perjantai 2. maaliskuuta 2012


NÄIN PIRISTYT HUONOJEN UNIEN JÄLKEEN

Aina ei ole mahdollista nukkua läpi yön kuin tukki, vaikka miten tahtoisi. Vaikka olisit nukkunut kuinka huonosti, on aamulla silti mahdollista olla pirteä. Tarvitset vain muutaman pikku kikan huijataksesi kroppaasi.

1. Avaa verhot

Luonnon valo vaikuttaa suuresti virkeystasoosi. Jos avaat verhot herättyäsi, kroppasi saa annoksen tarvitsemaansa valoa ja saa sinut tuntemaan sinut heti vähän virkeämmäksi. Vaikka ulkona ei paistaisikaan aurinko, on luonnonvalo silti parempi kuin mikä tahansa sisävalo.

Torju kevätväsymys itse - Lue vinkit tästä!

2. Oikea aamiainen

Väsyneellä ihmisellä on usein tarve tarttua sokerisiin herkkuihin saadakseen ylimääräistä virtaa. Sokerihumala heti aamusta ei kuitenkaan ole kovinkaan ideaali tilanne. Sokerin syöminen heti aamusta johtaa helposti energiapiikkeihin pitkin päivää. Aloita päivä mieluummin proteiini-ja kuitupitoisella aamiaisella kuten täysjyväsämpylällä ja banaanilla.

3. Nauti kahvista hitaasti

Vaikka tuntuisikin siltä, että nopea kahvikuppi aamulla on tarpeen, älä kuitenkaan kiirehdi turhaan. Puoli desilitraa kahvia tunnissa riittää pitämään sinut pirteänä pitkin päivää. Jos sinulla on uniongelmia, kannattaa lopettaa kahvin juominen hyvissä ajoin ennen neljää, muuten ylimääräinen kofeiini saattaa valvottaa sinua illalla.

10 pelottavaa unihäiriötä - osa 1

4. Pieni kävelylenkki

Tilastollisesti huonot unet väsyttävät eniten kello yhden ja kello kolmen välillä iltapäivällä. Saatat piristyä, jos kipaiset pienellä kävelyllä, jos alkaa haukotuttaa. Pienikin liikunta saa aineenvaihdunnan käynnistymään, ja se myös piristää aivojesi ja sydämesi toimintaa. Jos et pääse ulkoilemaan, kävele hetken aikaa toimistosi käytävillä.

5. Nukkumaanmenoaika

Vaikka väsyneenä tekisi mieli mennä nukkumaan heti Salattujen Elämien lopputekstien jälkeen, kannattaa kuitenkin yrittää valvoa hetki pidempään. Jos menet yleensä nukkumaan kymmeneltä, mitä lähemmäs sitä kykenet valvomaan, sen parempi. Olet varmasti aamulla pirteämpi, jos olet jaksanut valvoa hetken pitempään, eikä unirytmisi mene aikaisempaa pahemmin sekaisin.

6. Juo vettä

Univaje saattaa kuivattaa kehoasi, vaikka et olisikaan väsynyt ravintolareissun takia. Nestehukka myös itsessään aiheuttaa väsymystä, joten muista juoda tarpeeksi vettä. varsinkin jos juot kuppikaupalla kahvia, joka itsessään kuivattaa kehoa. Jäävesi piristää myös kädenlämpöistä vettä paremmin.

Ajankohtaiset terveys- ja hyvinvointiuutiset suoraan sähköpostiisi nyt kerran viikossa!

Lähde: CNN ja www.tohtori.fi

Lue lisää:

HUOM! Olen valmis tekemään Sinulle henkilökohtaisen Kunto-oppaan, jonka avulla kykenet kohentamaan kuntoasi ja ulkomuotoasi ennen tulevan kesän alkua ... aikaahan on siihen kolme kuukautta. Noin 130 sivuinen opas sisältää juuri Sinulle soveltuvien treeni- ja ravinto-ohjelmien lisäksi runsaasti perustietoa kaikesta kuntoiluun liittyvästä, kuten unesta ja sen merkityksestä.


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ... palaan kirjoittelemaan maanantaina.



Ei kommentteja: