keskiviikko 14. maaliskuuta 2012


NÄMÄ KOIRAN 5 TERVEELLISTÄ TAPAA SOPISIVAT IHMISELLEKIN


Toivo, 1998-2003.

Koiran elämä ei ole pelkkää kuolaamista ja karvojen pudottamista. Oletko nimittäin koskaan tullut ajatelleeksi, että koirasi saattaa olla paras roolimalli, mitä terveydestäsi huolestimiseen tulee?




CBS Newsin mukaan ihmisen kannattaisi tavoitella optimaalista terveyttä ja iloisempaa elämää varastamalla koiraltaan joitakin sen tapoja. Kyse on esimerkiksi koiran rakkaudesta ulkoilua kohtaan sekä sen aurinkoisesta asenteesta.

Alle on listattu viisi tapaa, jotka koiranomistajan kannattaisi lemmikiltään kopioida.


1. Päivittäinen liikunta

Koirasi rakastaa lähteä ulos pitkälle lenkille – ja niin pitäisi sinunkin rakastaa. Asiantuntijat suosittelevat jokaiselle 18–64-vuotiaalle aikuiselle kohtuullisen intensiivistä liikuntaa (kuten reipasta kävelyä) 150 minuuttia viikossa. Jos voit kävellä noin kolme kilometriä 30 minuutissa, on kävelyvauhtisi jo melko hyvä.

Paras keino matkia karvaista ystävääsi tässä tapauksessa on ottaa hänet mukaan lenkille. Tämä sen takia, että tutkimuksen mukaan koiranulkoiluttajat kävelevät muita reippaammin. Jos kuitenkin mieluummin uit, pyöräilet tai käyt salilla, anna mennä. Pääasia on, että liikut ja nautit siitä.


2. Ajatuksella valmistetut ja tarjoillut ateriat

Kun ruokit koirasi, käytät sille erityisesti varattua ruokakuppia ja annat saman annoksen joka päivä. Kun ruokit itsesi, sinun pitäisi hallita omia annoksiasi samalla tavalla.

Suurin virhe on asettaa tarjoiluastiat nenän eteen, kun syöt, sillä silloin ylensyöt paljon todennäköisemmin. Parempi ratkaisu on olla selvillä siitä, mitä syö ja suunnitella ateriat etukäteen. Lastaa lautasesi niin, että sillä on puolet esimerkiksi hedelmiä ja vihanneksia ja säilö tarjoiluastiat kauaksi ruokapöydästä, kun olet täyttänyt lautasesi.


3. Anteeksiantavaisuus

Lemmikkisi pääsee kyllä yli siitä, jos huudat sille tai astut vahingossa sen hännän päälle. Seuraa siis karvaisen ystäväsi esimerkkiä seuraavan kerran, kun joku tai jokin ärsyttää sinua.

Anteeksiantavaiset ihmiset ovat vähemmän vihaisia, stressaantuneita ja ahdistuneita. Lisäksi heillä on alhaisempi verenpaine kuin niillä, jotka kantavat kaunaa muille. Anteeksiantavaisuus voi myös alentaa päihteiden ja alkoholin väärinkäytön riskiä.


4. Levollinen uni

Kun koirasi ei syö tai yritä kiehnätä sinua, se nukkuu tyytyväisenä lattialla hiukan kuorsaten. Lemmikkisi nukkuu ollessaan väsynyt, ja niin pitäisi sinunkin. Keskiverto aikuinen tarvitsee unta noin seitsemästä yhdeksään tuntia päivässä, mutta suurin osa ei nuku läheskään riittävästi.

Uni ei ole ylellisyys, sillä kehomme todella tarvitsee sitä. Ota siis oppia koiraltasi ja lepää kunnolla.


5. Muiden ihmisten seura

Koirastasi on mahtavaa olla muiden ihmisten ja koirien seurassa. Samaan tapaan myös sinun pitäisi viettää aikaasi kannustavien ystäviesi kanssa, soittaa serkuillesi tai rentoutua kumppanisi kanssa.

Ei ystävien kanssa sentään niin läheisissä väleissä tarvitse olla kuin koirasi on sinun kanssasi, mutta läheisten, sosiaalisten ihmissuhteiden ylläpito voi auttaa hallitsemaan stressiä ja jopa elämään pidempään.

Jos muiden ihmisten seura ei aina kiinnosta, voit toki viettää laatuaikaa koirasi kanssa. Lemmikit tarjoavat tukea mielenterveydelle, sillä ne torjuvat yksinäisyyttä ja pelkoja ja kohottavat itsetuntoa. Niinpä koirasi ei ole ainoastaan hyvä roolimalli, vaan se on myös hyvä ystävä sinulle.


TIISTAIN TEHOTREENI


Eilen sain aikaiseksi kunnollisen treenin parin viikon influenssan ja runsaan viikon toipilaisuuden jälkeen. Kohteina olivat tällä kertaa vatsa, pohkeet / sivuhartiat, ojentajat / takahartiat, epäkkäät, hauikset ja kyynärvarret.

1. Alkulämmittely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
2. Jättiläissarjat (neljä kierrosta)
3. Triplasarjat (neljä kierrosta)
  • vipunosto sivuilta (GS) 8 - 7 - 6 - 5
  • käsipainopunnerrus istuen 12 - 9 - 6 - 5
  • kapea etunojapunnerrus (or) 5 - 4 - 3 - 3
4. Jättiläissarjat (neljä kierrosta)
  • kulmasoutu istuen (kpt) 8 - 7 - 6 - 5
  • olankohotus (kpt) 10 - 9 - 8 - 7
  • hauiskääntö (lt) 10 - 7 - 5 - 4
  • vasarakääntö (kpt) 8 - 6 - 5 - 5
5. Jäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä muutama minuutti

Lyhenteet: ijp=iso jumppapallo,  BW=Bullworker, sl=steppilauta, kp(t)=käsipaino(t), GS=GymStick, or=ovirekki ja lt=levytanko.



ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • 9 Secrets For Bigger And Stronger Muscles - Part 1/3

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hi there, after reading this remarkable piece of writing i am also cheerful to share my knowledge here with mates.
Also see my webpage - Royal Canin Dog Food

Arto Painilainen kirjoitti...

Thanks for your comment.