa

Kimalluksen asiantuntija, personal trainer Mikko Paunosen mukaan vartalon muokkaaminen haluttuun muotoon lähtee ruokavalion suunnittelusta.

- Tsekkaa ruokavalio kuntoon, jotta siinä on riittävästi proteiineja ja sopivassa suhteessa rasvaa sekä hiilihydraatteja. Tämä takaa tuloksia treeneihin. Suosi monipuolisesti kasviksia, marjoja, vähärasvaisia liha- ja maitotuotteita, mutta muista myös hyvät rasvanlähteet, kuten kalat, öljyt, siemenet ja pähkinät. Lisää ruokavalioosi päivittäin myös muutama hedelmä, äläkä unohda nauttia nestettä 1,5–2 litraa päivässä, Paunonen neuvoo.

Paunonen kehottaa aluksi korostamaan kehon ulkonevia piirteitä ja sitten kaventamaan vyötäröä:

– Jotta lantion saa näyttämään kapeammalta, yläkertaan on tehtävä lisää muotoa. Tämä tarkoittaa olkapäiden, selän ja keskivartalon treenaamista. Muuta kroppaa ei tietenkään sovi unohtaa, mutta näihin kannattaa keskittyä enemmän, jos haluaa lantion näyttävän kapeammalta.

Lähetä kysymys Mikko Paunoselle. Kysymyksen tekeminen on maksutonta, ja Paunonen lupaa vastata seitsemän päivän sisällä.

Kysy terveydestä ja hyvinvoinnista yli 60 asiantuntijan Verkkolääkärit-tiimiltä.

Lähde: tohtori.fi


Voit lähettää minulle suhtkoht lyhyttä vastausta edellyttävän kysymyksen osoitteeseen arto.painilainen@gmail.com. Vastaan siihen ilmaiseksi päivän tai parin sisällä.

Voit tilata minulta monipuolisen ja tehokkaan ohjelman "rantakunnon" saavuttamiseen (noin 130 sivua / 50 euroa). Lisätietoja löydät klikkaamalla tästä.

Linkkejä englanninkielisiin treenioppaisiin löydät tämän blogin oikeasta reunasta (vieritä alaspäin). Nekin ovat hyviä joskaan eivät kovin yksilöllisiä, joten ne soveltuvat lähinnä kokeneille treenaajille.




VINKKI KUIVILLE JALKAPOHJILLE

Ovatko jalkapohjasi kuivat käppyrät? Kokeilepa seuraavaa:

1. Kuivaa jalkasi suihkun tai muun pesun jälkeen.
2. Hiero jalkapohjiisi oliiviöljyä.
3. Kiero jalkateräsi ympärille muovikelmua tai laita jalkasi muovipussiin.
4. Laita paksuhko sukka jalkaasi.
5. Anna vaikuttaa useampi tunti (esim. yön yli).



HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ... palaan kirjoittelemaan maanantaina.



Ei kommentteja: