keskiviikko 15. helmikuuta 2012


KESKITY HETKEEN

"Istuudu mukavasti ja sulje silmäsi. Anna mielesi levätä hengityksessäsi. Voit ehkä huomata, kuinka ajatuksia tulee ja menee samalla, kun hengittelet? Ehkä huomaat, että toiset ajatukset viipyvät pidempään ja toiset hetken vain lyhyen."

Stressaannumme usein omista ja muiden odotuksista. Huolestumme asioista, jotka ovat jo tapahtuneet tai jotka ehkä ovat vasta tuloillaan. Kuulostaako tutulta?

- Kun harjoittelemme mindfulnessia alamme elää oman näköistämme täysipainoista elämää. Uskallamme elää tässä hetkessä eikä pelkästään ajatuksissamme, sanoo Mindfulness-MBRS-koulttaja ja terapeutti Leena Pennanen.
- Anna siis mielesi keskittyä tämän hetken todellisuuteen, hengitykseen ja kehoon sen sijaan, että pyörittelisit mielessäsi ajatuksia ja fantasioita tulevasta tai menneestä, hän neuvoo.

Mindfulness-MBRS-harjoittelulla on monia positiivisia vaikutuksia: rentoutumis- ja stressinhallintakykysi paranevat, pääset eroon turhista huolista ja luovuutesi lisääntyy. Opit nukkumaan paremmin ja jopa kivut voivat vähentyä.

Lisää tietoa löydät esimerkiksi osoitteesta rentoutus-stressinhallinta.info.


Lähde: LiveLife 1/2012, sivu 4.




HIILARIT KURIIN

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on päivän sana. Parhaimmillaan se ei kuitenkaan ole mikään erityi­nen dieetti, vaan pikemminkin elämäntapa. Silloin se sallii ajoittain myös hiilihydraattipitoisten ruokien syömisen ja herkuttelun, kun­han vain pian palataan takaisin normaaliin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon.

Jos haluat keventää oloasi ke­vättä kohti vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, kokoa ateriasi näistä ruoka-aineista:
  • Salaatit ja vihannekset.
  • Proteiini (liha, kala, kana, ka­nanmunat, maitotaloustuotteet, pavut, pähkinät, proteiinijauheet ja -patukat).
  • Hyvät rasvat (kalarasvat, olii­viöljy ja kookosöljy).
  • Marjat ja hedelmät.
  • Siemenet ja pähkinät.

Lähde: LiveLife 1/2012, sivu 4.



NÄIN SAAT RASVAN PALAMAAN


Syö säännöllisesti! 

Nälässä kituuttaminen ei ole hyvä idea, jos haluaa polttaa kaloreita. Jos keho ei saa uutta energiaa, aineenvaihdunta hidastuu säästöliekille. Siksi on hyvä syödä säännöllisesti ja saada kaloreita tasaiseen tahtiin.

Pyri syömään viisi ateriaa päivässä äläkä päästä ruokaluvälejä venähtämään liian pitkiksi. Se ei kuitenkaan tarkoita jatkuvaa napostelemista. Jokainen syöty suupala saa aikaan veren insuliinitason nousun. Insu­liini puolestaan hidastaa rasvanpolttoa.

Liiku! 

Pienet asiat tekevät suuren muu­toksen: Pyörälle työmatkat, kipua rappuset ja kävele kauppaan. Aktiivinen arki on kaiken a ja o, jos haluaa pitää aineenvaih­dunnan käynnissä.

Käy myös reippailla lenkeillä parantaak­sesi kestävyyttäsi ja tee pari kertaa viikossa lihaskuntoharjoittelua joko kuntosalilla, ryhmäliikuntatunneilla tai vaikka kotona television äärellä. Kun saat voimaharjoit­telun avulla lisää lihaksia, kalorien kulutus ja rasvanpoltto kiihtyvät.


Lähde: LiveLife 1/2012, sivu 4.

Tilaa minulta henkilökohtainen treeni- ja ravinto-opas.



ELÄMÄNILOA KESKI-IÄSSÄ

Vaihdevuodet voivat syöstä sekä hormonit että mielialan vuoristo­rataan. Onneksi vaivoja voi helpottaa itsekin. Paras uutinen on kuitenkin se, että hikisten vuosien jälkeen odottaa vapaampi elämä.


Mitkä ihmeen vaihdevuodet?
  • Vaihdevuodet on elämänvai­he, jolloin naisen munasarjojen toiminta loppuu. Tämän takia estrogeenin määrä vähenee. Noin viisi vuotta viimeisten kuukautis­ten jälkeen estrogeenipitoisuus on yhtä matalalla kuin ennen puberteetti-ikää.
  • Suomalaisen naisen viimeiset kuukautiset tulevat keskimäärin 51-vuotiaana, Tupakoijilla vaihde­vuodet tulevat yleensä pari vuotta aiemmin.
  • Seitsemän kymmenestä naisesta saa jonkinlaisia vaihdevuosivaivoja. Yleisimpiä oireita ovat epäsäännölliset kuukautiset, kuumat aallot, mielialavaihtelut, univaikeudet ja limakalvojen kuivuminen.
  • Oireet alkavat yleensä joitakin vuosia ennen viimeisiä kuukautisia ja kestävät muutaman vuoden. Joillakin oireilu kestää puoli vuot­ta, toisilla jopa kymmenen vuotta.

Milloin on syytä mennä lääkäriin?
  • Jos oireet ovat voimakkaita, yh­dynnät muuttuvat kivuliaiksi, tun­net jatkuvaa virtsaamisen tarvetta tai kärsit vuodoista yli vuoden päästä viimeisistä kuukautisistasi.
  • Yleisimmin vaihdevuosioireita hoidetaan estrogeenilla, jota löytyy niin tabletteina, laastareina kuin paikallisesti vaikuttavana geelinä. Nykyään hormonikorva­ushoitoa suositellaan käytettä­väksi alle viisi vuotta kerrallaan, sillä sen on todettu suurentavan hieman rintasyöpäriskiä.
  • Myös akupunktio ja rentoutu­misharjoitukset voivat lievittää vaihdevuosioireita.

Mitä vöin tehdä itse?
  • Syö luonnon estrogeenia sisäl­tävää ruokaa, kuten soijatuotteita ja sinimailasen ituja.
  • Rajoita alkoholin ja tupakan käyttöä.
  • Vahvista lantionpohjalihaksiasi.
  • Voitele intiimialueitasi manteliöljyllä.
  • Harrasta liikuntaa. Estrogeenin puutos kohottaa osteoporoo­sin riskiä, joten vaihdevuosien aikaan on erityisen tärkeää liikkua ahkerasti.
  • Monilla vaihdevuosivaivoja helpottavilla luonnonlääkkeillä on samoja sivuvaikutuksia kuin hormonikorvaushoidolla. Juttele siis lääkärisi kanssa ennen kuin kokeilet tuotteita tai hoitoja.


    Lähde: LiveLife 1/2012, sivut 16-17.

    Vaihdevuosiin suositellaan ravintolisinä myös muun muassa seuraavia:





      ENGLANNINKIELISESSÄ BLOGISSANI eilen
      • Muscle Cook Questions And Answers
      • Are You Making This Muscle Building Mistake?
      • My Latest Fat Burning Workouts

      Ei kommentteja: