maanantai 13. helmikuuta 2012

HYPELLEN KUNTOON - HYVÄLLÄ HYPPYNARULLA


Ajat ja asenteet ovat muuttuneet vuosien ja vuosikymmenien saatossa. 1970-luvulla pidettiin outona miestä, joka kuntosalilla verrytteli huolellisesti ennen ensimmäisen punttisarjan alkua. Tämän muistan itsekin kokeneeni hypellessäni tuolloin narulla useita minuutteja saadakseni alkulämpöä kehooni. Yleensä negatiiviset mielipiteet saivat uutta suuntaa, kun mainitsin nimen Muhammed Ali. Ei siis ole mitenkään väärin miehenkään hyppiä narulla ... eikä myöskään venytellä tai syödä vihanneksia - ei nuo miehestä naista tee.

Kunto Plus -lehti (2/2012) esittelee tekemänsä hyppynarutestin:

Naruhyppely on supertehokasta liikuntaa ja sitä voi harrastaa kaikkialla. Kunto Plus -lehden asiantuntija Michelle Kristensen testasi erilaisia hyppynaruja.

Casall Jump Rope

Kädensijoista saa hyvän otteen, vaikka hikoilisi kovastikin. Itse naru on paksua muovia ja pyörii oikein hyvin. Naru pyörii tosin melkein liiankin hyvin kädensijoissa eikä sen pyörittämiseen tarvitse käyttää paljon voimaa. Hiukan enemmän vastusta olisi parempi, jotta harjoit­telusta tulisi tehokkaampaa.

Hinta: 7,90 €
Kunto Plus -arvio: 4

Adidas Jump Rope

Erittäin hyvä hyppynaru todella hyvillä kahvoilla. Naru pyörii hienosti aaltoilematta, vaikka hyppelisi ulkona tuulisella säällä. Naru antaa myös juuri sopivasti vastusta kädensijoissa, niin että käsiä täytyy pyörittää kunnolla pitääkseen narun koko ajan liikkeessä. Näin koko vartalo saa hyvää harjoitusta.

Hinta 14 €
Kunto Plus -arvio: 5

Reebok Speed Rope

Hyppynarussa on tosi pienet kädensijat, jotka eivät istu kovin hyvin käteen. Hikisissä käsissä ne alkavat luistaa. Naru on muovia ja hyvin kevyt - se ei siis pyöri erityisen hyvin.

Narulla on myös taipumus jäädä mutkille sen mukaan, miten se on ollut taiteltuna pakettiin, mikä ei ole erityisen hyvä ominaisuus!

Hinta: n.10€
Kunto Plus -arvio: 3


Lähde: Kunto Plus 2/2012, sivu 7.

Hyviä hyppynaruja löydät osoitteesta twinsfinland.com.
Ohjeita hyppelyyn englanniksi löytyy osoitteesta rossboxing.com.



VÄHENNÄ HEDELMÄSOKERIA

Liika rasva vahingoittaa sydäntä ja verisuo­nia, mutta niin tekee hedelmäsokerikin. Se saattaa olla rasvaakin vaarallisempaa!

Ruotsalaistutkijat ovat havainneet, että suuri hedelmäsokerin (fruktoosin) saanti ruuasta ja juomasta kohottaa haitallisten rasva-aineiden määrää veressä. Tämä puo­lestaan lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.

Ihmiset saavat kolme neljäsosaa nautti­mastaan hedelmäsokerista makeisista, lim­sasta ja mehuista. Vain neljäsosa on peräisin hedelmistä.

Koska hedelmät sisältävät myös hyviä antioksidanttejaja vitamiineja, eivät tutkijat suosittele niiden hylkäämistä. On parempi jättää muut makeat, kuten sokeripitoiset juomat ja makeiset - ja valita hedelmiä ja marjoja, joissa on vähän hedelmäsokeria.

Lähde: British Journal of Nutrition

Seuraa "liikennevaloja" - auta sydäntä

Hedelmäsokeria/100 g

Punainen - vältä        
  • Viinirypäle: 7,8 g
  • Päärynä: 6,5 g
  • Kirsikka: 5,3 g
  • Punaherukka: 4,4 g 
  • Mustaherukka: 4,0 g
Keltainen - maltillisesti
  • Banaani: 3,8 g
  • Omena: 3,5 g
  • Mansikka: 3,0 g
  • Mustikka: 2,9 g
  • Luumu: 2,8 g
Vihreä - nauti!
  • Karviainen: 2,4 g
  • Appelsiini: 2,2 g 
  • Vadelma: 2,2 g
  • Hunajameloni: 1,6g 
  • Karpalo: 1,2 g
  • Persikka: 1,3 g

Lähde: Kunto Plus 2/2012, sivu 8.



SUPERMAKEA, KALORITON JA LUONNOLLINEN MAKEUTUSAINE HAASTAA MARKKINAT

Viime vuosina vilkkaana käyty lisäainekeskustelu sai uuden käänteen, kun EU laillisti steviakasvin lehtiuutteista valmistetun stevioglykosidin käytön makeutusaineena viime marraskuussa. Toiveikkaimmat ovat povanneet luonnollisesta, kalorittomasta ja sokeria jopa 300 kertaa makeammasta stevioglykosidista haastajaa kiistellylle ja keinotekoiselle makeutusaineelle aspartaamille.

Stevioglykosidi

Mistä se tulee?

Paraguaista kotoisin oleva steviakasvi kuuluu samaan sukuun muun muassa kamomillan, rakuunan, auringonkukan ja krysanteemien kanssa. Kasvia on viljelty ja käytetty vuosistatojen ajan Etelä-Amerikassa ruokien ja juomien makeuttajana. Ennen EU:n hyväksyntää, stevioglykosideja käytettiin makeutusaineena yli 20 maassa.

Kuinka se valmistetaan?

Steviataimia kasvatetaan kasvihuoneissa, jotka siirretään 8-10 senttimetrin korkuisina pellolle kasvamaan. Täysikasvuisena kasvi on noin metrin korkuinen.

Kasvin alettua kukkia, sen lehdet korjataan, kuivataan ja kimputetaan. Sen jälkeen lehdet haudutetaan vedessä, jossa kasvin makea ainesosa rebaudiosidi A erottuu lehdistä  ja se puhdistetaan jauheeksi.

Miten turvallisuus on todettu?

Stevioliglykosidien turvallisuutta on perusteltu muun muassa pitkäaikaisilla käyttökokemuksilla Japanissa ja Paraguayssa sekä stevialehtien pitkäaikaisella tieteellisellä tutkimusohjelmalla.

Stevioliglykosidien käyttö makeutusaineena sallittiin loppuvuodesta, mutta elintarvikkeena sitä ei saa markkinoille tuoda. Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan makeutusaineena markkinoitavien stevioligykosidien tulee täyttää lainsäädännössä niille asetetut puhtausvaatimukset.

Ole tarkka säännöstelyn kanssa

Vaikka stevioglykosidi voi kuulostaa tervetulleelta kahvin tai limukan makeuttajalta, on sen nauttimismäärissä syytä olla tarkkana. Euroopan elintarviketeollsuusviranomainen on asettanut  stevioglykosidin turvalliseksi syömismääräksi (ADI-arvoksi) 4 milligrammaa painokiloa kohden päivässä. Esimerkiksi aspartaamilla vastaava luku on 40 milligrammaa painokiloa ja vuorokautta kohti. On myös hyvä muistaa makeutusaineiden makeuserot. Aspartaami on noin 100-200 kertaa sokeria makeampi, kun stevioglykosidi on 300 kertaa sokeria makeampi.

Löytyy jo tuoteselosteista

Stevioliglykosidin tultua lailliseksi makeutusaineeksi marraskuussa 2011 ilmestyi tuotemerkinta stevioliglykosidi (E960) -merkintä ensimmäisenä virvoitusjuomien tuoteselosteisiin. Myös stevioliglykosidillä makeutettuja makeutusaineita on ilmestynyt kauppojen hyllyille.

Lähde: Evira

Lue lisää makeutusaineista.



KIUSALLISET VAIVAT

Kaikki tietävät kuinka urheilu ja terveellinen ruokavalio ovat tarpeellista niin henkisen kuin fyysisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Vaikka terveellisillä elämäntavoilla on paljon positiivisia vaikutuksia, keskityn tässä artikkelissa nyt erääseen kiusalliseen ongelmaan, johon monet ovat varmasti elämänsä aikana kohdanneet ja johon liikkuminen ja kuitupitoinen ruoka auttavat … Peräpukamat. On raportoitu, että 75 %:lla väestöstä on jossain elämänsä vaiheessa peräpukamia, mutta yleisimmin niitä esiintyy raskaana olevilla naisilla sekä 45–65 vuoden ikäisiltä aikuisilta.

Ensimmäinen askel peräpukamien vähentämiseen on kuitupitoinen ruokavalio. Ummetus on nimittäin peräpukamien pahin vihollinen, sillä kauan vessassa istuminen ja voimakas ponnistamine luo painetta peräaukkoon jolloin verisuonen pullistuvat. Vaikka peräpukamista pääsisikin eroon huolellisella hoidolla, yleensä taas seuraavan ummetuksen aikana saat ne taas seuraksesi miksi onkin tärkeää pitää huolta vatsan toiminnasta, ettei ikävään noidankehään joudu.

Ylipaino ja paljon paikallaan istuminen ovat myös eräitä yleisempiä syitä peräpukamien syntymiseen, johon aktiivinen elämäntapa ja ylipainosta eroon pääsy auttaa. Tietysti myös urheilijoilla on peräpukamia sillä esimerkiksi pyöräilijät istuvat paljon satulan päällä ja painonnostajilla voi painetta kertyä peräaukon alueelle kovissa ponnistuksissa. Tämä on taas yksi esimerkki siitä, että kaikkea kohtuudella.

Peräpukamien hoitoon ja ehkäisyyn on olemassa monia eri vaihtoehtoja, joista jokainen voi valita itselleen parhaimman jos pelkästään elämäntaparemontti ja hygieniasta huolenpito ei auta. Erilaisista voiteista ja pillereistä voi hakea apua ensin ja näistä löytyy sekä luonnontuotteita, että lääkevalmisteita. Viimeisenä keinona jos mikään muu ei auta voi olla parempi turvautua hieman radikaalimpaan keinoon kuten esimerkiksi lääkärin suorittamaan peräpukamien hirtto-operaatioon.

Lisätietoja:  perapukamienhoito.com

Tutustu myös: intbo.com



Ei kommentteja: