perjantai 30. maaliskuuta 2012


PASSIIVINEN TUPAKOINTI VAHINGOLLISEMPAA TYTÖILLE KUIN POJILLE

Tytöt näyttävät kärsivän poikia enemmän passiivisen tupakoinnin aiheuttamista ongelmista, väittävät Cincinnatin yliopiston lääketieteen yksikön tutkijat. Tyttöjen keuhkojen toimintakyky oli jopa kuusi kertaa huonompi poikiin verrattuna heidän hengitettyään tupakin savua.

Selkeät sukupuolierot

Passiivisen tupakoinnin sukupuolesta johtuvat erot selvisivät vertaamalla lasten hiuksista löytyvän kotiniiniksi kutsutun merkkiaineen määriä sukupuolittain. Kotiniini on tupakan sisältämän nikotiinin metaboliitti, jota syntyy nikotiinin siirtyessä aineenvaihduntaan. Kotiniinin tiedetään olevan mainio merkkiaine, jolla voidaan mitata henkilön altistusta tupakansavulle.

Tuloksista selvisi, että runsaasti tupakansavua passiivisesti hengittävien ja varhaislapsuudessaan allergisen herkistymän saaneet lapset olivat suuremmassa riskissä sairastua keuhkojen vajaatoimintaan seitsemään ikävuoteen mennessä, kuin allergiaherkkyyden välttäneet lapset.

Myös sukupuolella oli väliä tutkimustulosten kannalta. Allergiaherkistyneillä ja runsaalle tupakansavulle altistuneilla tytöillä keuhkojen kunto todettiin kuusi kertaa huonommaksi, kuin samaisissa olosuhteissa elävillä pojilla.

- Tutkimuksemme osoittaa, että allergisen herkkyyden puhjetessa kahden ensimmäisen elinvuoden aikana passiivisen tupakoinnin haittavaikutukset tulevat olemaan suurimmat lasten myöhemmällä iällä.

Haittavaikutukset eivät ole yhtä suuria allergisen herkkyyden puhjetessa 4 tai 7 ikävuoden kohdalla. Kaksi ensimmäistä elinvuotta ovat hyvin tärkeitä lapsen keuhkojen kehittymisen kannalta, toteaa tutkimuksen johtaja Kelly Brunst.

Lähde: upi.com ja helistin.fi 


Ajankohtaiset terveys- ja hyvinvointiuutiset suoraan sähköpostiisi nyt kerran viikossa!

Lue lisää:


HIKOILEVATKO HYVÄKUNTOISET ENEMMÄN?

Kysymys

Miksi hikoilen treenatessa todella paljon, vaikka olen hyvässä kunnossa?

Vastaus

Elimistö oppii tutkimusten mukaan säätelemään ruumiinlämpöä paremmin, kun kunto kohenee.
Lämmönsäätelymekanismina on hikoilla runsaasti, jolloin elimistön kuumeneminen ei pääse heikentämään suorituskykyä.

Hikoilet enemmän kuin huonokuntoiset, sillä sisäinen termostaattisi toimii paremmin. Hyväkuntoisen ihmisen elimistö kykenee myös vähentämään hikoilua nopeasti, kun ruumiinlämpö on laskenut 37 asteeseen.

Hyväkuntoisena sinun ei tarvitse hikoilla tarpeettomasti, sillä elimistö pysyy tehokkaasti sopivan lämpöisenä. Hyväkuntoiset hikoilevat muita enemmän kuntoillessaan mutta vähemmän muuloin. Ihmiset ovat toki yksilöitä, joten myös rasvaprosentti, vaatetus ja hikirauhasten määrä vaikuttavat hieneritykseen.

Lähde: kuntoplus.fi


OLENKO PERINYT LIHAKSENI?

Kysymys

Voiko lihaksikkuus olla perinnöllistä? Käyn pump-tunneilla, ja lihakseni tuntuvat kasvaneen paljon, vaikka käytän pieniä painoja.

Vastaus

Kaikilla on sekä hitaita että nopeita lihassoluja. Erilaisten lihassolujen jakauma vaihtelee yksilöllisesti, ja lihasmassaa saa helpommin, jos nopeita lihassoluja on hitaita enemmän. Aiemmin luultiin, etteivät pienet painot ja lukemattomat toistot kasvata lihaksia. Uusissa tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että lihakset kasvavat likimain yhtä paljon keveillä painoilla ja 20–25 toistolla kuin raskailla painoilla ja 10–12 toistolla.

Myös perimä vaikuttaa siihen, miten lihakset reagoivat harjoitteluun, joten pump-tuntien jopa useiden kymmenien toistojen sarjat saattavat kasvattaa jonkun lihaksia yllättävän paljon ja toisten eivät juuri ollenkaan. Suuria lihaksia inhoavien kannattaa harrastaa kestävyyskuntoa kasvattavaa aerobista liikuntaa, kuten pitkänmatkanjuoksua tai maantiepyöräilyä.

Lähde: kuntoplus.fi


SUORIA JA TRIPLASARJOJA

Eilisen punttitreenini kohteina olivat rinta, selkä ja reidet. Tein niille ensin verryttelynä suhtkoht pitkiä suoria sarjoja puolen minuutin palautuksin ja sitten triplasarjoja kymmenen kierrosta, joiden välillä vetelin henkeä 60-75 sekuntia.

1. Alkulämmittely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
2. Suorat sarjat
  • vipunosto maaten (kpt) 20 - 15 - 12
  • tangonpääsoutu 18 - 12 - 8 / 18 - 12 - 8
  • reisiojennus (TG+lt) 25 - 20 - 17 / 25 - 20 - 17
3. Triplasarjat (10 kierrosta)
  • vinopenkkipunnerrus (kpt) 5 x 5 ja 5 x 4
  • leuanveto (TG+lt) 5 x 5 ja 5 x 4
  • sumokyykky (kp) 5 x 5 ja 5 x 4
4. Loppujäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti
Lyhenteet: kp(t)=käsipaino(t), TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite ja lt=levytanko.




ENGLANNINIKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • Primal Workouts
  • Cancer Patients Benefit From Physical Activity During Treatment
  • My Giant And Triple Sets Workout At Tuesday
Fitness Tips


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ... palaan tekstiä väsäämään maanantaina.



Ei kommentteja: