maanantai 30. huhtikuuta 2012


KARPPAUS EI AIHEUTA DIABETESTA

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa 27. huhtikuuta päivitetyissä terveysuutisissaan muun muassa:

Suuri suomalainen "hiilihydraattitutkimus" hämmentää ihmisiä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa (THL) tehtyä Minna Similän väitöskirjaa Glycemic Index in Epidemiologic Study of Type 2 Diabetes on uutisoitu mediassa harhaanjohtavasti, niin että karppaus muka aiheuttaisi diabetesta. Väitöstyö ei anna mitään tukea tällaisille väitteille, sillä tutkimuksessa ei ollut mukana ainuttakaan karppaajaa.

Pidän valitettavana sitä, etteivät toimittajat perehtyneet itse tutkimukseen, vaan tyytyivät THL:n harhaanjohtavaan tiedotteeseen. "[Ruoan] matala glykemiaindeksi ei liittynyt diabetesriskiin", lukee väitöskirjassa. "Karppaus aiheuttaa diabetesta", otsikoivat lehdet, vaikka tutkimuksessa ei ollut ainuttakaan karppaajaa. Uutisointi on herättänyt ihmetystä myös Ruotsissa ja muualla ulkomailla. Uutinen on absurdi, sillä on fysiologisesti ja biokemiallisesti mahdotonta, että vähähiilihydrattinen VHH-ruokavalio voisi suurentaa veren sokeripitoisuutta ja aiheuttaa insuliiniresistenssiä ja diabetesta.

Katsokaamme, mikä tutkimus oikein oli. Tutkija teki yhden (!) ateriakokeen, johon osallistui 11 henkilöä, ei lähes 26 000, kuten media antaa ymmärtää. Ateriakoe kesti vain yhden päivän, ei 12 vuotta, eikä siitä voida tehdä mitään johtopäätöksiä hiilihydraattien ja diabetesriskin suhteista. Kokeessa terveet, normaalipainoiset henkilöt söivät Oululaisen ruisleipää, Vaasan hiivaleipää, Raision Elovena-puuroa ja amerikkalaista perunamuussia. Ne vaikuttivat hyvin eri tavoin koehenkilöiden veren sokeripitoisuuteen. Tällainen koe ei ole mikään tohtorinväitöstyö.

Toiseksi Similä käsitteli tilastollisesti lähes 30 vuotta sitten Setti-tutkimuksessa kerättyjä kyselylomaketietoja. Tutkimus alkoi 1985 ja siihen osallistui lähes 26 000 miestä, iältään 50–59 v, kaikki suurtupakoitsijoita. Tupakointi lisää tunnetusti diabeteksen riskiä. Miehille annettiin ruoan lisänä beetakaroteenia tai E-vitamiinia tahi molempia taikka lumetta, ja seurattiin mahdollista sairastumista keuhko- ja muihin syöpiin, ei diabetekseen. Miehet olivat täyttäneet monisivuisen kyselylomakkeen, jolla tiedusteltiin 276 eri ruoka-aineen syöntiä. He ilmoittivat kuitenkin syöneensä 821 eri ruokalajia! Muutaman sivun täytön jälkeen ruutuihin alkoi siis tulla mitä sattuu. 

Kyselylomakkeiden tiedot ole luotettavia, eikä niistä voida päätellä mitään diabetesriskistä, etenkään kun tutkimusta ei ollut edes suunniteltu tähän tarkoitukseen. Lomakkeiden tiedoista tutkija sitten yritti laskeskella taulukoiden avulla miesten syömien hiilihydraattien määrää ja suhteuttaa sitä diabetesriskiin. Hän myöntää itsekin menetelmän olevan "rajallinen". Kelan tilastojen mukaan 12 vuoden aikana (1985–1997) 1098 aineiston miestä sairastui diabetekseen. Sairastumisella ei voitu havaita yhteyttä ruokavalion glykemiaindeksiin eikä annettuihin ravintolisiin. Väitöstyö ei oikeuta missään tapauksessa päättelemään, että karppaus aiheuttaisi diabetesta! 

Karppaus sopii hyvin diabeetikolle, sanoo diabeteslääkäri, sisätautiopin dosentti Juha Saltevo Iltalehdessä 13.4.2012. "Jos potilas syö leipää maltillisesti ja käyttää leivän päällä voita, sillä ei ole vaikutusta juuri mihinkään. Sen voin voi syödä", sanoo Saltevo.

Täsmäkarppaus sopii hyvin diabeetikolle

Lähde: www.tritolonen.fi


PARIT TREENIT

Eilen kävin ensin Ruissalossa (saari Turun kupeessa) pyörälenkillä, jonka aikana otin kuvia digikamerallani muun muassa laivoista Aurajoen rannoilla. Retken kääntöpaikkana oli tuttavani Timo Blyn kahvikioski (kuva yllä). Jos Sinulla on mahdollisuus käydä Ruissalossa, suosittelen Timon kioskilla vierailemista. Saat siellä ystävällisen palvelun ohella hyvää kahvia ja muita virvokkeita. Kioski löytyy muutaman sadan metrin päässä kansanpuiston rannasta kaupungista poispäin.

Kahden ja puolen tunnin lenkin jälkeen vaihdoin kamppeita ja kävin kotona punttien kimppuun. Niillä tein supersarjoja pienimmille lihasryhmille. Pidin palautukset liikkeiden ja kierrosten välillä 5-10 sekunnissa ja settien välillä ehkäpä minuutissa.

A. Alkuverryttely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
B. Punttiosuus

1. Supersarjat vatsalle ja pohkeille (6 kierrosta)
  • säärinosto maaten (npt) 6 x 21 ... 8
  • varp.nousu (sl+kp) 6 x 25 ... 12
2. Supersarjat hartioille ja epäkkäille (6 kierrosta)
  • vipunosto sivuilta (kpt) 6 x 19 ... 6
  • olankohotus (kpt) 6 x 18 ... 8
3. Supersarjat ojentajille ja hauiksille (6 kierrosta)
  • ranskal.punn. maaten (lt) 6 x 16 ... 6
  • hauiskääntö seisten (lt) 6 x 17 ... 6
C. Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti
Lyhenteet: npt=nilkkapainot, sl=steppilauta, kp(t)=käsipaino(t) ja lt=levytanko.


Torstaina (26. huhtikuuta) punttitreenini oli eilistä huomattavasti kovempi eli kohteina olivat suurimmat lihasryhmät ja treenin kesto oli tupla eiliseen punttitreeniin verrattuna. Erikoistekniikkana oli nyt pudotussarjat.

A. Alkuverryttely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
B. Punttiosuus

Reidet
  • reisiojennus (TG+lt)(suorat sarjat) 22 - 15 - 11 / 21 - 13 - 10
  • yhd.jalankyykky (TG+lt) 5 - pud - 8 - pud - 15 / 5 - pud - 9 - pud - 15 
  • sumokyykky (kp) 8 - pud - 8 - pud  - 12
  • sissykyykky (pl) 20 - pud - 20 - pud  - 20
  • reisikoukistus (sl+tp+kp) 8 - pud - 11 - pud - 12
Rinta
  • vinopenkkipunn. (kpt) 9 - pud - 6 - pud - 7
  • vipunosto maaten (kpt) 9 - pud - 9 - pud - 8
  • penkkipunnerrus (kpt) 9 - pud - 7 - pud - 7
Selkä
  • leuanveto (TG+Lt) 6 - pud - 7 - pud - 8
  • yhd.käd.soutu (kp) 5 - pud - 5 - pud 6 / 6 - pud - 6 - pud -7
C. Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti
Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, lt=levytanko, kp(t)=käsipaino(t), pl=painolevy, sl=steppilauta ja tp=tasapenkki.


HYVÄÄ VAPPUA ...



Ei kommentteja: