perjantai 23. maaliskuuta 2012


DIEETTIEN PAHIN VIHOLLINEN

Dieetti menee hyvin, kilot ja sentit katoavat ja sitten kaverin synttäreillä sorrut syömään täytekakkua ja sipsiä. Kuulostaako tutulta? Näin käy monelle, kun eteen tuodaan lempiherkkujasi. Dieetti lentää ulos ikkunasta parhaimmillaan moneksi päiväksi, vaikka syyllinen on se ensimmäinen kakkupala tai pala suklaata. Women’s Health Magazine valotti näiden dieetintappajien tapoja ja seurauksia.

Pelkkä herkkuruokiesi ajatteleminen laukaisee aivojesi palkitsemiskeskuksen ja saa kroppasi vaatimaan nameja ja rasvaa. Kun sorrut maistamaan pienenkin määrän herkkuja, saattaa lopettaminen olla lähes mahdotonta kun kroppasi huutaa lisää. Jostain kumman syystä naiset ovat alttiimpia tällaiseen herkkunoidankehään. Herkuttelun vapauttama dopamiini myös rentouttaa vatsasi lihaksistoa, mikä saa sinut luulemaan tarvitsevasi lisää ruokaa.

Rasvaisten ja sokeristen ruokien syönti saattaa myös vaikuttaa aivojesi kykyyn säännöstellä ruokahalua ja ruoan himoa. Ne saavat sinut himoitsemaan lisää, kun elimistössä vapautuu greliini-hormonia. Sokerin on todistettu myös vaikuttavan muistiin erilailla kuin muiden ruokien, minkä takia se saa sinut  alunperin himoitsemaan sitä. Sokeri ja rasva toimivat elimistössä samaan tapaan kuin morfiini tai heroiini – yksi annos saa himoitsemaan lisää.

Miten taistelet himoja vastaan?

Käytä päätäsi. Parin vuoden takaisessa tutkimuksessa huomattiin, että ruoan himo voi viedä ajattelun sille tasolle, että muun kuin herkuttelun ajattelu on lähes mahdotonta. Jos kuitenkin kykenet saamaan ajatuksesi muille alueille, kuten työhön, liikuntaan tai vaikka ristisanatehtävään, saattaa himosi mennä ohi lähes huomaamatta.

Puutu omiin syömisiisi. Kun aivosi ovat päättäneet himoita lisää herkkuja, saattaa sinulla vielä olla mahdollisuus estää sen huonot vaikutukset. Kroppasi huutaa herkkuja, mutta saatat saada sen hiljaiseksi pelkällä salaatilla. Jäätelön himoissasi voit kokeilla vaikka syödä kevyttä sorbettia tai huurteisia hedelmiä. Joskus suklaakaan ei ole ainoa ratkaisu.

Piilota herkut. Jos jatkuvasti näet himoitsemiasi ruokia, himot ovat lähes takuuvarmoja. Pidä siis vaarallisimmat herkut piilossa tai mielellään kokonaan poissa asunnostasi. Laita sen sijaan esille vaikka hedelmiä ja siemeniä. Niitä voit napostella hyvällä mielellä, eikä kroppasikaan huuda jatkuvaa nälkää.

Takaisin ruotuun. Peli ei ole menetetty vaikka sortuisitkin sipsipussiin tai donitsiin. Pienet virheet sallitaan, kunhan et menetä toivoasi. Jos tahdot kesäksi bikinikuntoon, kannattaa pitää mielessä, että kokonaisuus on tärkeämpää kuin yksi sokerihuuruinen lauantai-ilta. Palaa dieettiisi heti seuraavana aamuna, niin mahdollinen huono omatuntosi katoaa saman tien.

Lähde: womenshealthmag ja kimallus.fi

Tutustu myös:


SOKEROIDUT JUOMAT LISÄÄVÄT SYDÄNTAUDIN RISKIÄ 20 %

Tohtori Matti Tolonen kirjoittaa eilen päivitetyissä terveysuutisissaan muun muassa:

Harvardin yliopiston uusi tutkimus (Circulation 12.3.2012) osoittaa, että jo yksikin sokerilla makeutettu juoma päivässä suurentaa sydäntaudin riskiä viidenneksellä. Valtimotautien syy on matala-asteinen krooninen tulehdus (eikä kolesteroli, kuten moni vielä luulee).

Sitä vastoin keinomakeutusaineilla makeutetut juomat eivät suurentaneet riskiä tässä tutkimuksessa. Aikaisemmin niiden on havaittu lisäävät painonnousua ja metabolista oireyhtymää. Hedelmämehutkin ovat parempia kuin sokerilla makeutetut juomat, sanoo professori Frank B. Hu. Vesi on kuitenkin terveellisin juoma, hän lisää. Uudet tiedot ovat peräisin tutkimuksesta Health Professionals Follow-up Study. Se alkoi jo 1986 ja osallistujat (yli 42 000 miestä) vastasivat kyselyyn ruoka- ja juomatavoistaan joka toinen vuosi aina 2008 asti. Verikokeita otettiin tutkimuksen puolivälissä.

Seurannan aikana (22 vuodessa) 3936 miestä sairastui sepelvaltimotautiin. Makeat juomat lisäsivät riskiä aiheutamalla valtimoissa tulehdusta (inflammaatiota), joka on valtimotautien perussyy (ei kolesteroli!).

Kaksi uutta englantilaista tutkimusta vahvistaa tietoa, jonka mukaan valtimotautien syy on tulehdus, kuten saksalainen Rudolf Virchow jo 1850-luvulla esitti. Uudet tutkimukset julkaistiin Euroopan johtavassa yleislääketiteteen lehdessä Lancetissa. Tieto tulehduksen merkityksestä sydän- ja valtimotaudeissa jäi vuosikymmeniksi kolesteroliteorian varjoon, mutta nyt se on noussut jälleen valokiilaan. Kolesteroliteoria kaatuu, saattepa nähdä.

Lähde: theheart ja tritolonen



EILINEN OMA TREENINI

Parin päivän ajan olo on ollut taas hieman hankala, kun lähes kolmen viikon influenssan jälkeen nyt limaa on rajusti irtoamassa ympäri vuorokauden. Siitä huolimatta sain vedettyä eilen läpi kohtuulliseksi katsottavan treenin takahartioille, epäkkäille, hauiksille / vatsalle, pohkeille / sivuhartioille ja ojentajille. Tein niille tripla- ja supersarjoja, joista kunkin liikkeen viimeisessä likimain maksimaalinen toistomäärä.

1. Alkulämmittely
  • crosstraineria viisi minuuttia
  • dynaamista venyttelyä muutama minuutti
2. Triplasarjat (viisi kierrosta / tauot kierrosten välissä noin 60 s)
  • vipunosto takahartioille (TG) 12 – 12 – 12 – 12 – 14
  • olankohotus (kpt) 12 – 12 – 12 – 12 – 14
  • hauiskääntö maaten (kpt) 12 – 12 – 12 – 12 – 14
3. Supersarjat (viisi kierrosta / tauot kierrosten välissä noin 60 s)
  • voimapyörä (kp) 8 - 7 - 7 - 7 - 9
  • varpaille nousu (sl + kp) 17 - 17 - 17 - 17 - 19
4. Triplasarjat (viisi kierrosta / tauot kierrosten välissä noin 60 s)
  • vipunosto (GS)  8 - 8 – 7 – 7 - 7
  • käsipainopunerrus istuen 15 - 14 - 12 - 10 - 10
  • ranskalainen punnerrus maaten (kt) 12 – 9 – 8 – 8 – 10
5. Loppujäähdyttely
  • kevyttä spinningiä viisi minuuttia
  • kevyttä staattista venyttelyä (á noin 5 s) muutama minuutti
Lyhenteet: TG=Total Gym 1000 -monitoimilaite, kp(t)=käsipaino(t), sl=steppilauta, GS=GymStick ja kt=kulmatanko.




ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI

Tiistaina
  • $30 Off "Medalist Celebration Sale"
  • It Is Here ... Female Fat Free Solution Is Live!
  • My Third Normal Workout After Flu
Torstaina
  • Five Tricks To Get The Most From Your workout
  • Exactly How To Gain Two Inches On Your Arms
  • Metabolic Resistance Training Bootcamps
Fitness Tips


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ... palaan tekstiä värkkäämään maanantaina.


Ei kommentteja: