perjantai 3. helmikuuta 2012


SUOMALAISET EIVÄT SYÖ TARPEEKSI KASVIKSIA

Suomalaiset syövät liian vähän kasviksia, hedelmiä ja marjoja, selviää Bayer HealthCaren teettämästä kyselystä. Kyselyyn vastanneista vain viisi prosenttia syö suositellun määrän, eli vähintään 400 grammaa hedelmiä, kasviksia ja marjoja päivässä.

Kyselyn tulokset herättävät asiantuntijoissa huolen suomalaisten vitamiinien ja hivenaineiden riittävästä saannista. Ravitsemusterapeutille suomalaisten vähäinen kasvisten syönti ei juuri tule yllätyksenä.

- Vastaanotollani huomaan kuinka vähän suomalaiset todellisuudessa syövätkään kasviksia. Jotkut eivät syö niitä päivän aikana lainkaan tai korkeintaan vain pari kurkkuviipaletta. Silloin ravintoaineiden saanti kärsii huomattavasti, selventää Terveystalon ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

Palssan mukana vähimmäissuositus tulisi helposti täyteen, kun päivän jokaiseen ateriaan sisällyttäisi noin oman kourallisensa verran kasviksia, hedelmiä tai marjoja.


Vitamiineista ja hivenaineista puutetta

Kasvikset, hedelmät ja marjat ovat paras vitamiinien ja hivenaineiden lähde, mutta tarvittaessa puutoksia voi paikata myös vitamiinivalmisteilla. Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen ylijohtaja Erkki Vartiainen muistuttaa  erityisesti laihduttajien, raskaana olevien tai imettävien naisten, erikoisruokavaliota tai epätasapainoista ruokavaliota noudattavien, paljon urheilevien sekä stressaantuneiden henkilöiden kiinnittävän huomiota vitamiiniensa saantiin. Vartiainen korostaa erityisesti D-vitamiinin tärkeyttä.

- Erityisesti lasten ja nuorten riittävästä D-vitamiinin saannista on huolehdittava. Aikuisille sen tarpeellisuus määrittyy tilannekohtaisesti, Vartainen kertoo.


Noin puolella pulaa kalasta ja maitotuotteista

Kyselyssä todettiin suomalaisten syövän liian vähän myös kalaa ja maitotuotteita. Vastaajista noin puolet soivät kalaa suositusten mukaisesti, eli vähintään kerran tai kaksi viikossa. Reilu 40 posenttia vastanneista nautti maitotuotteita suositellun 3-4 kertaa päivässä.

Vartiainen kertoo kyselyssä myös selvinneen, että hyvin koulutetut syövät tavallista terveellisemmin, joka näkyy pääasiassa kasvisten ja hedelmien syöntitottumuksissa. Myös maantieteellisesti tilastoissa oli eroja. Pohjois-Suomessa syötiin enemmän kovia rasvoja kuin etelässä.

Kysely  toteutettiin internet-kyselynä tammikuun aikana ja siihen vastasi 1003 kuluttajapaneelin henkilöä.


Ravitsemussuositukset ohjeistavat syömään:
  • Kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään 400 grammaa päivässä.
  • Maitotuotteita vähintään 3-4 kertaa päivässä.
  • Kalaa vähintään 1-2 kertaa viikossa. 

Lähde: tohtori.fi


Lue lisää

Kasvisten terveellisyyttä tukee vankka tutkimustieto
Vihannesten syönti vähenee kun TV:n katselu lisääntyy
Marjojen syönti edistää sydänterveyttä 





POTKUA TERVEELLISEEN ELÄMÄÄN 13 MAUSTEELLA


Mitä voimakkaamman makuinen mauste, sitä tehokkaammat yleensä sen terveysvaikutukset. Mausteita on kuitenkin osattava nauttia tarpeeksi.

Toistaiseksi vain muutamien mausteiden teho on vahvistettu tieteellisesti. Niitä kuitenkin tut­kitaan paljon, sillä monien arvellaan hillitsevän kehon tulehdusreaktiota. Tässä ne mausteet, joihin toimituksessa uskotaan lujimmin.


INKIVÄÄRI

Inkivääri sisältää antioksidanttisia gingeroleja. Zingeroni torjuu tulehdusta ja lievittää esimerkiksi treenaamisesta johtuvaa nivelten aristusta. Lisäksi inkivääri lievittää matkapahoinvointia ja merisairautta. Inkivääriä käytetään paljon myös raskauspahoinvointiin, mutta silloin on tärkeää, että inkivääri on tuoretta.

ROSMARIINI

Rosmariinihappo on luonnon tehokkaimpia antioksidantteja. Antioksidantit hidastavat ikääntymisen vaikutuksia: pitävät ihon sileänä ja sydämen ja verenkierron kunnossa ja ehkäisevät dementiaa. Parin vuoden takaisen japanilaistutkimuksen mukaan rosmariini ehkäisee veritulppaa hiirissä; tutkittua tietoa on kuitenkin vielä niukasti.

OREGANO

Oregano sisältää timjamin tavoin tymolia ja karvakrolia, joita pide­tään anti-inflammatorisina aineina. Useiden tutkimusten mukaan oregano sisältää yrteistä eniten antioksidantteja 100 grammaa kohden. Oreganon tehoaineiden tiedetään ehkäisevän virusten, bakteerien ja sienten kasvua. Kansanlääkinnässä oreganolla hoidetaan ruuansulatusvaivoja.

TIMJAMI

Timjami näyttää torjuvan tulehdusta, ja sen sisältämistä tymolista ja karvakrolista saatetaan lähitulevaisuu­dessa kuulla paljonkin. Japanilaiset syöpätutkijat ovat osoittaneet, että timjamista uutettu, erityisen karvakrolipitoinen öljy suojaa koehiiriä tulehduksel­ta. Ja onhan timjami herkullistakin!

VALKOSIPULI

Valkosipuli tunnetaan sydämen ystävänä: se kaunistaa kolesterolilukemia ja ehkäisee suonten kalkkeutu­mista. Valkosipulin aromaattiset aineet ovat myös sen tehoaineita: kun tuoksut valkosipulilta, tiedät että kehosi on hyvin suojattu. Valkosipuli ehkäisee flunssan kaltaisia tartuntatauteja ja suojaa ruuan­sulatuskanavaa syövältä.

KAAKAO

Kaakao voi Harvardin yliopistosta peräisin olevan tuoreen tutkimustiedon mukaan alentaa korkean veren­paineen ja verisuonten kalkkeutumisen riskiä. Se alentaa haitallisen LDL-kolesterolinja lisää hyvän HOL-kolesterolin määrää veressä. Lisäksi sen oletetaan ehkäisevän diabetesta. Suotuisista vaikutuksista on kiittäminen epikatekiinia.

LAKRITSIJUUURI

Lakritsijuuri on jauhettuna yksi kuumimpia trendimausteita. Sen maku onkin upea. Perinteisesti lakritsilla on hoidet­tu mahahaavaa, keuhkoputkia ja kipeää kurkkua, mutta näitä vaikutuksia ei ole tutkittu vielä kovin paljon. Tiedetään kuitenkin, että suurina määrinä lakritsi kohottaa verenpainetta.

KANELI

Kaneli tasapainottaa verensokeria ehkäisten jyrkkiä verensokeripiikkejä ja niitä seuraavaa näläntunnetta. Li­säksi kanelissa on haihtuvia öljyjä, jotka stimuloivat ruuansulatusta. Pyri hankkimaan ceyIoninkanelia kassiakanelin eli kiinankanelin sijasta. Tavallisempi kassiakaneli sisältää kumariinia, joka voi suurina määrinä rasittaa maksaa.

KURKUMA

Keltainen väriaine kurkumiini torjuu tulehdusta, ja tutkijat ovat havainneet sen hillitsevän myös syöpää ainakin koe-eläimissä. Lisäksi näyttää siltä, että kurkuma voi alentaa haitallisen LDL-kolesterolin määrää veressä. Monet terveysgurut suosittelevat kurkumaa luonnolliseksi puhdistautumishoidoksi ympäristömyrkkyjen kertymistä vastaan.

VIHREÄ TEE

Vihreä tee sopii paitsi juomaksi, myös ruuan mausteeksi. Vih­reä tee pitää verisuonet notkeina mm. edistämällä hyvän HDL-kolesterolin muodostumista. Useiden tutkimusten mukaan sillä on myös syövältä ja mah­dollisesti myös diabetekselta suojaavia vaikutuksia.

CHILIPAPRIKA

Chilipaprika sisältää runsaasti tulehdusta hillitsevää ja kipua lievittävää kapsaisiinia. Chili piristää aineenvaih­duntaa ja virkistää energiankulutusta jonkin verran. Chilin käyttö voi vaatia totuttelua, mutta varovasti edeten voit opettaa makunystyräsi voimakkaaseen­kin makuun.

KARDEMUMMA

Kardemumma sisältää monenlaisia tehoaineita, joiden vaikutusta ei tunneta vielä läheskään kokonaan. Kansanlääkinnässä kardemummalla on hoidettu kaikenlaisia ruuansulatusvaivoja pahanhajuisesta hengityksestä ummetukseen ja vatsakipuun.

VANILJA

Parissakin tutkimuksessa on havaittu, että vaniljan sisältämä vanilliini saattaa ehkäistä syöpää. Rinta­syöpää sairastavissa naisissa vanilja ehkäisi syövän leviämistä muualle kehoon. Lisäksi vanilja saattaa suojata myös paksusuolisyövältä. Jotkut tutkijat us­kovat, että vanilja tehoaa myös Parkinsonin tautiin.


Lähde: Kunto Plus UUTTA, sivut 42 ja 46.






KUNTOSALIHARJOITTELIJAN VENYTTELY


Painoilla ja muilla vastuksilla treenaavan olisi hyvä viikottain venytellä suunnilleen puolet siitä aikamäärästä, jonka käyttää harjoitteluun. Jos siis nostelet puntteja vaikkapa kolme tuntia viikossa, tulisi Sinun venytellä yhteensä noin puolitoista tuntia. Tämän voit toteuttaa esimerkiksi kolmena puolen tunnin tai viitenä-kuutena 15-20 minuutin venyttelykertana.




Dynaaminen venyttely

Ennen lihaskuntoharjoitusta ei tule tehdä staattisia (rentouttavia) venyttelyjä, vaan lyhyen alkulämmittelyn perään dynaamisia venyttelyjä. Ne voivat koostua käsivarsien ja vartalon pyörittelyistä sekä vartalon taivutteluista. Itse käytän seuraavia liikkeitä:

- suorien käsivarsien pyörittelyä seistessä eteenpäin 10 kierrosta
- suorien käsivarsien pyörittelyä seistessä taaksepäin 10 kierrosta
- sormet harteilla käsivarsien pyör. eteenpäin 10 kierrosta
- sormet harteilla käsivarsien pyör. taaksepäin 10 kierrosta
- vartalon kiertoja käsivarsia suorina sivuille heiluttaen, vas+oik 10 kierrosta
- lantion pyörityksiä kädet lanteilla, vasemmalle 10 kierrosta
- lantion pyörityksiä kädet lanteilla, oikealle 10 kierrosta
- ylävartalon eteentaivutuksia jalat haara-asennossa 10 taivutusta
- käsivarsien ja jalkojen ravistelua muutama

Treenin aikanakaan ei ole syytä tehdä staattisia venyttelyjä, koska aivot ovat keskittyneet lihasten voimakkaaseen supistamiseen eikä rentouttamiseen.


Staattinen venyttely

A. Treenin päätteeksi

Kevyt staattinen venyttely sopii vasta treenin päätteeksi. Yksittäisen venytyksen kesto on siinä vain viitisen  sekuntia. Olen jo pitkään käyttänyt itse seuraavaa venyttelyohjelmaa:

1. etureidet (2)
http://www.exrx.net/Stretches/Quadriceps/Standing.html

2. lonkan koukistajat, etureidet (2)
http://www.exrx.net/Stretches/HipFlexors/Standing.html

3. lonkan lähentäjät (2)
http://www.exrx.net/Stretches/HipAdductors/SideLunge.html

4. takareidet (2)
http://www.exrx.net/Stretches/Hamstrings/StandingBenchSingleLeg.html

5. takareidet (1)
http://www.protraining.fi/fitness/venyttely/fitvenjalat_7-12.htm
(kuva 8 / teen leveällä jalka-asennolla)

6. pohkeet (2)
http://www.exrx.net/Stretches/Gastrocnemius/Wall.html

7. rinta (2)
http://www.exrx.net/Stretches/PectoralisMinor/Doorway.html tai
http://www.exrx.net/Stretches/ChestGeneral/StraightArm.html

8. hartiat, hauikset (2)
http://www.exrx.net/Stretches/DeltoidAnterior/Doorway.html

9. sivu- ja takahartiat (2)
http://www.exrx.net/Stretches/DeltoidLateral/FixedBar.html

10. ojentajat (2)
http://www.exrx.net/Stretches/Triceps/Overhead.html

11. selkä (1)
http://www.exrx.net/Stretches/BackGeneral/FixedBar.html (teen
kahdella kädellä yhtäaikaa)

(2) = teen erikseen sekä vasemmalla että oikealla jalalla/kädellä.


B. Erikseen illalla

Teen muutamana päivänä viikossa illalla puolisen tuntia ennen nukkumaan menoa tuon saman ohjelman, mutta silloin 60-70 sekunnin venytyksin. Ne voi toteuttaa kahdella eri tapaa: joko pitkinä tasaisina 60-70 sekunnin venytyksinä tai kolmessa 20 sekunnin jaksossa, joissa kerta kerralta lisätään laajuutta/syvyyttä.





SAMULI EDELMANN ELOKUVASSA MISSION: IMPOSSIBLE - GHOST PROTOCOL

Jos olet toimintaelokuvien fani, niin nyt on hyvä syy mennä elokuviin. On melko harvinaista, että suomalainen näyttelijä pääsee mukaan suureen kansainväliseen elokuvaan.

Elokuvasta Mission: Impossible - Ghost Protocol kertoo uusin KATSO-lehti (5/2012, sivu 19):

Neljännen Vaarallinen tehtävä -elokuvan alus­sa salainen agentti Ethan Hunt autetaan kar­kuun venäläisestä vankilasta, sillä häijyt terro­ristit suunnittelevat ydinaseiskua Yhdysvaltoi­hin. Ethanin pitäisi tietty estää se uuden tiiminsä kanssa.Tilanne menee kuitenkin niin arka­luontoiseksi, että nelikko joutuu toimimaan il­man järjestönsä taustatukea, mistä filmin ala­otsikko Ghost Protocol.

Tunnelma, toiminta ja huumori ovat elokuvas­sa jopa paremmassa tasapainossa kuin Bond-leffoissa. Elokuvan ohjannut Brad Bird on ai­emmin tehnyt laadukkaita animaatioita (mm. Oscar-palkittu Ratatouille). Jotkut tämän hä­nen ensimmäisen live-toimintafilmin kohtauk­sista ovat niin jännittäviä, että katsojille pitäi­si jakaa elokuvateattereissa sydämentahdistimia! Suomalaisille lisäjännitystä tuo vielä se, että leffan toista pääkonnaa näyttelee Samuli Edelmann. 0: Brad Bird. N: Tom Cruise, Paula Patton, Simon Pegg. (USA 2011) 133 min. AA




HUOM! Tutustu blogini oikean laidan uusiin linkkeihin Intbo ja Fit-lehti (kuva).


ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI EILEN
  • A Females Formula For A Flawless Figure
http://fitnesstips-kuntoguru.blogspot.com


HYVÄÄ VIIKONLOPPUA ... palaan kirjoittelemaan maanantaina.







Ei kommentteja: