maanantai 2. huhtikuuta 2012


KUULAHULLUUS ON KANSANTAUDEISTA PARAS

Kahvakuulaa pidetään maailman vanhimpana voimailuvälineenä. Vuosikymmeniksi kahvakuula katosi unholaan niin Suomessa kuin muualla Euroopassa, mutta viime aikoina se on jälleen vallannut liikunta-alan lehdet ja täyttä­nyt kauppojen hyllyt. Taas yksi ohimenevä muoti-ilmiö?

Lajin sanansaattaja, kahvakuulamieheksi kutsuttu Tuomo Kilpeläinen on toista mieltä. Hän on elänyt ja hengittänyt kahvakuulista seitsemän vuotta ja kirjoittanut aiheesta kirjankin.

"Tämä laji on tullut jäädäkseen, ja suosio kasvaa", Kilpeläinen sanoo.

Kilpeläisen mukaan kahvakuulaharjoittelu on erityisen hyvää liikuntaa, koska perusliikkeet ovat kokonaisvaltaisia ja tehokkaita.

"Minusta ihminen tarvitsee tunteen, että keholla on tehty haastava ja koko kroppaa kuormittava fyysinen har­joitus. Kun yksittäinen harjoitus haastaa tasapainon, hikoi-luttaa ja tekee olon fyysisesti väsyneeksi, se on voimaannuttava tunne" sanoo Kilpeläinen.

Kahvakuulaa ostettaessa on hyvä muistaa, että sen pitää olla riittävän painava. Kahvakuulamies suosittelee hankki­maan kahvakuulan ajatellen kahden käden etuheilautusta. Kuulaa ei ole tarkoitus juurikaan nostella käsivoimin, vaan voimaa tuotetaan jaloista ja lantiosta.

Jos kahvakuulakipinä on syttymässä tai palaa jo isolla roihulla, ensi kesäkuussa kannattaa suunnata Vuokattiin. Toista kertaa järjestettävä Kuulahullu-tapahtuma sisältää monipuolista kahvakuulaharjoittelua ja muuta liikunnal­lista ohjelmaa sekä vauhdikkaan Kahvakuulakaalan.

Lisätietoa kahvakuulaharjoittelusta <=== klikkaa

Lähde: Yhteishyvä 4/12, sivu 29.




REIKIINTYVÄTKÖ LEMMIKIN HAMPAAT?


Koirilla esiintyy reikiä hampaissa huomattavasti harvemmin kuin ihmi­sillä. Kissoilla reikiintymistä ei tiettävästi esiinny lainkaan.

Reikiintymiseen vaaditaan toden­näköisesti perinnöllinen alttius, reikiä aiheuttavia bakteereita ja ravinnossa lyhytketjuisia makeita sokereita, joita bakteerit käyttävät ravintonaan.



Tyypil­lisesti reiät syntyvät koiran isojen poskihampaiden kuppimaisille purupinnoille, mutta satunnaisesti niitä näkee muual­lakin. Klassinen reikäpotilas on tottu­nut herkuttelemaan isäntäväen kanssa makeisilla ja leivonnaisilla.

Reiän hoitovaihtoehdot ovat reiän paikkaus, hampaan poisto tai ham­paan juurihoito. Koiran hampaan kiille on huomattavasti ihmisen kiil­lettä ohuempi, joten muutos etenee hampaassa paljon nopeammin kuin ihmisellä. Koirat eivät myöskään helposti näytä hammassärkyä eivätkä valitettavasti käy niin säännöllisesti hammaslääkärissä kuin ihmiset. Siksi reiät ovat käytännössä usein hyvin pitkälle edenneitä, kun ne todetaan, jolloin ainoa hoitovaihtoehto on hampaan poisto.

Mari Koljonen, eläinlääkäri Malmin Eläinklinikka Apex

Lähde: Yhteishyvä 4/12, sivu 37.

Tarvikkeita lemmikillesi löydät esimerkiksi Pet Care, Dogs. Klikkaa siellä vasemman reunan luettelosta sanoja Pet Care/ Dogs.




6-12-25 TREENI

Kokeilin eilen punttitreenissäni triplasarjasysteemiä, jossa pyritään tekemään ensimmäisessä liikkeessä kuutosia, toisessa 12 toiston ja kolmannessa 25 toiston sarjoja. Näin saadaan toimintaa erityyppisille lihassoluille.

Kuutosissa painot lasketaan keskittyneen rauhallisesti alas noin neljässä sekunnissa ja nostetaan sitten ylös mahdollisimman räjähtävästi. Kakkosliikkeessä laskut ovat noin kolme ja kolmosliikkeessä kaksi sekuntia.


Tein jokaista triplasarjasettiä kolme kierrosta, joiden välissä pidin noin 90 sekunnin palautukset.

Koska torstaina suurimpien lihasryhmien treenijärjestys oli rinta, selkä ja reidet, niin eilen pienimpien järjestys oli vastaavasti hartiat, ojentajat / epäkkäät, hauikset, kyynärvarret / vatsa ja pohkeet.

1. Alkulämmittely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
2. Triplasarjat hartioille 
  • käsipainopunnerrus istuen 6 - 6 - 6
  • vipunosto sivuilta (kpt) 12 - 12 - 9
  • vipunosto etukumarassa istuen (kpt) 25 - 25 - 18
3. Triplasarjat ojentajille
  • kapea etunojapunnerrus 6 - 6 - 4
  • ranskalainen punn. maaten (m-t) 12 - 12 - 8
  • penkkidippi 12 - 10 - 9
4. Triplasarjat epäkkäille, hauiksille ja kyynärvarsille
  • olankohotus (kpt) 6 - 6 - 6
  • hauiskääntö (lt) 12 - 9 - 8
  • hauiskääntö vastaott. (lt) 20 - 15 - 10
5. Triplasarjat vatsalle ja pohkeille
  • voimapyörä (kp, kuva yllä) 6 - 6 - 6
  • säärinosto maaten (npt) 12 - 12 - 12
  • varpaillenousu (sl+kp) 25 - 25 - 25
6. Loppujäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti
Lyhenteet: kp(t)=käsipaino(t), m-t=mutkatanko, lt=levytanko, npt=nilkkapainot, sl=steppilauta.

Kuten yllä olevista toistomääristä huomaat, etenkin kolmannen liikkeen kohdalla painovalintani menivät osittain tai aika pahastikin pieleen. Viilauksia siis pitää tehdä seuraavalla kerralla.

Punttiosuus (2-5) vei aikaa melko tarkasti tunnin.

Tsekkaa Youtuben video 6-12-25 Shoulder Workout.




ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI LAUANTAINA
  • Your Arms Stop Growing - 4 Tips To Jumpstart Growth
  • Top Fat Burning Exercises
  • My Own Workout At Thursday
Fitness Tips


2 kommenttia:

Buy Extenze kirjoitti...

I want to bookmark the page so I can return here from you that you have done a fantastic job.

Arto Painilainen kirjoitti...

Thank you for your comment.